מבזקיםפוליטי / מדיני

"מגדירה את גבולות המדינה": הצעת החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות אושרה בטרומית

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, תיקון – השוואת ההטבות בתעשייה להטבות בחקלאות, התשפ"ג-2023 של חברי הכנסת רם בן ברק ומטי צרפתי הרכבי, והצעה דומה של ח"כ אלון שוסטר. 34 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכספים.

מוצע לתקן את חוק לעידוד השקעות הון בחקלאות באופן שיצור הקבלה בין ההטבות הניתנות לתעשייה להטבות הניתנות לחקלאות. במסגרת כך מוצע לעדכן את שיעורי המענקים שניתן לקבל מכוח החוק, להשוות את שיעורי המס המופחתים לשיעורי המס הקבועים בחוק לעידוד השקעות הון בתעשייה, לאפשר את קבלת הטבות המס והמענקים בתנאים נוחים יותר (בדומה להסדר הקבוע בעניין זה בחוק לעידוד השקעות הון בתעשייה), ולנתק את הקשר הקיים כיום בין הטבות המס לפי החוק לבין הזכאות לקבלת מענק לפיו.

בדברי ההסבר נכתב: "במדינות המפותחות ננקטים באופן מסורתי ועקבי צעדי מדיניות שנועדו לתמוך במגזר החקלאי ולחזקו. צעדים אלה נובעים מההכרה בחשיבותה הלאומית של החקלאות ומהרצון למנוע הידרדרות של המגזר הכפרי, זניחת קרקעות, אבדן תעסוקה והשתנות הנוף החקלאי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעיסוק בחקלאות תועלות ומשמעויות החורגות מהייעוד המסורתי של אספקת תוצרת חקלאית. התועלות הציבוריות של החקלאות נובעות מתרומתה בתחומי ההתיישבות, החברה, התרבות, התיירות, האקולוגיה והסביבה. תועלות אלה כוללות תועלות כלכליות (ערך הייצור החקלאי, הערך של נדל"ן הצמודים לנוף חקלאי, ערכי תיירות, פנאי ונופש), תועלות מערכתיות (שימור שטחים פתוחים), תועלות למשק המים (חלחול מי גשמים וקליטה של מי נגר), תועלות סביבתיות, תועלות אקולוגיות וכן תועלות חברתיות ותרבותיות."

חבר הכנסת אלון שוסטר: "אני מודה לשר החקלאות אבי דיכטר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר ועדת כספים ח"כ משה גפני שביחד הצלחנו להעביר היום את החוק בקריאה טרומית. נמשיך לשתף פעולה ולהוביל לחקיקה מטיבה למען החקלאים והצרכנים הישראלים שתבטיח ביטחון מזון ושימור החקלאות לאורך שנים.״

חבר הכנסת רם בן ברק: ״שמח להעביר היום בקריאה טרומית את החוק שנועד לאפשר את קיומה והמשכיותה של החקלאות הישראלית בתמיכה חוצת מפלגות! זה צעד אחד מתוך שורת חוקים שנועדה לשמר את החקלאות הישראלית, לוודא את אספקת הביטחון התזונתי ולהבטיח דור המשך של חקלאים."

חברת הכנסת ד"ר מטי צרפתי הרכבי: "זהו יום מרגש עבורי, כחברת כנסת חדשה שזוכה לראשונה להעביר הצעה בקריאה טרומית בתמיכה חוצת מפלגות וכחקלאית פעילה שמאמינה בחקלאות כערך לאומי, ובזכות להתפרנס בכבוד מעבודת האדמה ומחקלאות. החקלאות היא זו שמגדירה את גבולות המדינה ומעגנת את הקיום שלנו בה, שנאמר 'אם חקלאות כאן – מולדת כאן'."

מליאת הכנסת - כנסת ישראל - דיון במליאה
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button