יוקצו 90 מיליון ש"ח להקמת פרויקטים להפחתת השימוש בסולר בתחבורה
משרד האנרגיה והתשתיות מקצה 90 מיליון ש"ח להקמת פרויקטים להפחתת השימוש בסולר בתחבורה הכבדה המשרד הודיע היום (רביעי) שיתמוך בהקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס וכן ברכישת משאיות ואוטובוסים המונעים בגז טבעי. המשמעות: התחנה תתחיל לעבוד כבר ביום בו תקום
ההחלטה של המשרד היא בהמשך להחלטת הממשלה על הפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה. בימים אלה מוציא המשרד קול קורא לסיוע בהקמת תשתיות תדלוק בגז טבעי דחוס (גט"ד) ורכישת כלי רכב המונעים בגט"ד ובנוסף, לראשונה, מציע סיוע ברכישה של אוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס.
המשרד הקצה מתקציבו כ-90 מיליון ₪ לטובת התמיכה עבור ההשקעה בהקמת התחנה ניתן לקבל מענק של עד 4 מיליון ש"ח ולא יותר מ-90% מהיקף ההשקעה. עבור רכש של כלי רכב המונע בגז ניתן לקבל סיוע של עד 200 אלף ש"ח.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הקול קורא מכוון לציי משאיות כבדות, לסקטור פינוי האשפה העירוני ברשויות המקומיות ולאוטובוסים, ומורכב משלושה מסלולים:
מסלול א '- מיועד לגופים המבקשים להקים תחנת תדלוק קבועה או ניידת בגז טבעי דחוס.
מסלול ב' – מיועד למשאיות אשפה וציי רכב כבד גדולים.
מסלול ג' – מיועד לאוטובוסים.
בישראל הוקמו עד כה 13 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס וכבר כיום נהנות ערים רבות במדינה ממאות כלי רכב כבדים (אוטובוסים ומשאיות) המונעים בגז טבעי, אשר מזהמים פחות את הסביבה והרבה יותר שקטים בנסיעתם.
בתחום התחבורה הכבדה המטרה הינה להחליף את הסולר המזהם שבו משתמשים מזה עשרות שנים. הטכנולוגיות השונות מתקדמות בקצב מהיר, אך עם זאת, הגז הטבעי כיום הינו עדיין אחת החלופות הזמינות והכלכליות ביותר לדלקים אלה בסקטור התחבורה הכבדה. משאיות המונעות בגז טבעי פולטות פחות מזהמים ממשאיות הפועלות על סולר וכן שקטות יותר. בנוסף, חלופת הגז הטבעי תאפשר לרשויות מקומיות וציי רכב לחסוך מיליוני ₪ בהפחתת עלויות הדלקים. צעד זה יאפשר להוריד את זיהום האוויר בצורה משמעותית ויביא לכך שאזרחי ישראל יוכלו לנשום אוויר נקי ובריא יותר.
מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, חן בר יוסף: "משאיות אשפה ומשאיות חלוקה וכן אוטובוסים עירוניים, הם חלק בלתי נפרד מהתחבורה העירונית הצפופה, זו שפולטת חלק ניכר מהזיהום שאנחנו נאלצים לנשום. אם בתחום הרכב הפרטי מוביל משרד האנרגיה את התשתיות לטעינה חשמלית כדי שלכל הנהגים תהיה וודאות שיש איפה לטעון, בתחום התחבורה הכבדה ההתקדמות יותר איטית. לכן, במקביל לקידום מערכות טעינה לאוטובוסים מבוססי חשמל, יוצא מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות במכרז לתמיכה והאצה מהירה של תחנות תדלוק בגז טבעי. תחנות אלה יאפשרו גם הפחתה משמעותית של פליטות במרחב העירוני, יקדמו שימוש באנרגיה כחול לבן, הגז הטבעי, וכמובן יפחיתו את הרעש בעת נסיעת המשאיות האלה מתחת לבתים של כולם".