כלכלהמבזקים

סוכנות מודי'ס שינתה את תחזית הדירוג של ישראל ומתחה ביקורת על הממשלה

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה היום (שבת) כי החליטה לשנות את תחזית האשראי של ישראל מחיובית ליציבה, אך הותירה את הדירוג על A1.

בהודעת סוכנות דירוג האשראי נמסר כי "השינוי של התחזית מחיובית ליציבה משקף את ההידרדרות בממשילות בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמחאות ההמוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולאפשר הידברות עם האופוזיציה. האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק המוסדי ובחיזוי המדיניות."

"כתוצאה מכך", הוסיפו בחברת הדירוג, "הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לתחזית יציבה. בצד החיסרון, בזמן שהדיונים לגבי הצורה המדויקת של הרפורמה השיפוטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו. מצד שני, אם יגיעו לפתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, נותרות המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר. בסך הכל, האירועים האחרונים השפיעו על ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם זאת ציינו בסוכנות דירוג האשראי כי "אישור הדירוג A1 משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת החוסן הפיסקאלי המשתפר, אשר מודי'ס צופה שימשיכו. הכלכלה הוכיחה עמידה בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים בעשורים האחרונים וצמחה בקצב מהיר, בסיוע תעשיות ההייטק התחרותיות בעולם של ישראל. תחזיות הבסיס של מודי'ס מניחות המשך צמיחה איתנה בטווח הבינוני. גם המדדים הפיסקאליים של הממשלה השתפרו במהירות לאחר הזעזוע הזמני שנגרם מהמגיפה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז מהתמ"ג תוך שנתיים ל-60.7% מהתמ"ג ב-2022. מודי'ס צופה ירידה נוספת לכיוון 55% עד סוף השנה הבאה."

עוד אמרו במודי'ס כי "תוכניות הממשלה לשינוי מערכת המשפט ואופן הטיפול ברפורמה זו חשפו חולשה מסוימת ברשויות המבצעת והמחוקקת בישראל. בהשוואה למדינות רבות אחרות, המערך המוסדי של ישראל נשען במידה רבה על פיקוח וביקורת שיפוטיים. במדינה יש פרלמנט חד-קומתי שבו לממשלה יש רוב, תפקיד טקסי בעיקר לנשיא ודרגים נמוכים יחסית של ממשל."

במודי'ס הוסיפו כי "רבים בישראל תומכים בשינוי כלשהו במערכת המשפט – עסקים מתלוננים על משך ההליכים בבתי המשפט, ויש הכרה בכך שניתן להגדיר טוב יותר את תפקידו של בית המשפט העליון ולשנות את הרכבו כך שיהיה מגוון יותר. ההצעות הראשוניות של הממשלה לא יתנו מענה לחששות אלה ביעילות. במקום זאת, האופי הרחב של השינויים שהוצעו במקור והמהירות שבה ניסתה הממשלה לדחוף אותם דרך הכנסת ללא ניסיון להגיע לקונצנזוס רחב מצביעים על היחלשות המוסדות. כמו כן, ירדה יכולת החיזוי של הרשויות המבצעת והמחוקקת במדינה. השינויים המוצעים עוררו מחאות המוניות, והצעת החוק הושעתה כעת למשך חודש, כדי לתת זמן למצוא פשרה עם מפלגות האופוזיציה, בחסות הנשיא. בהתאם להערכת מודי'ס שלמרות היחלשות מסוימת, המוסדות המבצעים והחקיקתיים נותרו חזקים בסטנדרטים עולמיים. מודי'ס אמנם לא צופה שהרפורמות יעברו בצורתן שהוצעה במקור, אך רחוק מלהיות ברור אם ניתן למצוא פשרה; הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את תהליך בחירת השופטים, ומרמזת שהסיכון לחידוש מחאות נותר גבוה."

כמן הבהירו בסוכנות הדירוג כי "בעוד שהאירועים מתחילת השנה הראו את כוחה של החברה האזרחית, הם גם חשפו את השסעים בחברה הישראלית, אשר עמוקים יותר מהשינויים השיפוטיים וכנראה ישאירו סיכונים חברתיים ופוליטיים גבוהים למשך זמן מה. קיטוב גדול יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני. לפיכך, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות."

עם זאת, מודי'ס נימקה את החלטתה להשאיר את דירוג האשראי על A1 ואמרה כי "ההחלטה לאשר את דירוג A1 משקפת את פוטנציאל הצמיחה החזק ביותר של ישראל ואת העמידות המוכחת בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים חוזרים ונשנים לאורך שנים רבות, כמו גם את המדדים הפיסקאליים והחוב המשתפרים של הממשלה. כלכלת ישראל צמחה בקצב מהיר בשנים האחרונות, בממוצע של 4.1% במהלך העשור עד 2022, בסיוע במידה חשובה של תעשיות ההיי-טק התחרותיות בעולם והמגוונות יותר ויותר. בנק ישראל מעריך את פוטנציאל הצמיחה של המשק בקרוב ל-4%, טוב יותר מזה של רוב מדינות ה-OECD האחרות."

"עוד לפני פרוץ המהומה הנוכחית" הדגישו כי "הצמיחה הייתה צפויה בדרך כלל להאט, לאור שינויי הסביבה הגלובלית המתונה יותר וההידוק המוניטרי המשמעותי. ריבית המפתח עומדת כעת על 4.5% בהשוואה ל-0.1% במרץ 2022. בתרחיש הבסיס שלה צופה מודי'ס שצמיחה של התמ"ג הריאלי תאט לסביבות 2.6% השנה, לפני שתואץ שוב לסביבות 3.5% בשנת 2024. תוך התארכות של אירועים אקטואליים מציבים סיכונים משמעותיים לתחזית הכלכלה הישראלית, אין עד כה אינדיקציה ליציאות הון מהותיות או בדיקה מחודשת של השקעות מחו"ל בחברות הייטק ישראליות."

במודי'ס שיבחו את הממשלה הקודמת על הפעולות שביצעה לשיפור היציבות הכלכלית במדינה ואמרו כי "ישראל נהנית מכמה גורמים מבניים העומדים בבסיס פוטנציאל הצמיחה הטוב שלה, כלומר גידול מהיר באוכלוסייה, יכולות יצוא חזקות מאוד של מגזרי ההייטק שלה, ביקוש חזק ליצוא הביטחוני שלה וכן פוטנציאל יצוא הולך וגדל ממשאבי הגז הטבעי שלה. כמו כן, הממשלה הקודמת הציגה שורה של רפורמות מבניות חיוביות לאשראי שאנו מצפים שיישמרו ואשר תומכות בצמיחה לטווח ארוך יותר."

במודי'ס פירטו את הגורמים שעלולים להוביל לשדרוג או הורדה של הדירוגים ואמרו כי "התחזית עשויה לחזור להיות חיובית והדירוג ישודרג אם הסערה הנוכחית תיפתר באופן שלא יעמיק את המתחים החברתיים בין הקבוצות הדמוגרפיות השונות ויבטיח את פוטנציאל הצמיחה החזק של ישראל. המשך המגמות הפיסקאליות והחובות החיוביות יהיה גם תנאי מוקדם לתחזית חיובית ובסופו של דבר לדירוג גבוה יותר."

עוד הבהירו במודי'ס כי "הדירוג של ישראל יצנח כלפי מטה אם המתיחות הנוכחית תהפוך למשבר פוליטי וחברתי ממושך עם השפעה שלילית מהותית על הכלכלה."

גם למצב הביטחוני עלולה להיות השפעה ובסוכנות דירוג האשראי אמרו כי "בעוד שלמתיחות גיאופוליטית באופן מסורתי לא הייתה השפעה גדולה או מתמשכת על כלכלת ישראל, הסלמה רצינית של מתיחות עם הפלסטינים עלולה לסכן את היחסים המשופרים של ישראל עם כמה משכנותיה ועלולה להוביל להגברת הבידוד הבינלאומי עם השלכות שליליות על הכלכלה מוכוונת היצוא. וחוסנה הכלכלי של ישראל."

בנימין נתניהו - בצלאל סמוטריץ'
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button