מבזקיםפוליטי / מדיני

ישראל חתמה לראשונה על הסכם שיתוף פעולה בתחום הגנת הסביבה עם אזרבייג'ן

נחתם הסכם היסטורי וראשון מסוגו לשיתוף פעולה בתחום הגנת הסביבה בין ישראל לבין אזרבייג'ן, במסגרת כינוס הוועדה הכלכלית המעורבת ישראל-אזרבייג'ן, בראשות שר החוץ הישראלי אלי כהן ושר הכלכלה האזרי מיקאיל ג'ברוב. מטרת הוועדה הכלכלית שהתכנסה בבאקו בירת אזרבייג'ן היא קידום יחסי כלכלה וסחר בין שתי המדינות.

על הסכם הגנת הסביבה ההיסטורי חתם בשם ממשלת ישראל שר החוץ, אלי כהן, ובשם ממשלת הרפובליקה של אזרבייג'ן חתם שר האקולוגיה ומשאבי הטבע, מוכתר בבאייב (Mukhtar Babayev), בנוכחות אדם שלימציק, ראש אגף יחסים בין-לאומיים במשרד להגנת הסביבה. במסגרת ההסכם, יעמיקו המדינות את שיתוף הפעולה בתחום ההגנה על הסביבה ומניעת זיהום סביבתי תוך הכרה כי בעיות סביבתיות רבות מחייבות שיתוף פעולה בין לאומית רחבה, כאשר התועלת משיתוף פעולה שכזה לא רק שתתרום לכל מדינה בנפרד אלא תסייע גם בזירה הגלובלית.

התחומים העיקריים בהם הוסכם לשתף פעולה כוללים, בין היתר, נושאי ניהול איכות האוויר, היבטים סביבתיים של ניהול משק המים כולל מניעת זיהום וטיפול בשפכים, ניהול פסולת לרבות טכנולוגיות לניהול ולסילוק של פסולת מסוכנת, הסתגלות לשינויי אקלים, שמירה על המגוון הביולוגי וניהול שטחי טבע מוגנים, מניעת שחיקת קרקע ושיקום קרקע, קידום טכנולוגיות סביבתיות ועוד. עוד הוסכם כי על מנת לקדם את שיתוף הפעולה בין המדינות עליהן להרחיב את חילופי הידע והמחקר בינן, ואף סוכם על קידום סמינרים, אירועים משותפים וחילופי משלחות ומומחים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ערב חתימת ההסכם נפגש אדם שלימציק, ראש אגף יחסים בין-לאומיים במשרד להגנת הסביבה, עם נציגי משרד האקולוגיה ומשאבי הטבע של אזרבייג'ן בראשות סגנית השר, לצד בכירי השירות ההידרומטאורולוגי האזרי. הפגישות עסקו בנושאים סביבתיים שונים העומדים על סדר היום של שני הצדדים ומופו תחומי מיקוד בהם ירצו המדינות לשתף פעולה כחלק מיישום ההסכם, בדגש על משבר האקלים.

אזרבייג'ן היא מדינה מוסלמית שיעית השוכנת לחופו של הים הכספי וגובלת ברוסיה, בגיאורגיה, בארמניה ובאיראן. היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן נחשבים לידידותיים, עמוקים, ובעלי מאפיינים אסטרטגיים הבאים לידי ביטוי, בין השאר, בשיתופי פעולה מתמשכים בתחומי הביטחון והאנרגיה. בשנים האחרונות היחסים התפתחו גם בתחומים נוספים, כגון: תיירות, כלכלה, תרבות ועוד. לאחרונה פתחה אזרבייג'ן שגרירות בישראל.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "הסכם שיתוף פעולה בין מדינת ישראל לאזרבייג'ן בתחום הגנת הסביבה יסייע לשתי המדינות להתמודד עם האתגרים הסביבתיים שלהן, יתרום ליחסים האסטרטגיים בין המדינות ויחזק את הפעילות העסקית של חברות קלינטק בין המדינות. משבר האקלים נוגע לעתיד של כולנו ולעתיד הדורות הבאים, ללא אבחנה בין עמים או גבולות".

צילום: המשרד להגנת הסביבה
צילום: המשרד להגנת הסביבה
צילום: אדם שלימצק, המשרד להגנת הסביבה

Back to top button