צרכנות

מה ההבדל בין הנדסאי למהנדס

קרדיט לתמונות PIXABAY

בשנים האחרונות הביקוש להנדסאים הולך ועולה, במגוון תחומים טכנולוגיים, וזאת לנוכח המחסור העצום באנשי מקצוע מיומנים המסוגלים לאייש את המשרות בתעשיות העיליות והמתקדמות בישראל, ובמיוחד בתעשיית ההייטק. הביקוש הגובר להנדסאים משפיע על הצעירים (וכמובן גם הצעירות) המתלבטים מה ללמוד ואיזה השכלה גבוהה לרכוש. לכן, אין זה פלא כי צעירים רבים שוקלים האם ללמוד במסלול הנדסאי או שעדיף להם ללמוד במסלול להכשרת מהנדסים. כדי לסייע לכם לקבל החלטה נכונה הכנו כתבה המציגה את ההבדלים המרכזיים בין הנדסאי למהנדס.

משך הלימודים לתואר הנדסי ולתואר מהנדס

אחד מההבדלים המרכזיים בין מסלול הלימודים להכשרת הנדסאי לבין מסלול הלימודים להכשרת מהנדס הוא משך הלימודים. לימודי הנדסאי במסלול יום נמשכים שנתיים בלבד (4 סמסטרים), כאשר בחלק מהמסלולים יש גם אפשרות ללמוד במסלול ערב המיועד לאנשים עובדים (3 שנים). הלימודים להכשרת מהנדס נמשכים 4 שנים לפחות, ובסיום הלימודים מקבלים תואר ראשון B.Sc.

תנאי קבלה

יש הבדל משמעותי בתנאי הקבלה ללימודי הנדסה לבין תנאי הקבלה ללימודי הנדסאי. דרישות הסף לתואר ראשון בהנדסה הן יחסית גבוהות, יש להשיג ציון משולב (פסיכומטרי + בגרות) גבוה כדי להתקבל ללימודים ויש דרישות נוספות, לכן לא כולם מצליחים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה בהם מלמדים את מקצועות ההנדסה. תנאי הקבלה ללימודי הנדסאי נחשבים קלים יחסית, אפשר להתקבל על סמך ציוני הבגרות, גם אם אין בגרות מלאה. מועמדים עם תעודת בגרות חלקית נדרשים לעמוד בדרישות כמו ציון עובר במתמטיקה 3 יח"ל ומעלה, אנגלית ברמה של 3 יח"ל לפחות ועברית ברמה של שתי יח"ל לפחות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תואר בסיום הלימודים

ההכשרה המקצועית של מהנדס אורכת כ-4 שנים, ובסיום הלימודים מקבלים תואר ראשון  B.Sc (Bachelor Of Science), זהו תואר יוקרתי המאפשר להירשם בפנקס המהנדסים. בוגרי מסלולי הלימוד להכשרת הנדסאים מקבלים תעודת הנדסאי (תואר טכנולוגי) על ידי מה"ט, כלומר תואר הנדסאי מוכר ומוערך המאפשר לעבוד בארץ ובחו"ל. כדאי לדעת כי ישנם מסלולי לימוד להכשרת הנדסאים בהם הבוגרים מקבלים תעודה מקצועית נוספת, בהתאם למסלול ההכשרה וההתמחות שהם בחרו.

תוכנית הלימודים

הלימודים להכשרת מהנדס הם ארוכים ומקיפים יותר. הסטודנטים ללימודי הנדסה רוכשים ידע מדעי רב תחומי, לומדים תיאוריה ומפתחים מיומנויות שונות. הלימודים לתואר הנדסאי הם קצרים וממוקדים יותר ויש דגש רב כל התלמדות מעשית ופרקטיקה, לכן מעסיקים רבים מעדיפים לגייס הנדסאים בגלל הניסיון המעשי שהם רכשו.

לימודי המשך

בוגרי תואר הנדסאי יכולים להמשיך ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולרכוש תואר ראשון בתחום רלוונטי ובהתאם למסלול שהם למדו. כך לדוגמה, בוגרי הנדסאי תוכנה יכולים להמשיך ללימודים באוניברסיטה ולרכוש תואר ראשון במדעי המחשב או תואר ראשון אחר. בוגרי הנדסה יכולים להמשיך באקדמיה וללמוד לתואר שני.

אפשרויות תעסוקה

התואר של מהנדס הוא יוקרתי יותר ויש תפקידים בהם מגייסים רק מהנדסים בגלל תחומי אחריות, ידע וענייני רישוי. בוגרי הנדסאי זוכים ליתרון משמעותי מאחר שבמסגרת הלימודים הם רוכשים ניסיון מעשי ורבים מהמעסיקים מחפשים אנשי מקצוע בעלי ניסיון. בגלל המחסור במהנדסים ההנדסאים זוכים לביקוש גבוה, והם יכולים להתחיל להתקדם במהירות בעבודה ולעבור לתפקידי ניהול מאתגרים ומעניינים יותר. מהנדס יתחיל בדרך כלל בתפקידי ביצוע ובהמשך הוא יתקדם לתפקידי ניהול בכירים יותר, והשכר יהיה בהתאם.

תנאי שכר

יש הבדל משמעותי בין תנאי השכר של מהנדס לבין תנאי השכר של הנדסאי. מהנדס מתחיל יכול להרוויח שכר חודשי החל מ-12,000 ₪, כאשר בהייטק השכר יכול להיות גבוה יותר, לעומת השכר החודשי של הנדסאי מתחיל בטווח של 8,000 ₪ – 10,000 ₪.

Back to top button