כלכלהמבזקים

"אני קורא לך לעצור את גל העלאות הריבית": נשיא התאחדות הקבלנים במכתב אישי לנגיד

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, פנה היום (ראשון) במכתב אישי לנגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון. וזאת לאור עליית הריבית החדה במהלך השנה האחרונה.

בפתח דבריו, כתב סרוגו: "אני קורא לך לעצור את גל העלאות הריבית הקולע את המשק בכלל ואת ענף הבניה בפרט למצוקה מתמשכת שסופה אינו נראה לעין. המטרה העיקרית לשמה מועלית הריבית שוב ושוב אינה מושגת– בשנה שלפני גל העלאות הריבית היה הקצב החודשי הממוצע של מדד המחירים לצרכן 0.3%, ואילו בשנה שמתחילת ההעלאות הריבית עלה קצב זה ל-0.4% בחודש. הדבר מעיד על הבעיה שבהפעלת כלי הריבית באופן בלעדי במצב בו נתון המשק הישראלי כיום."

בנוסף, כתב: "אחת הבעיות קשורה לעובדה שכיום 24.6% מהמדד הנו קשור לשכר הדירה או שירותי דיור בבעלות הדיירים שגם הוא נגזרת של שכר הדירה. עליית הריבית הקטינה כצפוי את יכולת לקיחת המשכנתאות ורכישת הדירות ועל כך תעיד הירידה של מכירת הדירות החדשות החודשית הממוצעת מכ-5,000 לפני העלאות הריבית לכ-3,000 לאחריה. ירידה זו מפעילה בתורה לחץ כבד על שוק השכירות המהווה אלטרנטיבה לרכישה. כמובן שהריבית הגבוהה עומדת גם בבסיס התייקרות השכירות מצד ההיצע כאשר המשכירים רואים לנגד עיניהם מחיר אלטרנטיבי גבוה יותר להשקעתם. בשורה התחתונה עולה כיום השכירות בקצב שנתי של 5.4% (מעל 8% למחליפי דירות) לעומת 1.4% טרם תחילת העלאות הריבית. (תרשים להלן). במצב ענייניים זה לא ברור כיצד המשך העלאות הריבית יכול למתן עליות במדד מחירים שרבע ממנו מגיב בחוזקה ובמהירות בכיוון המנוגד."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"עוד אציין כי העלאות הריבית הרעו משמעותית את מצבם של נוטלי משכנתאות בשנים האחרונות להם אפשר בנק לקחת שני שליש מסכום המשכנתא במסלול צמוד פריים, והם סברו כי התחזיות שרווחו אז להמשך הריבית הנמוכה אכן יתממשו. בהתחשב בעובדה שכמחצית מיתרת החוב של ההלוואות לדיור היא ממשכנתאות שנלקחו ב-3 השנים האחרונות – הרי שיש כאן בעיה משקית גדולה בהתהוות. השפעות הריבית ניכרות גם בהתחלות ההבניה שירדו בכ-25% מאז תחילת העלאות הריבית ועד סוף 2022, כאשר הצפי לתחילת 2023 הוא להמשך מגמה זו וקצב של 55,000 התחלות בניה בשל עליית מדרגה נוספת בריבית בתחילת 2023. על רקע האטה מדאיגה זו נזכיר כי בשנת 2022 נוצרו בישראל 90,000 משקי בית חדשים." הוסיף.

עוד כתב הנשיא: "המגמות לעיל מועצמות ע"י המצב הפוליטי הרגיש במיוחד בו מצויה ישראל, מצב שמהותו אי ודאות וסיכון מוגברים. יציבותו של ענף הבניה בישראל אינה מובנת מאליה, ויש בעניין זה פרסומים בימים האחרונים בתקשורת על בסיס נתונים של חברות בי.די.איי וכן דאן אנד ברדסטריט, המצביעים על גידול ניכר במספר חברות הבניה המצויות בקשיים בדרגות שונות. מצבם של קבלני הביצוע של הבניה החוזית והתשתיות קשה גם הוא שכן עלויות המימון השוטפות שלהם עלו מאוד והם מתקשים לגשר על הפער ההולך וגדל בין עלויותיהם לבין מועדי התשלום הנהוגים בענף. בעיה זו חמורה במיוחד בענף בו מתח הרווחים נמוך ונע בין 5% ל-10% בימים כתיקונם."

לסיום, כתב: "האמור לעיל מחזק את קביעתנו כי העלאות הריבית הכמעט אוטומטיות של השנה האחרונה אינן אפקטיביות והתהליכים בהם אנו חוזים אינם מתכנסים לשיווי משקל חדש בשוק. לפיכך יש להימנע מהמשך השימוש בכלי זה , כל זאת בהיעדר מדיניות פיסקלית החלטית ומאזנת מצד הממשלה שבימים כתיקונם הייתה יכולה למתן את הפגיעה בענף הבניה ובכלכלה כולה."

כלכלה - עסקים - דף נתונים
אילוסטרציה. צילום: Image by David Schwarzenberg from Pixabay

Back to top button