חדשות הארץמבזקים

"75 שנה אחרי – עם ישראל לא שוכח את גיבוריו"

מועצה אזורית שומרון תקיים מחר (חמישי) יחד עם תנועת בית"ר, ההסתדרות הציונית העולמית, ברית חיילי האצ"ל ועיריית נתניה, את האזכרה השנתית ללוחם האצ"ל ברוך מזרחי הי"ד, בהשתתפות יוסי דגן ראש מועצת שומרון, סגן ראש העיר נתניה עו"ד אדיר בנימיני ואיציק שמחון מנכ"ל ברית חיילי האצ"ל. האזכרה תתקיים בבית העלמין הצבאי הישן בנתניה במקום בו הוא הובא לקבורה ממקום הרצחו בשומרון לפני 75 שנה במלחמת העצמאות.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון קורא לציבור להשתתף באירוע לזכרו של ברוך מזרחי הי"ד: "נשבענו לא לשכוח את לוחם האצ"ל האמיץ, "נשבענו לא לשכוח, את לוחם האצ"ל האמיץ, שנרצח והשאיר אחריו מורשת של גבורה ואמונה בדרך. ברוך מזרחי לאחר שנפצע בפעם הראשונה ביקש רק בקשה אחת להיקבר כיהודי, אין לברוך הי"ד שקשר את גורלו בגורל עם ישראל ונהרג על קידוש השם, משפחה שתזכור אותו, לכן אנחנו נהיה המשפחה שלו. אנחנו כאן, נמשיך מדי שנה להנציח אותו ואת מורשתו".

מזרחי נולד כחמודה אבו אל עניין, בהיותו נער, על אף היותו מוסלמי ממשפחה מוכרת בצפת, הצטרף לשורות בית"ר ולאחר מכן התגייס לשורות האצ"ל והתגייר. הוא השתתף בפעילות כנגד המנדט הבריטי, ובמהלך אחת הפעולות נתפס ונשלח למחנה המעצר בלטרון ולאחר כמה חודשים נשלח יחד עם עוד 55 גולי אצ"ל ולח"י לגלות באריתריאה. כשלושה שבועות לאחר שהגיע לאריתריאה נפגע קשה מירי של השומרים הסודאנים, בהמשך השתתף בניסיונות הבריחה ממחנות המעצר. לאחר כשנתיים במחנות המעצר באפריקה, שוחרר מזרחי וחזר לארץ ולפעילות האצ"ל. בהמשך הצטרף לגרעין של אנשי בית"ר מהבריגדה היהודית שהקימו את מאחז מרגולין שממנו התפתח היישוב נורדיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מזרחי המשיך לבצע פעילות מודיעינית במסגרת המחלקה הערבית של האצ"ל. במסגרת זו נשלח ב-18 באפריל 1948 לפעילות איסוף מודיעין לקראת פעולה בג'נין. הוא נלכד על ידי ערבים שזיהו אותו, הוציאו אותו להורג, והשליכו את גופתו במערה סמוך לישוב שא-נור. עצמותיו נמצאו 19 שנים אחרי על ידי חבריו לאחר שחרור השומרון במלחמת ששת הימים.

תושבי שא -נור שהתוודעו לסיפור המרגש ולגבורתו נשבעו לזכור אותו ולקיים אזכרה עבורו מדי שנה, זאת מאחר ואין לו משפחה שתזכור אותו. לאחר הגירוש משא -נור, לקחו על עצמם מגורשי שא -נור וראש מועצת שומרון יוסי דגן שגורש מהישוב בתוכם, להמשיך את המסורת.

המועצה מקיימת זו השנה השמינית אזכרה ממלכתית לזכרו של ברוך מזרחי הי"ד ומזמינה את הציבור 75 שנה אחרי שנהרג, להשתתף בטקס האזכרה הממלכתית ללוחם האצ"ל, לכבד את זכרו להנציח אותו ואת מורשתו.

ברוך מזרחי - אצ"ל
צילום: מועצה אזורית שומרון

Back to top button