חדשות הארץמבזקים

טקס יום הזיכרון האלטרנטיבי לנופלים ולחיים של פרויקט "רסיסים" בעמותת נט"ל

יום הזיכרון 2023 חותם שנתיים שבהם נעשה עיסוק רב בנושא הפוסט טראומה, שנים שבהם היה שיח רחב בציבור על מצוקתם והתמודדותם של הלוחמים והלוחמות, בני המשפחות והחברים עם הטראומה מהמלחמה, מהצבא ומאירועי הטרור. פרויקט רסיסים מציין השנה 10 שנים להיווסדו.

פרויקט "רסיסים" מבקש לקיים שיח של שיתוף ועיבוד השפעותיה האישיות והחברתיות של הלחימה. הגברים והנשים הלוקחים חלק בפרויקט מבקשים לתת קול ובמה לפציעה השקופה, תוך אמירה שחוויות הקרב הינן המכנה המשותף הישראלי הרחב ביותר.

כחלק מהפרויקט ביום הזיכרון מתקיימים טקסים מיוחדים ״לנופלים ולחיים״ טקסים המהווים מרחב בטוח לעיבוד ושיתוף של חוויות לחימה על ידי אלה שחייהם השתנו מאותו רגע נצרב, אלו שהזיכרון מאותו אירוע הולך איתם ולא משתחרר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דווקא ביום הזיכרון מחובתנו לזכור גם את אותם החיים, אלו שמתמודדים יום יום עם הזיכרון והטראומה, אלו שמאותו רגע חייהם השתנו ולא חזרו למסלולם. בטקסים עולים דוברים ומספרים את סיפורם והחיבור האישי שלהם לאותו רגע בלתי נשכח. לצדם יופיעו אמנים בקטע מוזיקלי ליצירת מרווח נשימה בין העדויות.

מדי שנה יום הזיכרון מציג את סיפורי הנופלים, את ההתמודדות של המשפחות השכולות עם הכאב והזיכרון ונותן מקום לכאב הקולקטיבי. לצד אלו שנפלו, ישנם את החברים והחברות שלחמו לצדם, אלו שהיו שם בקרב, בפיגוע, שניסו להציל את חברם והזיכרון של אותם רגעים מלווה אותם יום יום, זיכרון שלא עוזב גם שנים לאחר מכן.

אותו זיכרון הופך לחלק משגרת יומם והם נאלצים להתמודד איתו לעיתים לבד ולא רק הם, אלא גם בני משפחתם והחברים שלהם. יום הזיכרון הוא יום קשה ללא ספק למשפחות השכולות אך, גם עבור אותם אלו שהיו שם וחזרו בחיים. רבים מהם לא מסוגלים לקחת חלק בטקסים המסורתיים או לצפות בתוכניות המשודרות לזכר אותם אלו שנהרגו לצידם.

הטקסים של רסיסים מהווים עבורם את המקום הבטוח, המקום שבו הם יכולים להרגיש שייכים, להיות בין אלו שהיו שם וחזרו אחרת- טקס יום הזיכרון לנופלים והחיים. השנה ייערכו 4 טקסים במרכז ענב תל אביב, זאפה באר שבע, בית הנסן ירושלים, מכללת תל-חי.

הטקס המרכזי ייערך ב 24.04 ערב יום הזיכרון בשעה 19:55במרכז ענב בתל אביב, שם יופיעו אמנים מובילים: אפרת גוש, יזהר אשדות וערן צור.

הטקס ממרכז ענב ישודר בלייב בעמוד הפייסבוק של רסיסים ושל נט"ל ובערוץ SENIOR של HOT.

הטקס יחל מיד לאחר הצפירה. הטקס מורכב משלוש עדויות של מתמודדים או של המעגל הראשון של המתמודדים (אמא של מתמודד, בן/בת זוג של מתמודד) בין העדויות יופיעו במרכז ענב אומנים מהשורה הראשונה, אפרת גוש, ערן צור ויזהר אשדות.

הדוברים בטקס המרכזי במרכז ענב בתל אביב: ניר אושרי ששירת כחובש במילואים במבצע צוק איתן, אנה נווה-לדרמן שאחיה הלום קרב ממלחמת יום ממלחמת יום כיפורים ויותם קפלן ששירת בסיירת צנחנים במבצע צוק איתן. האמנים בטקס המרכזי במרכז ענב בתל אביב: ערן צור, אפרת גוש ויזהר אשדות

הדוברים בזאפה באר שבע: הילה מיקולשיק שאחיה אריה טובול ז״ל נהרג בעת פעילות צבאית בלבנון, רוי גורדון, סרן במילואים המשרת בחטיבה 551 וניר ארליך ששירת כלוחם ביחידת יהל״מ פלגת סמור ולחם בעזה במבצע צוק איתן. האמן בזאפה באר שבע: איתי פרל

הדוברים בבית הנסן בירושלים: יאיר ביסמוט ששירת כמסייעת בגדוד 51 בחטיבת גולני ולחם במבצע חומת מגן בשנת 2002, יפעת אלוף ששכלה את אביה באינתיפאדה בשנות האלפיים וכמה מחבריה בצבא ודניאל רז רוטשילד, אמן שירה מדוברת ששירת בחיל המודיעין. האמנים בבית הנסן בירושלים: אפרת כהן-מוריס, בליווי שיבי קאופמן

הדוברים במכללת תל-חי: צחי הררי ששירת בגולני ופיקד על מוצב ברצועת הביטחון בלבנון, זאביק שפריר ששירת כלוחם בסיירת גולני בקרבות צפון הרמה והחרמון במלחמת יום כיפורים ומעורב בהנצחת לוחמי הסיירת שנפלו בקרבות ואור קליין, שלישת גדוד במיל', שירתה בחטיבת ההכשרה של שריון במבצע צוק איתן – קטע ספוקן
האמנים במכללת תל-חי: נעמי ורגה ואסף חרמוני ממכללת תל-חי ואחיה נוטה

הטקס נוסד על ידי פרויקט רסיסים שכיום הינו חלק מעמותת נט"ל המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה לאומי, המטפלת ומלווה את הדוברים בטקסים

ארכיון. צילום: דוב בער הכטמן

Back to top button