מבזקיםצבא וביטחון

פרסום ראשון: נחשפה חברת כח אדם שפעלה במסווה והכניסה שב"חים לישראל

במהלך החודשים האחרונים התנהלה ביחידת ימ"ר מג"ב – חוף פרשייה סמויה שעניינה חדירה של תושבי השטחים לשטחי המדינה ללא אישורים (שב"חים). על פי החשד, חברת כח אדם פעלה במסווה של חברה לגיטימית, אך בפועל סיפקה לכאורה עובדים, תושבי שטחים בגילאים 18 עד 30, ללא אישורי כניסה לשטח המדינה. אותם שב"חים מועסקים במסעדות ומרכזי מסחר ברחבי הארץ. נגד החשודים המרכזיים, אב ובנו (מעסיק ומסיע) הוגשו כתבי אישום.

בנוסף להעסקת השוהים הבלתי חוקיים, החשודים על פי כתב האישום ניהלו קווי הסעה של השב"חים (שוהים בתלי חוקיים) למקום עבודתם וחזרה.

במעבר מהחקירה הסמויה לגלויה נתפסו על חם בהסעת שב"חים שני החשודים המרכזיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהל החברה נעצר ונחקר בחשד להעסקת השב"ח ובנוסף גם בחשד להעסקה ולביצוע באמצעות אחר בעבירת ההסעה, תוך שהוא נמצא במעצר בית בעקבות כתב אישום שהוגש כנגדו רק בחודש ינואר האחרון בגין הסעת תשעה שב"חים ללא אישורים, בפעילות שבוצעה גם כן על ידי יחידת ימ"ר מג"ב חוף.

צילום: מג"ב חוף
צילום: מג"ב חוף

בהמשך הפעילות בוצע מבצע חיפושים בשת"פ לוחמי זרוע ישובים מג"ב חוף כנגד ארבעת המסעדות העיקריות בתיק שבהם הועסקו תושבי השטחים.

במקום, נתפסו מסמכים ודוחות נוכחות של העובדים, וצילומים ממצלמות האבטחה שמחזקים את הראיות כנגד החשודים בתיק.

כנגד חמישה תושבי השטחים שנתפסו, גובשו ראיות בגין כניסות חוזרות ונשנות ובחודש שעבר הוגשו נגד החשודים 38 כתבי אישום בגין אותן עבירות.

צילום: מג"ב חוף
צילום: מג"ב חוף

בתחילת החודש (2 במרץ) הוגשו 22 כתבי אישום כנגד שני החשודים מרכזיים בפרשייה, מנהל הרשת ובנו, עם בקשה למעצר עד תום הליכים בגין העסקה מתמשכת של תושבי שטחים ללא אישורים ועשרות אירועי הסעה תושבי שטחים ללא אישורים.

כמו כן, הוגשה בקשת חילוט של הרכב שאיתו נתפס החשוד, זאת בנוסף לרכב נוסף של החשוד שהוגשה בקשה לחילוטו בתיק הקודם.

על פי צו משטרתי, נסגרה מסעדה מוכרת בעין שמר, ל-21 ימים בעקבות מעורבותה בפרשייה.

צילום: מג"ב חוף

נציין כי מרבית כניסות השב"חים לישראל ללא אישורים נעשות בשל פרצות במעברי קו התפר. בעניין זה, על רקע הדו"ח השנתי של מבקר המדינה שהוגש בחודש שעבר (פברואר 2023), התכנסה הבוקר הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי.

הדו"ח בדק את מעורבות הדרג המדיני והמל"ל במציאות הביטחונית במרחב התפר, אפקטיביות המענה המבצעי במכשול קו התפר ואפקטיביות המענה התחזוקתי והתפעולי במכשול קו התפר. הדו"ח העלה כי זוהו בשנת 2021 1.4 מיליון כניסות שב"חים מחטמ"רים אפרים ומנשה לתוך ישראל ונכון לשנת 2021 כמחצית מהגדר לא הייתה כשירה ולכן המשמעות היא אלפי מסתננים מידי יום דרך המכשול הפרוץ – מה שהביא לאובדן תודעת מכשול והיעדר משילות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי אמר בדיון כי "העשייה של צה"ל ומג"ב שהוצגה בדיון היא הפתעה ממש לטובה. רואים שמתקנים, מתקדמים ויש תכניות עוד יותר לשיפור. ככל שיהיה יותר תקציב יוכלו יותר לבצע את שאר העבודות בשטח. משרד המבקר האיר את עיננו ואנן מבצעים מעקב כללי כאן בדיון והוא יימשך עוד בהמשך עוד דיון שאינו גלוי".

בחלק הדיון הפתוח, הציג תא"ל במיל איתן דהן, מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון את חלקי הדו"ח והליקויים שהועלו להתרופפות ההגנה במרחב התפר, מספר מעצרים נמוך מאוד של שב"חים, חוסר מענה תחזוקתי ועוד. לדבריו, יש לציין לחיוב את הפעילות שנעשתה מאז שובר גלים במענה המבצעי והתשתיתי.

מיקי לוי - הוועדה לביקורת המדינה
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

תא"ל ערן אופיר, ראש מינהלת מרחב התפר הציג לוועדה מצגת וסרטונים מהשטח המראים את התיקונים ברוב פרצות הגדר שנעשו בשנה האחרונה ואת התוכניות המאושרות לסגור בחומה את כל מרחב התפר. לדבריו, עד סיום שנה זו יהיה בכל המרחב גם חומה וגם גדר. לדבריו, "כל ההשקעה בתפר שהושקעה במהלך 20 שנים קיימת ומתוחזקת מאז ועד היום ומכילה: עבודות עפר, קורה, כבישים, חומות, גדר, אינדיקציה, מחנות ומעברים, מרקם חיים, אתרים וחמ"לים. עוד אמר כי בנוגע לאפקטיביות המענה‌ התחזוקת‌י והתפעולי במכשול קו התפר, כל עוד המערכת עובדת ומתוחזקת, מיותר לצאת למכרז חדש שיוסיף עלויות כבדות של מאות מיליונים למערכת הביטחון.

תא"ל רועי שטרית, רמ"ט פקמ"ז אמר בדיון כי מאז שובר גלים, כל נושא הגדר מונהג מטכלית. וכן יש פלוגות מג"ב שהוקמו לתפר ויש גדוד תפר ייעודי ירוק צהלי שמתוכן להישאר שם. לגבי ההחלטה המובאת בדו"ח שלא לתקן פרצות, אמר כי "יש מוקדים של השחתת גדר באופן קבוע ויש ניהול סיכונים שם וההחלטה היא לא לתקן. צריך לראות תמיד את ההקשר. מתוך 134 ק"מ גדר יש 70 ק"מ כבר מ2016".

סגן מפקד מג"ב, תנ"צ יצחק בריק: "שוקלים להגדיל את הסד"כ בכל הנושא של שב"חים. לגבי עוטף ירושלים יש פרצות שלא יכולים לסגור. לגבי המדיניות של המעצרים יש לנו בעיה משפטית שרק בפעם השלישית ניתן לעצור אותם וכך לגבי המלינים והמעסיקים".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי ביקש לרתום בדיון את חברי הכנסת דן אילוז ואלון שוסטר לגבש תיקון חקיקה שיאפשר מעצר שב"חים ומסייעים כבר בפעם הראשונה.

מיקי לוי
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button