חדשות הארץמבזקים

המשפט שהסעיר את המדינה: "את הזיכוי של זדורוב יהיה צריך לשפוט במשקפיים של הדין הפלילי"

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע היום (חמישי) ברוב של שני שופטים מול אחת, על זיכויו של רומן זדורוב בפרשת הרצח של הנערה תאיר ראדה ז"ל. כזכור, זדורוב זוכה הבוקר במשפט חוזר לאחר שהורשע וישב בכלא. זיכויו היום הכה גלים ופתח את הדלת לביקורות קשות כנגד המערכת המשפטית, שגם ככה נמצאת ב"עין הסערה" בימים טרופים אלו.

יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן אמר: "הזיקה בין ספיחי משפט זדורוב לבין תיקון מערכת המשפט אדירה. פרשת זדורוב חושפת לאור השמש את מעמד עצתו של הייעוץ המשפטי לממשלה ועילת הסבירות במשפט הישראלי. שי ניצן והייעוץ המשפטי לממשלה דרשו ממשרד הבריאות למנוע את כניסתה לתפקיד של ד"ר מאיה פורמן רזניק – בגלל חוות דעתה במשפט זדורוב. היכולת שלהם להתנקם ברופאה שכל חטאה היה שהיא לא יישרה קו עם התיזה שלהם במשפט זדורוב, אמורה הייתה לקבל טיפול בחלק הרפורמה הנוגע למעמד עצתו של היועץ המשפטי לממשלה."

"כאשר השופטת בדימוס גרסטל הראתה שאנשים בתוך המערכת דרשו שד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, ישנה את עדותו לבית המשפט, באופן שהיה גורם לכל עו"ד פרטי לעמוד לדין ולאבד את הרישיון שלו, מי שהעניק את השכפ"ץ להחלטה השערורייתית להימנע מחקירה ומהעמדה לדין משמעתי ופלילי, היו שופטי בית המשפט העליון. המערכת, ששומרת על עצמה, ממשיכה לשמור על עצמה. את הזיכוי של זדורוב יהיה צריך לשפוט במשקפיים של הדין הפלילי. את ההתנהלות הבריונית של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, סביב התיק הזה, צריך לראות במשקפי המשפט הציבורי: התנהלותו מוכיחה מדוע חייבים לשנות את הכללים. בפרט את עילת הסבירות ואת הקשר הגורדי בין הפרקליטות לבין הייעוץ המשפטי לממשלה." הוסיף רוטמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אלמוג כהן 'עוצמה יהודית': "זיכויו של רומן זדורוב, אדם אשר ישב בכלא 16 שנה על לא עוול בכפו צריכה להרעיד את מערכות אכיפת החוק ולהפיק לקחים מפרשה עגומה זו ומהשלכות היהירות שבהתנהלותה של הרשות השופטת, הן צריכות לעשות כל אשר בכוחן למנוע שוב הרשעות שווא של נאשמים בפלילים ולהגיע לחקר האמת ברצח תאיר ז"ל, רפורמה עכשיו."

ח"כ לימור סון הר-מלך בתגובה לזיכויו של רומן זדורוב: "כל מי שעוד תהה למה חייבים לתקן את מערכת המשפט והפרקליטות היום קיבל תשובה שלא משתמעת לשתי פנים. ואולי גם עמירם בן אוליאל שעונה בעינויים קשים וסימני השאלה על דרך הרשעתו זועקים לשמים, יזכה ביום מן הימים למשפט אמת. הלוואי."

ח״כ רון כץ (יש עתיד) על זכאות זדורוב: ״הציניות הבלתי נסבלת של פוליטיקאים לרכב על גבו של זדורוב מקוממת. ‏מדובר במשפט מורכב שבמהלכו נאשם הודה ולאחר מכן חזר בו מההודאה. ‏בעקבות כך, נפתחה חקירה חדשה תוך שימוש בשיטות פורנזיות שלא היו קיימות בעבר. ‏אז רגע לפני ששופכים את התינוק עם המים ומקשרים הכל לנתניהו ולחוקי ההפיכה צריך לומר באומץ שאין קשר בין הדברים. ‏יש צורך לחקור את המקרה ללמוד אותו ‏ולגלות את המחדלים לאורך הדרך. ‏האשמים יתנו את הדין אבל אל תעשו סיבוב על סבלו של אדם לטובת חקיקה לא רלוונטית שלא קשורה. ‏אני שולח חיזוק לאילנה ראדה וקורא לפרקליטות להקים צוות חקירה מיוחד לבדיקת החקירה.״

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות אמרה עם זיכויו של זדרוב כי אילנה ראדה נותרת עם הרצח שלא פוענח: "מאות משפחות במדינת ישראל מתמודדות במשך עשרות שנים עם תעלומות הרצח של יקיריהן. הדבר מותיר אותן בייסורים, בחוסר אונים ובלי יכולת לסגור מעגל. המדינה חייבת להשקיע מאמץ עליון בפתיחת תיקי הרצח מחדש ובהפעלת אמצעים טכנולוגיים שפותחו בשנים האחרונות על מנת לפענח את הפשעים, לתפוס ולהעניש את הרוצחים שחמקו מהעונש".

"עד כמה וכמה זה חל על מקרה הרצח של הילדה המדהימה תאיר ראדה שעדיין מזעזע מדינה שלמה. עקבנו במשך שנים והזדהינו עם סבלה של אילנה ראדה שנלחמה בחירוף נפש למען גילוי האמת. ואנחנו מחזקים היום את ידיה". הוסיפה צינמן.

דימי אפרצב, ראש המועצה המקומית קצרין: "אני מחבק מזה שנים את משפחת ראדה ומשפחת זדורוב וכואב את כאבן. מדובר במקרה טרגי וקשה".

תאיר ראדה ז"ל
תאיר ראדה ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

Back to top button