חדשות הארץמבזקים

הדו"ח מראה: הפחתה משמעותית בזיהום האוויר מתחבורה כבדה בישראל

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (ראשון) את דו"ח יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מכלי רכב כבדים, לשנים 2020-2021. הדו"ח מצביע על ירידה משמעותית בפליטה הממוצעת של חלקיקים נשימים (PM 2.5) מכלל כלי רכב כבדים, העומד על 0.005 גרם לקילומטר נסיעה נכון לסוף שנת 2021, לעומת כ-0.04 גרם לקילומטר נסיעה בשנת 2014 טרם מתן ההוראות של המשרד.

כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטות מוגברות של חלקיקים נשימים (PM 2.5). חלקיקים אלו מסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות אדם ולגרום לתחלואה ולתמותה, ועל כן נעשים מאמצים רבים בעולם לצמצום פליטות אלו.

ההוראות ניתנו במטרה לצמצם את פליטת החלקיקים ממנועי כלי הרכב הכבד בציים הגדולים בישראל, והן כוללות 4 דרישות הפחתה עיקריות: חובת עמידה ביעד הפחתה של פליטות חלקיקים; איסור הפעלת רכבים מזהמים; שימוש בהנעות חלופיות בכלי רכב כבד; התקנת מסנני חלקיקים על רכבים מזהמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדו"ח מתייחס להוראות המשרד למניעה וצמצום של זיהום אוויר, שניתנו לפי חוק אוויר נקי, ל-46 ציי הרכב הכבד הגדולים בארץ. מדובר בציים המפעילים כ-15,500 כלי רכב כבדים, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, המהווים יחד כ- 23% מכלי הרכב הכבדים במדינה.

בשנת 2022, עודכנו ההוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל עם יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות החל משנת 2026. על מנת לסייע לכך, תומך המשרד להגנת הסביבה בגופים בעלי רִישיון להפעלת תחבורה ציבורית, לרכישת אוטובוסים מאופסי פליטות על ידי חברות תחבורה ציבורית וחברות היסעים, בסכום של 120 מיליון שקל. כתוצאה מתמיכה זו, פועלים כיום כ-130 אוטובוסים חשמליים על כבישי ישראל והצפי הוא הפעלה של כ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות.

רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה: "דוח היישום של המשרד מצביע על הפחתה משמעותית בפליטות מציי רכב כבד, גם בזכות הוראות המשרד למניעה ולצמצום זיהום אוויר למפעילי ציי רכב הכבד. לצד הפחתת הפליטות המשמעותית, ניכרת עלייה בשימוש בטכנולוגיות הנעה ירוקות. נמשיך לפעול לצמצום זיהום האוויר מתחבורה כדי לשמור על אוויר נקי ועל בריאות הציבור".

סיכום היישום של עיקרי הדרישות בהוראות:
• בהתאם להוראות מ-1.1.2020, כל ציי הרכב נדרשים לעמוד ביעד הפליטה הממוצע של 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. לפי דיווחי החברות, בסיום שנת 2021 כל ציי הרכב עומדים בדרישה זו ופליטות החלקיקים הממוצעת מכלל הציים עומדת על 0.005 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. מדובר בהפחתת הפליטה ממוצעת בשיעור של 86% ביחס לשנת 2014 – מועד תחילת יישום ההוראות.

• בהתאם להוראות מ-1.1.2020 נדרשו ציי הרכב להפעיל 3% מהאוטובוסים העירוניים ומהמשאיות עד 40 טונות באמצעי הנעה חלופיים. בסיום שנת 2021 הופעלו בכל הציים יחד כ-400 כלי רכב כבד בהנעה חלופית, המהווים 3% מכלל כלי הרכב הכבד בציים, מרביתם אוטובוסים בהנעה חשמלית ובגז טבעי דחוס (גט"ד). בכך, גדל השימוש בטכנולוגיות הנעה חלופית בכלי רכב כבד פי 7.5 לעומת היקף השימוש בתחילת יישום ההוראות.

• בהתאם להוראות המשרד מ-1.1.2021 אסורה הפעלת רכבי דיזל כבד מזהמים מתחת לתקן יורו 4. בסוף שנת 2021 נותרו בציים רק 14 כלי רכב מזהמים מתקן יורו 3, המהווים 0.1% מכלל כלי הרכב הכבד בציים, וזאת בהשוואה לכך שבתחילת יישום ההוראות, בשנת 2014, כשליש מכלל כלי רכב כבד בציים היו מזהמים.

• בנוסף לדרישות בהפחתת זיהום אוויר, נדרשים מפעילי צי הרכב בפעולות נוספות, כגון הפעלה של מוקד לפניות הציבור בנושא עשן הנפלט מכלי רכב כבד בציים אלו. בשנים 2020 ו-2021 התקבלו וטופלו מעל 2,000 פניות ציבור בנושא, כאשר הרוב המכריע – 96% מסך הפניות, מתייחסות לעשן הנפלט מאוטובוסים.

חדרה: במהלך פעילות אכיפה הורדו 34 כלי רכב על רקע זיהום אוויר חריג
אילוסטרציה. צילום: המשרד להגנת הסביבה

Back to top button