מבזקיםפוליטי / מדיני

"איתמר בן גביר פשוט משקר": האם חוק האיזוק האלקטרוני יקודם?

הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, בראשות ח"כ צביקה פוגל, דנה היום (שני) בבקשת דיון מהיר ברצח ואלימות כלפי נשים – של חברי הכנסת מירב בן ארי, משה ארבל, שלי טל מירון, חוה אתי עטייה, אימאן ח'טיב יאסין, אפרת רייטן מרום ויוסף עטאונה.

יו"ר הוועדה אמר כי "אנחנו עוד לא שלושה חודשים ומספר הרציחות הוא לא הגיוני לשום חברה. מטרת הדיון לגבש המלצות לתוכנית אופרטיבית ולחזק את הביטחון האישי ושל נשים בפרט ונשים אותן על שולחנו של יו"ר הכנסת. יש כאן שאלות רבות לבירור. השר לביטחון לאומי ואני נעשה הכל כדי לקדם ולמנוע את האלימות נגד נשים".

ח"כ שלי טל מירון אמרה כי מצפה מהשר לביטחון לאומי לקדם באופן מידי את חוק האיזוק האלקטרוני שעבר בקריאה ראשונה ויש צורך לטפל בתופעה הזו מהשורש. ח"כ שרון ניר ציינה כי "זו צריכה להיות המשימה המרכזית של השר לביטחון לאומי. אנחנו ברצף אירועים מטלטל, כל 15 יום אשה נרצחת מתחילת השנה. לחוק האיזוק האלקטרוני אין ימין ואין שמאל בסוגיה הזו". לטענת ח"כ יואב סגלוביץ "איתמר בן גביר פשוט משקר. הוא אמר שהעסק לא מוכן ולא בשל. אפשר להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית וזה לא עובר בגלל לחץ של כל מיני ארגונים". ח"כ נאור שירי ציין כי הכנסת הזו יודעת לקדם דברים. "אני תוהה למה הדבר הזה נמשך . הכל מוכן בחוק הזה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מירב בן ארי מיוזמות החוק הסבירה כי, האיזוק האלקטרוני עבר בקריאה ראשונה וניהלנו עליו דיוני עומק של כל המשרדים. מדובר בצימוד שהוא פשוט והוא מאוכן וכך יודעים היכן המאיים נמצא והאשה והילדים יכולים להסתובב. "ביקשתי מהשר בוא לוועדה ותשמע במה מדובר ואם צריך לשנות נשנה. לא צריך את החוק של גדעון שסער ושלי ביום רביעי. אם לא יהיה איזוק אלקטרוני אנחנו הולכים למלחמה אמיתית בבית הזה כדי להציל נשים במדינה הזו". ח"כ עאידה תומא סלימאן, הוסיפה, כי הנשים שנמצאות בשטח שסובלות מאלימות לא יכולות לחכות לנו עד שנלמד כל פעם את הנושא לעומק. חוק האיזוק אומר פעם ראשונה לנשים אתן לא תפסיקו את החיים שלכן אלא הוא זה שיצטרך להיות מצומצם במרחב המחיה".

מסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא אלימות נגד נשים וטיפול בצווי הגנה והפרתם עולה, כי בשנת 2021 נפתחו 73 אלף תיקים על אלימות במשפחה. כ- 700 תיקים בשנה נפתחו בגין הפרת צווי הגנה שדווחו למשטרה. 90% מהחשודים הם גברים. 285 (כ- 40%) מהם נעצרו. לשליש מאלה המפרים את הצווים יש לפחות תיק אחד על אלימות בעשר השנים האחרונות.

עו"ד הדס צמח סננס , עמותת 'רוח נשית' הסבירה על תופעת האלימות הכלכלית ואמרה כי מבשרת את בוא האלימות הפיזית. אבל לעיתים היא מופיעה לבדה וניסחנו את הצעת החוק למלחמה באלימות כלכלית כדי להעלות את התופעה למודעות". במהלך הדיון סיפרה אלישבע, נפגעת אלימות, לוועדה על החרדה מפני הגרוש שלה וטענה כי המערכות לא עושות דבר כדי להציל נשים וילדים. לילי בן עמי, פורום מיכל סלע, אמרה כי בימים אלה הפורום מגן על 85 נשים מאוימות יחד עם המשרד לביטחון לאומי. הפחד שהנשים הללו מרגישות הוא בלתי פוסק. לדבריה יש כלי שעובד. "אמר לי השופט אביטל חן אם יאשרו את הצמיד האלקטרוני לא נשלח את הנשים למקלטים. כאשר אתה תאשר את החוק הזה תעניק להם חירות וביטחון." הדס דניאלי ילין, משדולת הנשים ציינה כי "אתם משדרים לכלל אזרחי ישראל שהנושא הזה לא חשוב מספיק. צריך שאשה מאוימת תדע שיש מנגנון שמאפשר לה לדעת היכן המאיים נמצא ויאפשר לה יותר ביטחון".

עו"ד צופיה נהון, המשרד לביטחון לאומי, אמרה כי שר לביטחון לאומי נוטה לתמוך בחוק. "הוא נכנס לא מזמן לתפקיד ומאז החוק נמצא בטיפול. יש הצעת החוק ממשלתית ויש לסיים את הפרטים שלה. יש דיון השבוע עם משרד המשפטים והרווחה כדי לסיים את הדברים שנדרשים. אנחנו עובדים על הצעת החוק בקצב מהיר".

לשאלת יו"ר הוועדה פוגל, מה תהיה עמדת המשרד אם המשרד יחיל דין רציפות ציינה היועמ"ש לוועדה, עו"ד איילת לוי – נחום כי יש צורך להגיש בקשה לממשלה להחלת דין רציפות וכרגע בקשה כזו לא עומדת על הפרק". ח"כ מירב בן ארי, העירה כי אפשר לעשות את זה כבר היום אם השר לא יתנגד. "אנחנו לא נעשה על זה אפילו פיליבסטר".

עו"ד הדס גביראלי זני, ממשרד המשפטים אמרה: "היינו שותפים להצעת החוק האיזוק האלקטרוני ואנחנו תומכים בה. אנחנו בעד דו"חות מסוכנות אבל נגד עיכוב חקיקה בגלל שיקולי תקציב , בוודאי כשזה מגיע למניעת רצח נשים". חברתה למשרד, עו"ד אור ורשביאק, אנו בעד קידום החוק ולאחר שיסתיים הדיון עם המשרדים הרלוונטיים נגבש את עמדתנו על החוק ונביא את הצעת החוק בפני השר לביטחון לאומי. סאיד תלי, משרד הרווחה, ציין כי המשרד מקים יחידות ייעודיות להערכת מסוכנות, כדי למנוע אלימות בכלל ולתת לנשים את האפשרות לא להגיע למקלטים למקומות מסתור. בעולם שיש איזוק אלקטרוני יש אפשרות לשפר את ההגנה של האשה המאוימת. והוא גם יכול להרתיע ולעצור את הגברים הפוגעים".

איתמר בן גביר
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'

תגובה אחת

  1. כשבגץ יתחיל לתת עונשים הרתעתיים ויפסיק לזרוע כאוס במדינה לא נצטרך שום אזיק אלקטרוני,שגם ככה לא יעבור את אישור הבגץ

Back to top button