חדשות הארץמבזקים

שר השיכון חשף בוועדת הפנים: תמ"א 38 יוארך בכל עיר שתגיש תכנית מחליפה עד מאי 2024

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הכריז היום (שני) בדיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר, על צעד שיאפשר את המשך פעילות תמ"א 38, וזאת כדי להעניק ודאות לשוק לאור העובדה שתמ"א 38 צפויה הייתה לפוג באוקטובר הקרוב. על פי התכנית, השר יביא לאישור במועצה הארצית לתכנון והבניה החלטה שתאפשר לכל הערים שרוצות להגיש תכנית מחליפה לתמ"א 38 לעשות כן עד מאי 2024 במקום מאי 2023, כאשר הגשת תכנית כזו למוסדות התכנון מאפשרת לאותה רשות להאריך את תוקף תמ"א 38 בתחומה, עד לאישור סופי של התכנית המחליפה.
 

היו"ר ח"כ יעקב אשר בירך על ההחלטה ואמר ש"הכיוון הוא נכון וחיובי ויש פה התחלה של בשורה לעם ישראל". הוא ביקש כי יוודאו שרשויות לא ינצלו זאת רק כדי לקבל את הארכת התמ"א מבלי שיקדמו בפועל תכנית עירונית מותאמת. עוד הוסיף כי "מצוקת הדיור היא של כל המגזרים, אך הפתרונות הם ייחודיים והם לא צריכים לבוא אחד על חשבון השני. כדי לטפל במצוקה כזאת גדולה צריך לבוא באופן רב זרועות מכל הכיוונים. ראינו שבזמן קורונה יכלו למצוא פתרונות מהירים, יצירתיים וחשובים. אנחנו עכשיו בקורונה של שיכון ודיור – אנשים קורסים תחת עול המשכנתא וזוגות צעירים לא מגיעים לדבר הבסיסי עבורם שהוא קורת גג".
 

הודעת השר נמסרה במסגרת סקירה מקיפה שקיים בוועדת הפנים של הכנסת על פעילות משרדו, כשהשר גולדקנופף ביקש לעדכן את יו"ר הוועדה ח"כ אשר כי לאחר בחינת התקדמותן של הערים השונות בהכנת התכניות מחליפות התמ"א, רובן בקידום של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נמצא כי עלול להיווצר פער בין תאריך פקיעת התמ"א ומועד הגשת התכניות המחליפות. במענה לכך הוחלט לקדם תיקון שיאפשר את תוספת הזמן הנחוצה, כך שכל הערים יספיקו להגיש את התכנית המחליפה ובכך ישמרו על רציפות עבודה קריטית בין תמ"א 38 והתכנית המחליפה.
 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ח"כ אשר פנה לנציגי האוצר ואמר כי "המדינה צריכה לשחרר כסף ויש מאיפה. עליית המחירים פירנסה את המדינה שמכרה את הקרקעות בשווי גבוה בגלל עליית המחירים והרוויחה על הדרך גם מס יותר גבוה". הוא הדגיש כי "מצוקת הדיור היא לא רק עניין של דיור, זה גם נושא של חיים ומוות כשבודקים מה קורה במצב המבנים המסוכנים וההיערכות לרעידות אדמה. זה גם עניין של רווחה, זוגות קורסים, הנטל הוא עצום". השר גולדקנופף אמר כי במשרד שוקדים על תכנית מקיפה לטיפול מול רעידות אדמה בכל הערים שבסיכון, אך העלות הכוללת של התכנית גבוהה מאוד וכי כשהעבודה תושלם הוא יציג אותה לאוצר ולוועדה.
 

שר השיכון הוסיף כי סיכם על העמדת תקציב של 120 מיליון שקל לטובת מיפוי ותכנון מתחמי פינוי בינוי בערי הפריפריה, כדי לייצר גם שם התחדשות עירונית. "התחדשות עירונית מגדילה את היצע הדיור ומעלה את איכות החיים באופן דרמטי עבור התושבים, ולא ניתן שפעילות זו תיפסק". היו"ר ח"כ אשר אמר ש"זו החלטה חשובה וכי הנושא עלה כדרישה בוועדת הפנים בדיונים שהתקיימו בחודשיים האחרונים בנושא הדיור וההתחדשות העירונית".
 

מנכ"ל המשרד יהודה מורגנשטרן התייחס בין היתר לירידה במספר הדירות שנרכשות ואמר: "יש ירידה במספר הדירות שנרכשות ברבעון האחרון וזאת כנראה תהיה המגמה. זה מלמד אותנו שיש ביקושים כבושים, אבל אנחנו לא רוצים למצוא  את עצמנו במצב שאנחנו חושבים שאין ביקושים ולכן אפשר לבנות פחות ולשווק פחות". הוא הציג את תוכניות המשרד ואמר שיש להשקיע מאות מיליונים בהאצת הנדל"ן ובמתן פתרונות שכירות לסוגיהן. "אנחנו בוחנים מודלים חלופיים בסביבת הריבית הנוכחית, לפרויקטים של השכרה".
 

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אמר כי "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יצרה חלופה עירונית, מותאמת ואיכותית יותר, ביחס  לתמ"א 38 הארצית, אך באותה עת במתכונת המוכרת לשוק ואשר לא דורשת זמן למידה והסתגלות, על מנת למנוע פער זמנים ופגיעה בפעילות זאת. יש לשמור על האפשרות לפעול לחידוש מבנה ישן יחיד, גם שלא במסגרת מתחם פינוי בינוי רחב, שאינו תמיד אפשרי. המהלך יאפשר לנו להשלים את הגשת התוכניות המחליפות בכל הרשויות הרלוונטיות, ובכך לאפשר את המשך הפעילות מסוג זה בתחומן, באופן רציף".

ועדת הפנים של הכנסת
צילום: דני שם טוב – דוברות הכנסת

Back to top button