חדשות הארץמבזקים

מכת מדינה: תוך מספר שעות שלושה ילדים נכוו ממים רותחים – כך תמנעו אסון

חובשים ופרמדיקים הוזעקו הבוקר (חמישי) לביתו של פעוט כבן שנתיים בבית שמש, לאחר שנכווה באורח קל עד בינוני מכוס קפה רותח שנשפך עליו במטבח ביתו. במקרה נוסף שהתרחש גם הבוקר, ילד כבן שנתיים וחצי נכווה ממים רותחים בזמן ששהה במקלחת ביתו במושב גבעת ישעיהו וכתוצאה מכך נפגע באורח בינוני. במקרה שלישי הבוקר, ילדה כבת שנה וחצי נכוותה מכוס מים רותחים שנשפך עליה במטבח ביתה בשכונת רובע ז' באשדוד.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי 84% מהילדים שנפגעים מכוויות – נפגעים בבית, מרביתם במטבח או בסלון. 60% מהאשפוזים עקב כוויות, נגרמו מנוזלים חמים. בסופי שבוע נמצאה עלייה בהיפגעות ילדים מכוויות עקב נוזלים חמים. שתייה חמה, סירי תבשילים חמים, מים רותחים, מיחמים וקומקומים מהווים סכנה בקרבת ילדים ופעוטות.

המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: כך נשמור על ילדינו מפני הכוויה הבאה
כוויה היא אחת הפגיעות הקשות בילדים. עורם של ילדים הוא דק ורגיש יותר מזה של מבוגרים ונוטה להיפגע באורח קשה יותר. בנוסף, שטח גופם של ילדים קטן יותר ולכן גם מעט נוזל חם עלול לגרום להם לכוויה נרחבת. כוויות דורשות טיפול ושיקום ארוך ולעיתים הן משאירות צלקות לכל החיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בחירת מיחם בטיחותי לסביבה עם ילדים- יש לבחור מיכל חימום עם מכסה אטום הרמטית בעל מנגנון המונע את פתיחתו במקרה של נפילה ובנוסף, יש לבחור מיכל חימום בעל בידוד כפול, שמשמש שכבת בידוד המפחיתה מאד את מעבר החום ומונעת סכנת כוויה בעת מגע בגוף המיכל. רצוי כי במיחם הנבחר יהיה מנגנון ביטחון להפסקת העבודה של גופי החימום כאשר אין במיכל מים ובכך למנוע את התחממות המיכל עד להתלקחות.

בחירת מיקום נכון למיחם יכול למזער מאד את הפגיעה והתאונה-יש לבחור מקום שבסביבתו אין מתבצעת עבודה או עבודה מועטה ככל הניתן, יש לבחור מיקום שבו התנועה של הסובבים מועטה. יש למקם את מיכל החימום על משטח ישר, חשוב שהמשטח יהיה יציב, מיקום של המיכל רחוק ככל הניתן מהמשתמש לדוגמא צמוד לקיר ולא בקצה השיש/שולחן. יש למקם את המיחם בסמוך למקור מתח על מנת למנוע את הצורך באלתורי חשמל. אנו ממליצים לקבע את המיכל באמצעות חבק אל הקיר, הקיבוע ימזער את האפשרות למשיכת המיכל, הטייתו ועד הפיכתו על המשתמש או הסובבים. כמו כן, אנו ממליצים שלא למקם את המיכל מתחת לארונות על מנת שהאדים והחום הנפלטים כלפי מעלה לא יגרמו להתחממות של הארונות.

יש לבדוק את כשירות המיכל, מפסקי ההפעלה, כבל החשמל והתקע ולוודא שלמותם לפני החיבור אל השקע – במקרה ואחד מאלו לא תקין חל איסור להשתמש במיכל עד לתיקונו ע"י טכנאי מוסמך. אין לעשות שימוש בכבל מאריך, במידת הצורך יש לזמן חשמלאי בעל רישיון מתאים לביצוע התאמות נדרשות במערכת החשמל. במקרה וכבל החשמל נותר חופשי לאחר החיבור יש לאגוד את הכבל החופשי באמצעות חבק למניעת היתקלות בכבל/משיכת הכבל החופשי על ידי ילדים/פגיעה בכבל החופשי במהלך העבודה.

בכל הנוגע לאופן השימוש במיכל החימום, מומלץ לרכוש כד בגודל המתאים שיסייע לכם למילוי המים במיכל וגם יצמצם את כמות הפעמים בו תצטרכו לחזור על פעולת המילוי. בנוסף, יש לקחת בחשבון את גובה הברז בעת התקנת המיחם. גובה הברז המותקן במיכל משפיע על גובה כוס השתיה/כלי מילוי מים חמים, יש לוודא כי לא מתבצע מילוי של מים חמים כלי שלא מותאם לגובה הברז, אלתורים במילוי כלי שאינו מותאם לגובה הברז כמו הטיה/הנפה של המיכל או הגבהה על משטח מאולתר של המיכל וכל דרך פסולה אחרת מסוכנת מאד ועלולה לגרום לפגיעה ולכוויה.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "לצערי כמדי שנה אנו נחשפים לפציעות חמורות ומקרי מוות מיותרים של עובדים, בני משפחה ושל ילדים שנפגעו בכוויות קשות כתוצאה ממים רותחים שנשפכו על גופם מהמיחם. אלו הן פגיעות מיותרות שניתן וצריך למנוע באמצעות היצמדות אל הוראות היצרן והנחיות הבטיחות. הבטיחות סובבות סביבנו כל הזמן, עובד שמקפיד ושומר על בטיחותו במקום העבודה, חשוב מאד שימשיך בדרך הזו גם לאחר יום העבודה. נדרש מכולנו להמשיך ולהיות ערניים ולמזער את הסיכונים הנמצאים גם בבית, כך נשמור עלינו ועל בריאות ילדינו".

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "במיוחד בימים אלו, לקראת חג הפסח, חשוב לשמור על כללי בטיחות למניעת כוויות. אני קוראת להורים, אל תגידו לי זה לא יקרה – מרחיקים סירים חמים וכוסות עם שתייה חמה מהישג ידם של ילדים, נמנעים מלהשאיר סירים וספלים חמים בקצה השולחן או על הרצפה ולא מבשלים או שותים שתייה חמה כשהילדים על הידיים".

אילוסטרציה

2 תגובות

  1. למה ילד נכנס למטבח בזמן בישול??ומי שם בגז היקדמי כשיש קטן שמסתובב??!!חסרי אחריות

Back to top button