הרוג אחד כמעט בכל שבוע: 43 אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות
43 הולכי רגל ותיקים בגילאי 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 – אחד יותר מאשר בשנת 2021, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה עוד כי 35 מבין האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים כשהלכו ברגל, נהרגו בתחום העירוני (81% מכלל ההרוגים מסוג זה).
624 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים כהולכי רגל בשנת 2022 – 96% מכלל הולכי הרגל הוותיקים שנפגעו באותה שנה.
תל אביב-יפו היא הראשונה ברשימת האזרחים הוותיקים שנפגעו כהולכי רגל. בשנת 2022 נפגעו 67 אזרחים ותיקים בעיר בתאונות דרכים כהולכי רגל בשנת 2022, 34% יותר מאשר בירושלים שנמצאת במקום השני ברשימה ובה נפגעו 50 הולכי רגל ותיקים. בחולון, השלישית ברשימה, נפגעו 41 אזרחים ותיקים כאשר הלכו ברגל, בפתח תקווה, הרביעית ברשימה נפגעו 39 הולכי רגל בשנת 2022 ובעיר שסוגרת רשימת חמשת הערים בהן נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בשנת 2022, חיפה, נפגעו 38 אזרחים ותיקים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל משליכה את אזרחים הוותיקים לעת זקנה. רובם הגדול של הולכי הרגל הוותיקים נפגעים בערים ובישובים. אנשים שבנו את המדינה והשתתפו במלחמות אבל לא שרדו את המלחמה שבכביש. האחריות שלנו היא לשמור על ההורים שלנו, על חיי הסבא והסבתא שלנו. זירת ההיפגעות של הוותיקים מאוד ברורה – רובם נפגעים בעיר כהולכי רגל ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים חייבים להתקין פסי לפני מעברי חציה ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. ככל שנצליח להאט ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם ריבוי של אזרחים ותיקים נוכל לצמצם באופן משמעותי את היפגעותם של האנשים היקרים לנו ולהציל חיים".
יותר מ-900 אזרחים ותיקים נפגעו בתל אביב-יפו כהולכי רגל בעשור החולף
· בתל אביב-יפו נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 910 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 42 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 67 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם אחד נהרג.
· בירושלים נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 638 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 24 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 50 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם אחד נהרג.
· בחולון נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 359 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 17 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 41 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם אחד נהרג.
· בפתח תקווה נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 370 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 12 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 39 ותיקים הולכי רגל, מתוכם שניים נהרגו. זאת לעומת 29 אזרחים ותיקים שנפגעו בשנת 2021, מתוכם אחד נהרג.
· בבת ים נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 355 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם תשעה נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 32 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם תשעה נפצעו קשה.
· בחיפה נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 424 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 22 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 38 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם שניים נהרגו.
· באשדוד נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 230 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 25 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 30 ותיקים הולכי רגל, מתוכם 4 נהרגו.
· בנתניה נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 379 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 19 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 28 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם אחד נהרג.
· ברמת גן נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 308 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 10 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 25 אזרחים ותיקים הולכי רגל, מתוכם שניים נהרגו.
אחד מכל שני אזרחים ותיקים שנהרגו –הולך רגל
מפילוח נתוני האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בין השנים 2013-2022, עולה כי 429 אזרחים ותיקים נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים כאשר הלכו ברגל – 56% מכלל האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות, אחד מכל שני הרוגים. 155 אזרחים ותיקים נהרגו כאשר נהגו ברכב בפרטי – 20%. בנוסף לכך, 89 אזרחים ותיקים נהרגו כאשר נסעו ברכב – 12%.
במחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק על-ידי ד"ר קובי פלג, עלה כי השרידות של הוותיקים לאחר שנפצעו בתאונות דרכים היא נמוכה, והיא הקיצונית ביותר מבין כל קבוצות האוכלוסייה. גם במקרה של שיקום, משך הזמן גדול משמעותית, וגם בפציעות קלות יחסית הגורמות לשבר בלבד, מדובר בנזקים נמשכים, בירידה ביכולת הפיזית ובהשפעה נפשית קשה, תופעות הידועות גם במקרה של "תאונות בית".
בגיל השלישי הגוף מזדקן וחלה ירידה בתפקוד הגופני והחושי. כחלק מתהליך זה, שהוא הדרגתי אך בלתי נמנע, נוספות מגבלות תפקודיות העשויות לסכן את ההתנהלות הבטוחה בדרך, הן בעת הליכה ברגל, הן בעת נהיגה והן בעת כל שימוש אחר בדרך. כפי שעולה מהנתונים, אוכלוסיית הוותיקים נמצאת בסיכון מוגבר להיפגע בעיקר כהולכי רגל, כיוון שזמן החצייה שלהם ארוך יותר וחושים כמו ראייה ושמיעה אינם חדים כפי שהיו בעבר. חשוב לציין כי מגבלות תפקודיות הנובעות מתהליך ההזדקנות אינן קשורות בהכרח להתנהגות בלתי בטיחותית בדרכים.
על פי דוח שהופק בעמותת אור ירוק המבקש לצמצם את היפגעותם של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, על למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולרשויות המקומיות להתאים את סביבת מעברי החצייה להולכי הרגל הוותיקים באמצעים פשוטים וזולים כמו הנמכת המדרכה לפני מעברי חצייה, סימון המדרכה הסמוכה למעבר החצייה, שימוש בתמרור גדול ובולט והתאמת תזמוני הרמזורים להולכי רגל במעברי החצייה כך שיתאימו לחצייה איטית יותר.
ניתן לשפר את בטיחותם של הולכי הרגל באמצעות שיפור הנראות ושדה הראייה (הן של הולכי הרגל המבוגרים והן של משתמשי דרך אחרים) בתחומי מעברי חצייה, ובאמצעות טיפול במפגעים כגון בורות פעורים או חפצים מסוכנים על המדרכה.