מבזקיםפוליטי / מדיני

חוק האיזוק האלקטרוני נדחה: נשות הכנסת הגיבו בפרובוקציה במליאה

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק למניעת אלימות במשפחה – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה והערכת מסוכנות – הוראת שעה, התשפ"ג-2023 של חבר הכנסת גדעון סער, והצעות דומות של חברות הכנסת מירב בן ארי, נעמה לזימי ומירב מיכאלי. 53 תמכו מול 54 שהתנגדו.

מוצע לאפשר לבית המשפט להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגיים למטרת פיקוח על קיום של צו הגנה במסגרת אלימות במשפחה, בהתקיים תנאים מסוימים.

בדברי ההסבר נכתב: "מטרת החוק המוצע היא לאפשר לבית המשפט במקרים המתאימים להטיל תנאים לפיקוח על קיומו של צו הגנה באמצעות שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי. אמצעי זה מבוסס על טכנולוגיית ניטור מיקום, המאפשרת ניטור רציף ובזמן אמת אחר מקום הימצאותו של המפוקח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט יהיה רשאי לתת צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי אם סבר כי נשקפת סכנה גבוהה מאותו אדם לבן המשפחה או שיש חשש ממשי להפרה של צו הגנה, לרבות עקב הפרה של צו הגנה קודם או הרשעה קודמת בעבירות אלימות במשפחה, ולא ניתן להשיג את המטרה שלשמה ניתן הצו בדרך המגבילה פחות את פרטיותו וחופש התנועה של האדם שכלפיו ניתן הצו. עוד מוצע לאפשר לבית המשפט לבקש הערכת מסוכנות ממעריך מסוכנות שימונה לעניין זה."

השר לביטחון לאומי עלה לדוכן והאשים את המציעים בכך שהם מנצלים רצח של נשים, חברי כנסת מהאופוזיציה התגודדו סביב הדוכן תוך שהם קוראים לעברו "בושה". לאחר ההצבעה, ענדו חברות הכנסת אזיקים אלקטרוניים על ידיהם והניפו אותם במחאה.

ארגון משפחות נרצחים ונרצחות: "השר בן גביר מרצה את הגברים האלימים ומפקיר את הנשים המאוימות ברצח. הליך החקיקה שאמור היה להיות קצר ומסודר הפך לבדיחה מעוררת סלידה. כל דחייה מכוונת היא זלזול גם בארגונים שהשקיעו שנים רבות בקידום חוק שיכול היה להציל חיי נשים שנרצחו תוך הפרת צווי הגנה. צווי הגנה ללא פיקוח מסכנים עוד יותר את חיי נשים. הם נותנים לנשים אשליה של מוגנות ואז הן נרצחות."

מהתנועות "בוחרים במשפחה", "אבות למען צדק", "שוויון בהורות ה.ל.ב", נמסר כי הם "מברכים את חברי הכנסת שלא נכנעו ללחץ "שדולת הנשים" והפילו את הצעת החוק לאיזוק אלקטרוני המיועדת לפגוע בגברים רבים שכבר חשופים לתלונות שווא. מדובר בהצעת חוק הממשיכה את מדיניות השנאה כלפי גברים של ארגוני הנשים ומקצינה את מערכת היחסים בין גברים לנשים ומפרקת משפחות. אנו סבורים שאיזוק אלקטרוני הוא כלי נכון מול מי שהורשע באלימות או שיש ראיות משמעותיות על מסוכנתו. במצב בו תלונות השווא פותחות הליך גירושין אצל עורכי דין רבים, וגברים רבים נפגעים באופן חמור ביותר הגורם לרבים מהם להגיע למצבי אובדנות, או פגיעה במי שמתנכלת להם, אין מקום להחמרת המצב. אנו סמוכים ובטוחים שהשר לביטחון לאומי ימצא את הדרך לחוקק את חוק האזוק האלקטרוני באופן שהוא יביא תועלת ולא נזק."

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button