כלכלהמבזקים

יוקר המחיה: הצעה להגברת התחרות בענף המזון אושרה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את פרק ט"ז מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), העוסק בהגברת התחרות בענף המזון והטואלטיקה. הישיבה עסקה בסעיפים בנושא צמצום כוח שוק של ספקים.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

איסור המיזוג יחול על חברות שהן ספק גדול, עם מחזור של מעל כ-307 מיליון שקל נכון ל-2021. בנוסף המחזור המינימלי יעלה ל-30 מיליון שקל, כך שחברות גדולות לא יוכלו להתמזג עם חברות שמחזור המכירות שלהן מעל 30 מיליון שקל נכון ל-2021. בעוד 7 חודשים תקבל הוועדה דיווח על היישום, ואם יהיו לכך השלכות שליליות, ביקש היו"ר שהאוצר יפעל לתיקון המצב. האיסור נקבע כהוראת שעה לשנה וחצי, עד סוף שנת 2024, כאשר שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה, יוכל להאריך את ההוראה בתקופה נוספת של עד שנה.

עוד אושר כי רשתות השיווק הגדולות לא יידרשו לאישור הממונה על התחרות אם ירצו לפתוח חנות גדולה באזור ביקוש, בתנאי שבכל אחד מהחודשים בחצי השנה שקדמה למועד פתיחת החנות מכרו 55% או יותר ממוצרים של ספקים קטנים ובינוניים. כמו כן נקבע כי שיעור המכירות מיצרנים קטנים ובינוניים יעלה בנקודת אחוז כל שנה. ההוראות יהיו בתוקף עד 31 במאי 2026, כאשר שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה, יוכל להאריך את ההוראה בתקופה נוספת של עד שנה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף אושרה ההוראה שאוסרת על הספקים הגדולים לקשור הנחה במוצר אחד בדרישה למכור מוצר אחר, או לתת הנחות כוללות. ההוראה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, כהוראת שעה עד סוף שנת 2025. עם זאת, במהלך הדיונים ביקש היו"ר ביטן דיווח האם ההוראה אכן משיגה את מטרתה, ולבקשתו נקבע כי שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה, יוכל להאריכה בתקופות נוספות של עד 10 שנים במצטבר.

ועדת הכלכלה - דן אילוז - אוהד טל
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בדיון הקודם קרא היו"ר ביטן לאוצר להתייחס גם לנושא הטיפול ברשתות השיווק, ובמסגרת הוועדה הממשלתית להביא המלצות לא רק בעניין הספקים. הוא אף ביקש כי חברי הוועדה הממשלתית ישמעו, באופן חריג, גם את חברי הכנסת, ואמר כי הם לא פחות חשובים מכל שאר הגורמים.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button