כלכלהמבזקים

עליית מחירי החלב: זו ההחלטה שקיבלה הממשלה, ביטן מאיים: "נפרק לכם את העקרונות"

היום (חמישי) התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע לעליית מחירי החלב.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר בפתח הישיבה שזימן בנושא עליית מחירי החלב שבפיקוח: "לצערי הרב מה שאמרתי זה מה שקרה, ברגע שעלו המחירים המפוקחים עלו המחירים הלא מפוקחים וגם חברות אחרות שלא קשורות התחילו להעלות מחירים. למה? כי אם הממשלה מעלה מחיר מפוקח כולם רואים בזה הרשאה להעלות מחיר והמלחמה ביוקר המחייה נפגעת בצורה קשה ביותר. ברגע שמעלים גם קשה לחזור אחורה. לא רצו להקשיב לנו, ונכון ששר האוצר הסכים להפחית בחצי אבל זה לא מספיק. ביקשתי לדחות את זה לספטמבר ולתת פיצוי למי שצריך, אבל האוצר עמד על הרגליים האחוריות בכל דבר בלי להבין את ההשלכות. לפעמים 100 מיליון שקל כדי לתת זמן אין בזה בעיה ושום דבר שפוגע בעקרונות. דבר שני אנחנו יודעים במה צריך לטפל."

ועדת הכלכלה של הכנסת - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

ח"כ ביטן הוסיף כי "כבר בהתחלה הבנו שמחיר התערובת הוא גורם לנזק גדול מאוד בבשר, עוף חלב והוא בין 60-70 אחוז מהמחיר החקלאי. קיבלנו הבטחה ממשרד האוצר שהם מבינים את הבעיה ויעשו רפורמה אבל אין לנו זמן להמתין. רק קנסות שמשלמים יבואני התערובת בנמלים זה 400 מיליון שקל בשנה והכל מעלה את המחיר בסופו של דבר. אל תסבנו אותנו, אל תגידו לי נטפל ונעשה. מחיר החלב המפוקח צריך לרדת באופן מידי בלי שום סיפורים. האוצר צריך לתת קצת כסף שייתן. ואחרי זה נטפל בבעיות ואני מקווה שנצליח להחזיר את הגלגל אחורה. זה לא שאני מאיים, אנחנו עושים את העבודה שלנו אבל בעניין הזה לא נוותר. אני אארגן את חברי הכנסת לפעילות חריגה, למשל להפחית את המע"מ, ואם צריך נעשה. אין סיבה שלא נקפיא השנה את מחיר התערובת. כל יום קמים בבוקר והמחירים עולים. בבעיות חריגות צריך החלטות חריגות. אני מקווה שבאתם עם בשורה, כי אם לא אז ביום ראשון נצטרך לקחת חברי כנסת ולהתארגן בצורה שונה. אמרתם רפורמה משפטית וצריך רשויות עצמאיות אז נראה לכם רשות עצמאית בנושא הזה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הועדה ציין בפני האוצר כי "ב-OECD יש 8 אחוז מע"מ על מזון, גם לנו יש עקרונות או שתלכו לקראת או שנפרק לכם את העקרונות האלה. נראה לי שאתם מבסוטים שהמחירים עולים כי אתם גובים יותר מס. אני מתחיל להאמין בקונספירציה הזאת".

צילום: דוברות הכנסת

בהמשך אמר ח"כ ביטן: "אנחנו מחליטים כרגע שהממשלה תיתן פיצוי של 100 מיליון שקל ותעשה צעד שמחירי החלב יחזרו למה שהיו ב-30 באפריל כדי שב-4 חודשים שנותנו נעבוד על פתרון ארוך טווח בעניין הזה. והיה וזה לא יקרה עד יום שני נאלץ הח"כים לבצע פעולות חריגות אחרות".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, אמר בוועדת הכלכלה כי "בסופו של דבר ישראל לא מסבסדת מוצרים מאז שנות ה-80 עברנו לסבסד את הנצרך ולסייע לאזרחים ושם יש מנגנונים אוטומטיים שמבטיחים שכשיש אינפלציה הכל מוצמד כמו קצבאות ילדים והבטחת הכנסה ונקודות זיכוי במס."

היו"ר ביטן אמר בתגובה: "כשאתה אומר שנתת נקודות זיכוי אתה אומר שאתה לא נלחם ביוקר המחייה. זה גם לא לכל החיים, זה לשנתיים. המחירים עולים באופן קבוע לא כהוראת שעה."

ועדת הכלכלה של הכנסת - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

כפיר בטט השיב: "הקצבאות הם לא הוראת שעה, זה מבוסס על הצמדה למדד והמדינה מסייעת לנצרך ולא למצרך. אנחנו באים לסייע לצרכנים והם יעשו עם זה מה שהם רוצים. אני מברך על הגיבוי שהבית הזה ואתה נותן לעניין יוקר המחייה, כי בלי הגיבוי הזה לא נצלח במאבק הזה. כל רפורמה שלא נביא מזיזה את הגבינה וגורמת לזה שמישהו שהמצב לא נוח לו הוא יפסיד. להגיד שניקח מכיס אחד של הציבור ולתת למקום ספציפי זה לא המאבק. אין כיסים לאוצר, הכיסים של האוצר הם הכיסים של הציבור. להחליט שעכשיו אנחנו צריכים לתת לחלב."

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, הודיע: "אני רואה שאתם לא מציעים שום דבר. אני רוצה להגיד לכם, אני יודע שראש הממשלה תומך בסיוע ביניים עד לפתרון. אנחנו מודים לממשלה שהפחיתה מ-17% ל-9%. זאת פעולה חשובה, מה גם שחלב זה מוצר בסיסי. אנחנו מחליטים כרגע שהממשלה תיתן פיצוי של 100 מיליון שקל ותעשה צעד שמחירי החלב יחזרו למה שהיו ב-30 באפריל כדי שב-4 חודשים שנותנו נעבוד על פתרון ארוך טווח בעניין הזה. והיה וזה לא יקרה עד יום שני נאלץ החכים להיכנס לפעולה שונה בצורה אחרת, כמו שעשינו את זה בקצבאות הנכים. זאת הבקשה שלהו ואנחנו מבקשים לקבל אותה כפי שהיא. אם עד יום שני לא יחזירו תשובה לקבל את זה אז אנחנו נעשה פעולות אחרות חריגות. הפעולה הראשונה זה הגשת הצעת חוק להפחתת המע"מ על כל מוצרי המזון כמו ב-OECD."

הצעת ההחלטה אושרה בקולותיהם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת רם בן ברק, אלון שוסטר ואליהו ברוכי. ח"כ דן אילוז נמנע.

ועדת הכלכלה של הכנסת - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button