בריאותמבזקים

כשבועיים לאחר מותו של מידן קלר: נער נוסף אושפז לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות

כשבועיים חלפו מאז שמידן קלר בן ה-16, תושב גדרה נפטר לאחר שריאותיו קרסו ככל הנראה בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. והיום (שלישי) אושפז בבית החולים קפלן ברחובות נער בן 16 עם חשד ל-EVALI (נזק לריאות הנגרם כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות).

מבית החולים קפלן נמסר כי הנער הגיע לבית החולים כשהוא סובל מאי ספיקה נשימתית, מאושפז בשלב זה במצב בינוני ומקבל טיפול תומך. הנער העיד כי הוא עישן סיגריות אלקטרוניות.

באגודה למלחמה בסרטן איחלו החלמה למהירה לנער וחיזקו את משפחתו. הם ציינו כי "הווייפ הפך למגיפה מסוכנת בקרב הילדים והנוער בישראל הממשיכה לגבות קורבנות. חיוני שהורים יהיו מודעים לתסמינים ולנזקים. מדובר במוצר מסוכן וממכר שיוצר תלות פיזית ונפשית ופוגע פגיעה אנושה בבריאות. החל משיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, דרך פגיעה במערכת הנשימה והריאות (מחלת המאיידים הנקראת באנגלית EVALI) המובילה לקריסה נשימתית. בנוסף, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון, חרדה וכן לאחרונה התגלו גם שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן אצל המשתמשים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אנו קוראים לחברי הכנסת והממשלה לשקול איסור מוחלט של יבוא סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות וסיגריות אלקטרוניות בטעמים בדומה לעשרות מדינות שכבר השכילו לאסור זאת וכן קוראים למשטרת ישראל לערוך חקירה על נסיבות המכירה לקטינים. אנחנו בתקופה קשה מאוד וזמנים קשים מחייבים צעדים נחושים". ציינו.

סיגריה אלקטרונית
אילוסטרציה. Image by master1305 on Freepik

אוסטרליה תאסור ייבוא סיגריות אלקטרוניות

ממשלת אוסטרליה נלחמת במגפת עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער והודיעה היום על שורה של צעדים משפטיים נמרצים שנועדו לבלום את מגפת הסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער.

שר הבריאות האוסטרלי ציין כי "סיגריות אלקטרוניות 'נמכרו' לממשלות וקהילות ברחבי העולם כמוצר עזר לגמילה עבור מעשנים. הן לא 'נמכרו' כמוצר פנאי ובמיוחד לא נמכרו כך לילדים שלנו. אבל לזה הן הפכו: למוצר שמיועד לילדים שלנו, שנמכר לצד ארטיקים וחטיפי שוקולד. סיגריות אלקטרוניות מכילות 200 כימיקלים רעילים שאינם צריכים להיכנס לריאות, אותם כימיקלים שתמצאו במסיר לק ובקוטל עשבים. בדיוק כמו שעשו בזמנו עם סיגריות רגילות, חברות הטבק לקחו עוד מוצר ממכר, עטפו אותו באריזה מבריקה והוסיפה טעמים כדי ליצור דור חדש של מכורים לניקוטין. זה חייב להסתיים."

בין הצעדים פורצי הדרך שממשלת אוסטרליה תנקוט בהם: איסור גורף של יבוא סיגריות אלקטרוניות ללא מרשם, איסור על ייבוא סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, הגבלות על טעמים, וכמות הניקוטין, חובת אריזות אחידות למוצרי אידוי.

סיגריה אלקטרונית
אילוסטרציה. Image by master1305 on Freepik

משה בר חיים, מנכ"ל מהאגודה למלחמה בסרטן מסר בתגובה: "אנו מברכים על המהלך ובטוחים שהוא יאושר ויתקבל. מדובר בצעד חיוני שמתאים גם לישראל, לאור המגיפה בארץ של בני נוער וילדים המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות ומשיגים את המוצר בקלות כמו קרטיב בקיוסק. אנו קוראים לחברי הכנסת והממשלה לשקול את יישום האיסור המוחלט גם בישראל. אנחנו בתקופה קשה מאוד וזמנים קשים מחייבים צעדים נחושים".

עוד הוסיפו באגודה למלחמה בסרטן: "אנו שבים ושולחים תנחומים למשפחת קלר על מותו בטרם עת של מידן ומזכירים לציבור שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר מסוכן אשר גורם לתלות פיזית ונפשית. מחקרים מדעיים מצאו קשר לתסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. כמו גם, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. נדגיש כי למרות שחברות הסיגריות האלקטרוניות מקדמות אותן כחלופה נקיה, ללא עשן וללא סרטן, מחקרים חדשים כבר מצאו שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן אצל המשתמשים".

במשרד הבריאות אמרו כי "סיגריות אלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער וגם המבוגרים. אנו קוראים להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא. בשבוע שעבר החל משרד הבריאות לפעול להקמת צוות לאומי שיבחן מחדש את המדיניות ויפעל ביחד למיגור התופעה. הצוות יפעל במקביל לפעולות נוספות שנעשות יחד עם משרדי ממשלה וגורמים חברתיים על מנת להעלות מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה. כמו כן, זימן המשרד פגישת חירום עם נציגי משרד החינוך, המיזם למיגור העישון, הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים הארצית, ונציגים נוספים על מנת לתכנן ביחד קמפיין לאומי בנושא שיפנה להורים ולילדים ויעלה מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה. משרד הבריאות קורא לכל מי שיש לו שאלות בנושא סיגריות אלקטרוניות להתקשר למוקד הלאומי לגמילה מעישון של משרד הבריאות בטלפון *6800, בין השעות 8:00-20:00."

Back to top button