מבזקיםפוליטי / מדיני

חוק יסוד משק המדינה אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה, ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת. כמו כן, אושרה הצעת חוק ההתאמות הפיסקליות ברוב של 62 תומכים מול 52 מתנגדים ואף היא תועבר לוועדת הכנסת.

מוצע לתקן את חוק־יסוד: משק המדינה ולקבוע בו הוראה מיוחדת שתחול בשנה שבה הונחה הצעת תקציב המדינה יותר משישה חודשים לפני תחילת שנת הכספים שאליה מתייחס חוק התקציב. בנסיבות אלה, ייקבע בחוק התקציב לאותה שנה "תקציב התאמות" בשיעור שייקבע בחוק, אשר ישמש את הממשלה להתמודדות עם תרחישים המשפיעים על תקציב המדינה, אשר לא היו ידועים בעת הנחת הצעת חוק התקציב על שולחן הכנסת.

מוצע כי יתבצע עדכון תחזיות בסמוך לתחילת שנת התקציב ובהמשך לכך ייעשו התאמות במקרה שבו, בעקבות עדכון התחזיות, נוצר הפרש בין הגירעון הצפוי לבין התחזיות העדכניות, על מנת לכסות את ההפרש. עוד נקבע כי אם ההתאמות שיבוצעו לא יביאו לכיסוי ההפרש האמור, תידרש הממשלה להניח על שולחן הכנסת תוכנית מאזנת לכיסוי ההפרש, בלוחות זמנים קצובים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בחוק ההתאמות הפיסקליות מוצע לערוך הסדרים משלימים להצעת חוק-יסוד: משק המדינה בכל הנוגע להקצאת תקציב ההתאמות בנסיבות שבהן הונחה הצעת תקציב המדינה יותר משישה חודשים לפני תחילת שנת הכספים שאליה מתייחס חוק התקציב. מוצע לקבוע את אופן השימוש בתקציב ההתאמות והגשת הדו"ח לעניין קיום או אי־קיום הפרש גירעון בעקבות עדכון תחזיות שייעשה בסמוך לתחילת שנת הכספים.

בדברי ההסבר נכתב: "החל משנת 2009 עד שנת 2018, הניחה הממשלה על שולחן הכנסת הצעות חוק תקציב דו־שנתי לשנים 2009 ו־2010 ,2011 ו־2012 ,2013 ו־2014 ,2015 ו־2016 ו־2017 ו־2018. מבין הצעות חוק התקציב לאותם שנים, הונחו הצעות חוק התקציב לשנים 2011 ו־2012 ולשנים 2017 ו־2018 על שולחן הכנסת בסמיכות לתחילת שנת התקציב הראשונה מבין השתיים. התחזיות הכלכליות שנערכו בעבור שנת התקציב השנייה בחוקי התקציב האלה התבססו על מידע ודאי פחות בהשוואה לתחזיות הכלכליות שנערכו בעבור שנת התקציב השנייה בחוקי התקציב הדו־שנתי שהונחו על שולחן הכנסת בסמיכות לתחילת שנת הכספים השנייה. למאפיין זה, קרי פער או סמיכות זמנים לשנת התקציב השנייה, יש השלכות משמעותיות על התאמת התקציב לצורכי המשק בראי המצב הכלכלי, בשל הדינמיות הרבה המאפיינת את התפתחות הכלכלה המקומית אשר מושפעת ממגוון רחב של משתנים".

מליאת הכנסת - כנסת ישראל - דיון במליאה
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button