צרכנות

מה תפקידו העסקי של יועץ כלכלי

קרדיט תמונה: FREEPIK

מאת : ירון לוי

מטרתו של יועץ כלכלי היא לעזור לעסקים בשלבים שונים של חייהם, לייצב פעילות כלכלית מוצלחת, רווחית ונכונה. עם זאת, על מנת להשיג את המטרה החשובה הזו יש להתייחס ולעיתים לשנות היבטים שונים בהתנהלות העסקית על רבדיה השונים, ולפיכך ליועץ כלכלי יש גם תפקיד עסקי בלתי מובטל.

מה עושה היועץ הכלכלי

בפשטות, יועץ כלכלי מגיע אל העסק ומבצע ביחד עם הבעלים תהליך שמוביל להתנהלות כלכלית נכונה. הדבר יכול להתבטא למשל בחיסכון בעלויות והוצאות, בתמחור מקצועי ונכון, בסגירה של המינוס אם קיים, בעבודה מול הבנק ועוד. אלו כמובן מטרות חשובות, אך לא בהכרח החשובות ביותר, מאחר שהיועץ הכלכלי מכוון גם להקניית הרגלים נכונים. כלומר, הוא מכוון לכך שבעל העסק יוכל לתכנן תקציב בראייה קדימה, בצורה המאפשרת קידום מהלכים כלכליים מהותיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אם כן, המטרה המרכזית היא שיפור הרווחיות ובניית הדרכים אל המטרה, תוך מתן המלצות על צעדים ריאליים וישימים בהתבסס על נתונים מדויקים. בתוך כך, היועץ הכלכלי עוזר לבעל העסק להבין היטב את המצב הפיננסי, בין אם באמצעות הדוחות הכלכליים, הבנת הרווחיות האמיתית של שירותי ומוצרי העסק, או המשמעות של צעד עסקי כזה או אחר, כאשר הוא מקנה כלים מקצועיים שעוד ילוו את בעל העסק בהמשך הדרך.

על מנת להגשים את תפקידו ומטרותיו, היועץ הכלכלי עשוי לבצע פעולות מגוונות. תחילה, הוא מבצע מחקר מעמיק של הנעשה בעסק, בדגש על ההיבט הפיננסי, כמו הסכמים עם ספקים, הדוחות של רואה החשבון, תמחור שירותים ומוצרים, הוצאות הייצור והתקורות, הרווח הגולמי, התפעולי והנקי, תפקידים ומשכורות, הלוואות והתחייבויות נוספות, וכיוצא בזאת. לאור הבדיקה מוצגת לבעל העסק תמונה מקצועית וברורה של המצב הכלכלי ושל כלל הפעילות בעסק, ביחד עם המלצות ותובנות לשיפור הרווחיות.

הכישורים הנדרשים מיועץ כלכלי לעסקים

חשוב להדגיש כי בישראל עובדים לא מעט יועצים כלכליים, הגם שנכון להיום אין הגדרה מחייבת של הכישורים והניסיון הנדרשים מהם. קודם כל, יש להבדיל בין יועצים המתמחים בייעוץ לעסקים ובין אלו המתמחים בכלכלת המשפחה. מובן שייעוץ כלכלי לעסק אינו מתחיל ונגמר במספרים, ומצריך הבנה מצוינת וניסיון רב בעולם העסקים. היועץ הכלכלי לעסק אינו יכול להסתפק בקריאה של דוחות רואה החשבון, אלא הוא עליו לצלול אל הקרביים של העסק – אל ההתנהלות השוטפת, אל התפקידים והמשרות, אל ההתקשרויות העסקיות, אל תהליכי השיווק והמכירות, אל השלבים השונים בייצור ואספקת המוצר, וכן הלאה. מבלי לצלול לעומקם של ההיבטים העסקיים, ההמלצות שיוכל לתת יהיו מאוד מוגבלות מאוד, חסרות ולעיתים אף שגויות.

במילים אחרות, כפי שלכל היבט בהתנהלות העסקית יש פן כלכלי, כך לכל מהלך כלכלי יש השפעה במישור העסקי. השניים הולכים יחדיו ולפיכך יועץ כלכלי חייב לאחוז בשתי קצות המקל – כלכלה ועסקים. עליו להיות בקיא משמעויות הכלכליות והאחרות של כל פעילות או שינוי, החל בהשלכות של נטילת הלוואה ועד לאופן שבו מבצעים תמחור מחודש ומקצועי של מוצרים.

יתר על כן, חלק משמעותי מאוד מהשגת המטרות, מעלייה על מסלול של רווחיות משופרת ושמירה עליו לאורך זמן, מהווה התוכנית העסקית. אמנם, התוכנית העסקית נותנת בראש ובראשונה תחזית הכנסות והוצאות חודשית לשנה או השנתיים הקרובות, אך היא איננה מסמך כלכלי גרידא. למעשה, התוכנית העסקית סוקרת את כלל הפעילויות בעסק, מתווה את השינויים שיש לבצע בבעיות ובנקודות החולשה הקיימות, מובילה לצעדים המנצלים הזדמנויות, ועושה זאת על בסיס נתונים מדויקים והבנה מעמיקה של העסק ושל תחום הפעילות.

ברור שלצד ההבנה בעולם העסק, היועץ הכלכלי חייב להחזיק בהשכלה כלכלית מקיפה, בדגש על תואר אקדמי מתחום רלוונטי כגון מנהל עסקים, כלכלה, חשבונאות, מימון וכדומה. ושוב, ההבנה אינה יכולה להיות רק על הנייר, רק מספרים ומחברות, אלא צריכה להיות משולבת עם ניסיון רב מהשטח. ככל שמדובר באדם עם ניסיון רב בעולם העסקים, כולל בתור מנהל עסקים בעצמו, כך ביכולתו לרדת יותר במהירות לשורשם של הדבר, להבחין בנקודות הכוח והתורפה, ולהבין את ההשלכות ואת ההתמודדויות הספציפיות של העסק.

מספר דוגמאות לתפקידו העסקי של יועץ כלכלי

יועץ כלכלי מלווה עסקים בשלבים שונים של חייהם, ובהתאם לכך תפקידו העסקי משתנה וניכר בהיבטים ספציפיים. כך למשל, כאשר פונים אל יועץ כלכלי לצורך הקמה של עסק חדש, מבוצעות בשלב הראשון בדיקות מעמיקות הקשורות לכדאיות הכלכלית של המיזם. מדובר בבדיקות המביאות בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים, החל במצב השוק והמתחרים, דרך שולי הרווח המקובלים, צפי עלויות והוצאות בתקופת ההקמה וההרצה, ועוד. על מנת לבצע את הבדיקות בצורה רצינית ומקצועית, וכדי לעזור לבעל העסק לקבל החלטות שקולות לגבי הכניסה למיזם, חייב היועץ הכלכלי להיות בעל ניסיון עסקי ניכר, ולהבין את המשמעויות של פתיחת עסק שהן הרבה יותר מאשר סיכום המספרים. כמו כן, במידה ומחליטים ללכת על המיזם, תפקידו של היועץ הכלכלי יכלול את בניית התוכנית העסקית לתקופת ההקמה וההרצה, כפי שהוסבר לעיל.

בשורות שלמעלה גם ניתן הסבר בסיסי לגבי תפקידו העסקי של היועץ הכלכלי בעסק קיים, לכן לא נרחיב במיוחד על נושא זה. רק נציין, שעל מנת לשפר את הרווחיות בעסקים קיימים יש לבצע שורה ארוכה של בדיקות, ולספק המלצות ותובנות בשלל נושאים, כגון תמחור לא נכון, מקדמות מס גבוהות, בעיות במערך הגבייה, בחירה לא טובה או הכשרה לא מתאימה של עובדים, הלוואות לא טובות, בעיות בתשלומים לספקים, הגדרת תפקידים לא נכונה, ועוד הרשימה ארוכה. כל הנושאים הללו ונוספים מחייבים כמובן הבנה עסקית שמעבר לפן הכלכלי.

דברים אלו נכונים לגבי עסקים קיימים בכל המצבים, לרבות בתקופות שגשוג כשרוצים לרתום את ההצלחה להתפתחות, בתקופות של דשדוש, או כשיש תחושה שהעסק אינו ממצה את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בו. וכמובן שדברים אלו נכונים לגבי עסקים שנקלעו למשבר, ולמצב פיננסי ומשפטי מורכב וסבוך. במצבים אלו, היועץ הכלכלי יידע לפעול במישורים שונים במטרה להרוויח זמן לגיוס אשראי, ולהעביר את תזרים המזומנים להתנהלות תקינה. ושוב, עליו להיות בעל ידע וכישורים הולמים גם במישור העסקי, כגון הסדרה וקידום של גבייה מלקוחות העסק, הגעה להסדרים מול ספקים, ויצירת תוכנית הבראה הכוללת שינויים בחלק מהרגלי העבודה. במילים אחרות, הוא מעביר סוג של "אימון עסקי" לבעל העסק לעלייה על מסלול חדש, טוב ונכון יותר.

Back to top button