העולם הערבימבזקים

אלימות, כאוס ומאות הרוגים: מה מתרחש בסודאן?

הלחימה בסודן ממשיכה כבר כמעט שבועיים מאז החלה (15.4) כאשר פרצה אלימות בין צבא המדינה לקבוצה חצי-צבאית בשם "כוחות התמיכה המהירה".

מנהיגי שתי הקבוצות מנהלים מאבק כוחות על מי יזכה לנהל את האומה עתירת המשאבים היושבת במיקום אסטרטגי בצומת הדרכים בין צפון אפריקה, הסאהל, קרן אפריקה והים האדום.

בעבר הפלגים הלוחמים היו בעלי ברית שהתאחדו לאחר מהפכה עממית מאסיבית ב-2019 כדי להפיל את הרודן הסודאני הוותיק עומר אל-באשיר. הם הבטיחו מעבר לדמוקרטיה – אך במקום זאת הפילו את ממשלת המעבר האזרחית במדינה בהפיכה שנייה ב-2021.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מאז, הם היו מסוכסכים לגבי תוכניות להקמת ממשלת מעבר חדשה ושילוב כוחות התמיכה המהירה בצבא הסדיר. המלחמה הנוכחית ביניהם הובילה ליותר מ-400 הרוגים והפכה את רחובות הבירה לאזור אסון.

בראש הכוחות היריבים עומדים הגנרל של צבא סודאן עבד אל-פתאח בורחאן והגנרל אל מול הגנרל של כוחות התמיכה המהירה (RSF) מוחמד חמדאן דגאלו. שניהם שירתו תחת באשיר ומילאו תפקידים מרכזיים במרד שהחל באזור דרפור בסודן ב-2003.

בורהאן קיבל הכשרה צבאית גם בירדן וגם במצרים. הוא הפך לשליט בפועל של סודאן כראש מועצת הריבונות, שותפות אזרחית-צבאית שנוצרה לאחר המרד העממי שהדיח את באשיר ב-2019. דגאלו עלה בסולם הדרגות במיליציית הג'נג'וויד הערבית הסודנית, המואשמת בביצוע זוועות במהלך מלחמת 16 השנים בדארפור.

הוא המשיך להוביל את המיליציה הפרטית של באשיר, אך לאחר ההתקוממות ההמונית ב-2019, הצטרף לבורחאן בהדחת הרודן.

הלחימה גרמה למשבר הומניטרי. הבירה חרטום אמנם נשאה את עיקר הלחימה, אבל גם באזורים אחרים נרשמה אלימות, ויש חששות שהמלחמה עלולה לעורר סכסוך בדארפור.

הפצצות וקרבות יריות מתרחשים בלב הבירה חרטום, בשכונות מגורים, עם מבנים שניזוקו קשות. כ-70% מבתי החולים אינם מתפקדים ועליית מחירי המזון והדלק מחריפה את הבעיות עבור סודנים רגילים.

עשרות אלפים מנסים לברוח למקום מבטחים, בעיקר לצ'אד השכנות ולדרום סודן. מדינות פינו דיפלומטים ואזרחים זרים מן המדינה שסועת הקרבות. משרד החוץ הבריטי הודיע כי 897 אזרחים בריטיים חולצו מסודאן במבצע ממושך.

דיפלומטים בינלאומיים נאבקים להחזיר את סודן מסף תהום. מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, אומר שהוא שוחח ישירות עם שני הגנרלים. גם האיחוד האפריקאי מעורב במשא ומתן. אבל ראש הנציגות של האו"ם, וולקר פרת'ס, אמר השבוע שאף אחד מהצדדים לא נראה רציני בנוגע למשא ומתן.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, הזהיר ביום שלישי כי האלימות עלולה להתפשט למדינות אחרות באזור, ואמר: "זה מדליק פתיל שעלול להתפוצץ מעבר לגבולות, לגרום סבל עצום במשך שנים, ולהחזיר את הפיתוח לעשרות שנים אחורה".

סודאן מוקפת בשורה של מדינות שבריריות, בין אם בעימות או שיוצאות ממנו. לפני נפילת באשיר, ארה"ב ראתה זמן רב בסודן נותנת חסות לטרור.

גם לסעודיה ולאיחוד האמירויות הערביות יש אינטרסים פיננסיים בסודאן ומצרים חולקת גבול ארוך ומקור מים משמעותי עם סודאן – הנילוס.

גם לסין יש אינטרס בהפסקת הלחימה; סין וסודאן מקיימות זמן רב מערכת יחסים הנובעת מיצוא נפט של המדינה הצפון אפריקאית. בייג'ין היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של סודן ויש לה השקעות ניכרות במדינה.

גם לקבוצת שכירי החרב הרוסית וגנר, שיש לה קשרים לקרמלין, יש נוכחות בסודן, בעיקר בשמירה על מוקשים המנוהלים על ידי רוסיה וכן בהברחת זהב. הקבוצה מכחישה כל מעורבות בסכסוך. לרוסיה יש גם אינטרסים נוספים במדינה, כאשר מוסקבה מתכננת לבנות בסיס צבאי בפורט סודן שעל הים האדום.

אנליסטים רבים מאמינים שסודן עומדת לקראת תקופה ממושכת של סכסוך, בהתחשב בכך שאף גנרל לא צפוי לוותר בקלות על השלטון.

למרות קריאות מרובות להפסקת פעולות האיבה, כמה הפסקות אש נכשלו. האחרון, שהוכרז מוקדם יותר השבוע, ראה רגיעה בלחימה אך לא עצירה מוחלטת.

מספר מדינות הציעו לתווך ולהביא את שני הגנרלים לשולחן המשא ומתן. אבל סביר להניח שהם לא יוותרו על מאבקם לשלטון כעת.

.

דגל סודאן
דגל סודאן. אילוסטרציה. צילום: Image by natanaelginting on Freepik

 

Back to top button