חדשות חוץמבזקים

סודאן: עימותים קשים בין הצבא למיליציית RSF בבירה חרטום

קולות ירי והדי פיצוצים עזים נשמעו היום (שבת) בבירת סודאן, חרטום, מספר ימים לאחר מתיחות בין המיליצייה הצבאית למחצה RSF לבין הצבא הסודני, זאת על רקע הצעת מעבר לשלטון אזרחי.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי נשמעו יריות סמוך למפקדת הצבא במרכז העיר. כמו כן כוחות המיליצייה RSF טענו שהם הצליחו להשתלט על שדה התעופה והארמון הנשיאותי, אך טענות אלו טרם אושרו.

המיליצייה הצבאית למחצה RSF מסרה כי העימותים החלו לאחר שאחד מבסיסה בדרום חרטום הותקף על ידי הצבא הסודני. מנגד, טען הצבא בסודאן כי העימותים פרצו לאחר שלוחמי ה-RSF ניסו לתקוף חיילים של הצבא בדרום חרטום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לוחמים מכוחות ההתנגדות המהירה (RSF) תקפו כמה מחנות צבא בחרטום ובמקומות אחרים בסודן" מסר דובר הצבא תת-גנרל נביל עבדאללה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP שהוסיף כי "העימותים נמשכים והצבא ממלא את חובתו לשמור על המדינה".

מאז ההפיכה בשנת 2021 שמכונה "מועצת הריבונות", גנרלים של הצבא הם שמנהלים את המדינה – מי שעומד בראש "המועצה הריבונית" ונחשב לשליט כיום הוא הרמטכ"ל, עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

בתיעוד שעלה ברשת נראו תקיפות אוויריות של חיל האוויר הסודני נגד מטרות RSF בבירה חרטום.

סגן נשיא המועצה הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו, מנהיג ה-RSF, התנגד להפיכה וכינה אותה "טעות" לאחר שלדבריו לא הצליחה להביא לשינוי המיוחל לו ציפו האזרחים במדינה.

המהלך שהוצע לממשלה בראשות אזרחית מתבסס על לוח הזמנים לשילוב של ה-RSF בצבא הלאומי. ה-RSF רצה לדחות את זה ב-10 שנים, אבל הצבא אמר שזה צריך לקרות בעוד שנתיים. ביום חמישי, ה-RSF פרס כוחות ליד הבסיס הצבאי במרו, כשהמתיחות גברה השבוע.

הגנרל בורהאן אמר שהוא מוכן לדבר עם סגנו כדי לפתור את המחלוקת בנוגע למי יוביל את הצבא המאוחד בממשלה האזרחית המוצעת.

מעצמות מערביות ומנהיגים אזוריים דחקו בשני הצדדים להפחית את המתיחות ולחזור לשיחות שמטרתן להחזיר את השלטון האזרחי. ביום שישי היו סימנים שהעמידו על מגמה חיובית ושהעניין ייפתר.

שגריר ארה"ב בסודן ג'ון גודפרי קרא לעצור באופן מידי את הלחימה בין הצדדים: "אני קורא בדחיפות למנהיגי צבא בכירים להפסיק את הלחימה".

הוא תיאר את המצב בעיר ואמר: "התעוררנו לקולות מטרידים ביותר של ירי וקרבות. כרגע אני חוסה במקום עם צוות השגרירות, כפי שעושים סודנים ברחבי חרטום ובמקומות אחרים".

גם שגרירות רוסיה מודאגת מ"ההסלמה" ודחקה בהפסקת אש, כך דווח ברויטרס.

כאמור, הושלמו למעלה משנתיים מאז ההפיכה בשנת 2021 שבה מנהיגים צבאיים ואזרחיים חלקו את השלטון. ההפיכה הגיעה לאחר שהנשיא שכיהן במשך כ-30 שנה עומר אל-באשיר, הודח.

מאז ההפיכה היו מחאות פרו-דמוקרטיות בקביעות בחרטום.

Back to top button