כלכלהמבזקים

יוקר המחיה: בנק ישראל העלה את הריבית פעם נוספת

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (שני) להעלות את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז לרמה של 4.5%. העלאה זו היא תשיעת ברציפות מאז החל לראשונה בנק ישראל להעלות את הריבית.

הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסוימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

מאז החלטת המדיניות הקודמת, עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.5% בחודש פברואר 2023. האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים, ירדה מעט בפברואר לעומת רמתה בינואר, ומצויה מעל הגבול העליון של היעד ועומדת על 5.2% (איור 1). עם זאת, האינפלציה בישראל נמוכה מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות (איור 36). בניכוי אנרגיה ופו"י עומדת האינפלציה על 5.1%, וכך גם האינפלציה בניכוי נוסף של השפעות מיסוי ורגולציה (איור 2). קצב העלייה השנתי של הרכיבים הלא-סחירים במדד, המשקפים בעיקר את מדד הדיור וענפי השירותים עומד על 5.5%, בדומה לחודש הקודם. לעומתו, קצב העלייה של הרכיבים הסחירים במדד ירד ועומד על 4.8% (איור 3). הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הראשונה מכל המקורות עלו, ונמצאות בסביבת הגבול העליון של תחום היעד (איור 6). הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך ירדו מעט ומצויות בתוך תחום היעד (איור 7). הוועדה מעריכה כי תהליכי ההידוק המוניטרי בישראל ובעולם, והתמתנות הביקושים פועלים למיתון האינפלציה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, ביקר את החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ומסר כי ״כלי הריבית אותו מפעיל בנק ישראל מיצה את עצמו. על הממשלה לעמוד בהבטחותיה, להיכנס לעובי הקורה ולהפחית את מחוללי האינפלציה. העלאות הריבית התכופות אשר מטרתן להרגיע את הביקושים ובכך להוביל להורדת מחירים, עלולות לתפקד כחרב פיפיות- עסקים אשר הוצאות המימון שלהם עלו ייאלצו כעת להעלות את אותם המחירים״.

כמו כן הוסיף נשיא ההתאחדות כי ״בניגוד לארה"ב ואירופה, שם האינפלציה גואה, האינפלציה הישראלית בחישוב שנתי היא מהנמוכות ביחס למדינות המפותחות. כמו כן, לפי תחזיות של גופים שונים בארץ ובעולם וגם ובנק ישראל עצמו, השיא בקצב גידול האינפלציה נותר מאחורינו ב-2022, ומעתה היא צפויה להתמתן לרמה שתאפשר יציבות מחירים, על פי יעדי בנק ישראל (1-3%). משמעות הדבר היא שככל הנראה בנק ישראל כבר עמד בהצלחה במטרתו למתן את שיעור האינפלציה״.

ריבית - משק - בנק ישראל
אילוסטרציה. צילום: בנק ישראל

Back to top button