מבזקיםמשפטי/פלילי

פרשת השוחד: מנהל גן החיות ה"חי פארק" נשלח ל-16 חודשי מאסר בפועל

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (ראשון) 16 חודשי מאסר בפועל על מנהל גן החיות בקריית מוצקין, יגאל פדידה, זאת לאחר שהורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות שחיתות.

פדידה שימש החל משנת משנת 2006 כמנהל מתחם ה"חי פארק" שבקריית מוצקין, תחילה בהתנדבות ומשנת 2011 כשכיר ברשת המתנ"סים. הוא הודה והורשע בשלושה אישומים של שחיתות, שעיקרם קבלת שוחד והלבנת הון.

מתחם ה"חי פארק" בקריית מוצקין הוא מתחם רחב ידיים שבמרכזו גן חיות, הכולל מסעדות, דוכנים לממכר מזון, מתקני משחקים, אמפיתאטרון ושטחים פתוחים. מתחם החי פארק מנוהל על ידי רשת המתנ"סים של קריית מוצקין, שהיא מוסד ציבורי ללא כוונת רווח. יגאל פדידה, היה מיוזמי ומקימי גן החיות בחי פארק. בנוסף לעבודתו כמנהל גן החיות, היה מנהל פעיל במספר חברות פרטיות שהפעילו מזנונים ומתקני שעשועים בתחומי החי פארק והן – לונה חי הפקות בע"מ, זולא תיירות ופנאי בע"מ ולונה חי פארק הפקות בע"מ. בחלק מהתקופה מושא כתב האישום, היה מר יוסף עמרה שותפו העסקי של הנאשם בחברת לונה חי פארק הפקות בע"מ והחזיק בחלק ממניותיה. החברה אף עסקה בייבוא מתקני שעשועים הדרושים להפעלת מתקני הלונה פארק במתחם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק. צילום: חדשות מבזק לייב
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק. צילום: חדשות מבזק לייב

מהחלק הכללי של כתב האישום עולה, כי במסגרת תפקידו כמנהל גן החיות עסק הנאשם בהזמנת שירותים ומוצרים מספקים, לרבות קבלת הצעות מחיר והתקשרות עם ספקים ברכישת מזון לבעלי החיים. בהתאם לנהלי רשת המתנ"סים, הוגשו הצעות המחיר של הספקים לאישורה של ועדת רכש של הרשת. הנאשם היה נוכח בחלק מישיבות הוועדה והביע דעתו לגבי רכישת מוצרים ושירותים עבור גן החיות.

עוד עולה כי לאחר בחירת ספק, מבין מגישי הצעות המחיר, הועברה לו הזמנה מפורטת של הרשת. עם קבלת הסחורה או השירות, היה הנאשם מאשר את קבלתם, מקבל מהספק חשבונית ומעבירה להנהלת החשבונות של רשת המתנ"סים לביצוע התשלום. על פי נוהלי הרשת היו התשלומים מועברים לספק בהמחאות עליהן הוספה הגבלת סחירות – נרשם "למוטב בלבד".

באישום הראשון נטען כי אחד מספקי המזון לגן החיות היה מר דב נוי שעסק בגידול ושיווק של מזון לבעלי חיים שפעל תחת שם העסק "נוי שרונה". בשנים 2009 – 2014 סיפק דב נוי מזון לבעלי החיים בגן החיות של החי פארק. מתברר כי בשנת 2009 לערך, סיכמו הנאשם ודב נוי כי הנאשם יפעל לקידום עניינו לזכייה במכרזים לאספקת מזון ולהקדמת תשלומים, ובתמורה יעביר לו דב נוי חלק מהתמורה שתשולם על ידי רשת המתנ"סים (כספי השוחד). כדי להסוות את תשלומי התמורה לנאשם, פנה הנאשם להנהלת החשבונות ברשת המתנ"סים וביקש כי בהמחאות לפקודתו של דב נוי תימחק הגבלת הסחירות.

לבקשת הנאשם ולסיכום שהושג בינו לבין מר דב נוי, נמשכו לטובתו של דב נוי 12 המחאות ללא הגבלת סחירות. המחאות אלו נלקחו על ידי הנאשם אשר העבירם לצ'יינג' או לצדדים שלישיים. ההמחאות נוכו, הוסבו לצדדים שלישיים, והתמורה הועברה לנאשם. הנאשם העביר את התמורה עבור ההמחאות לדב נוי, וניכה מהם את כספי השוחד בשיעור של כ-20% מהתמורה.

עוד עולה כי כדי להסוות את חלקו בניכוי ההמחאות ואת קבלת כספי השוחד, פנה הנאשם לגורמים שונים שיסייעו לו בניכוי. כך עולה כי הנאשם פנה לשותפו בחברת לונה חי פארק הפקות בע"מ, מר יוסף עמרה, ומסר לו 4 המחאות לפקודת דב נוי ועוד שתי המחאות שנמשכו לטובת ספק אחר בשם טי-פול בע"מ, על מנת שיפנה לצ'יינג' וינכה עבורו את ההמחאות. עוד סיכם הנאשם עם מר יוסף עמרה כי הנ"ל ידאג כי הצ'יינג' ירשום, באופן כוזב, כי מי שניכה את ההמחאות היה דב נוי.

בתקופה שבין 2/7/2009 ועד 15/7/2010, העביר הנאשם ליוסף עמרה 6 המחאות בסך כולל של 324,845 ₪, וזה פעל לנכותם בצ'יינג' שבניהולו של שפיק נסייר.

בשנת 2011 או בסמוך לכך פנה הנאשם שוב ליוסף עמרה וביקש ממנו לנכות שתי המחאות נוספות ולהסוות את מקורן. עמרה העביר, לבקשת הנאשם, את ההמחאות לאדם בשם שמעון אמסלם. הנאשם אף פעל לניכוי המחאות נוספות בצ'יינג' בשם נמימי השקעות. לשם כך פנה הנאשם לחתנו, אברהם חביב, מסר לו את ההמחאות וביקש ממנו כי בצ'יינג' יירשם מר דב נוי כמי שניכה את ההמחאות וכך נעשה. כדי להסתיר את מעשיו פנה הנאשם לדב נוי והחתים אותו על תצהיר ולפיו קיבל חלק מההמחאות שנוכו על ידי הנאשם וכן החתימו על אישורים כוזבים בדבר קבלת ההמחאות. כל אלו נעשו על ידי הנאשם על מנת להסתיר כי קיבל את חלקו (כספי השוחד) מהתמורה.

גן החיות חי פארק
צילום: חדשות מבזק לייב

על פי האמור באישום הראשון, סך ההמחאות שנמשכו לפקודת דב נוי ונוכו כדי לאפשר לנאשם לקבל את כספי השוחד, היה 995,019 ש"ח. הנאשם קיבל 20% מסך זה.

בגין המעשים שפורטו באישום הראשון הורשע הנאשם, על פי הודאתו, בעבירות של לקיחת שוחד וריבוי עבירות של איסור הלבנת הון, ריבוי עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות של שיבוש מהלכי משפט.

האישום השני עוסק בהתקשרות בין רשת המתנ"סים לספק מזון וציוד לחיות בשם שאדי דולה. מתברר כי שאדי דולה סיפק לגן החיות מזון וציוד החל משנת 2008. עוד מתברר כי הנאשם החל לדרוש משאדי דולה לשלם לו 5% מהתמורה שיקבל מרשת המתנ"סים עבור המזון והציוד. בהמשך, בין חודש יוני 2011 לחודש יוני 2012, סיפק שאדי דולה מזון וציוד לגן החיות, ולאחר אישורו של הנאשם קיבל תמורה מרשת המתנ"סים. לאחר קבלת התמורה, העביר שאדי דולה לנאשם סך של 9,339 ש"ח במזומן.

עוד עולה כי בחודש יוני 2011 סיפק שאדי דולה לגן החיות מזון וציוד בסך של 52,339 ש"ח. הספק מסר את החשבונית לנאשם וזה הגישה להנהלת החשבונות של הרשת. הנאשם, ללא ידיעתו של שאדי דולה, ובמטרה לגנוב את התמורה, ביקש כי בהמחאה לפקודת שאדי דולה תבוטל הגבלת הסחירות. הנאשם נטל לידיו את ההמחאה ומסרה ליוסף עמרה על מנת שזה יפעל לניכויה. לצורך כך זויפה חתימתו של שאדי דולה ויוסף עמרה העביר את ההמחאה לשמעון אמסלם, לכיסוי חוב של עמרה לאמסלם. לאחר שנודע לשאדי דולה כי הנאשם נטל את ההמחאה ופרע אותה ללא ידיעתו, דרש ממנו את התשלום. בסופו של יום העביר הנאשם לשאדי דולה את התמורה ממנה ניכה סך של 2,339.20 ש"ח ככספי שוחד. בשל מעשיו אלו הורשע הנאשם בעבירה של לקיחת שוחד.

האישום השלישי עוסק בניסיונו של הנאשם לקבל שוחד מקבלן בתמורה להתקשרותו של הקבלן לבניית בניין עיריית קריית מוצקין. מכתב האישום עולה כי בין הנאשם לראש העיר, מר חיים צורי, קשרי חברות טובים. משנודע לנאשם כי העירייה עומדת לפרסם מכרז לבחירת קבלן לבניית מבנה העירייה, חיפש קבלן שהוא בעל סיווג קבלני מתאים להשתתף במכרז. משאיתר את הקבלן פנחס אולשביצקי, פנה הנאשם ליוסף עמרה וביקש ממנו ליצור קשר עם אולשביצקי. הנאשם תכנן להציע לקבלן להשתתף במכרז ולסייע לו לזכות בו בתמורה לקבלת שוחד.

לשם קידום התכנית סוכם כי יוסף עמרה יערוך פגישת היכרות בביתו אליה יוזמנו הקבלן פנחס אולשביצקי, ראש העיר חיים צורי והנאשם. בקיץ שנת 2012 נערכה פגישה כאמור ובמסגרתה אף שוחחו הצדדים על המכרז הצפוי להקמת בניין העירייה. בהמשך נפגשו הנאשם, יוסף עמרה ופנחס אולשביצקי במלון חוף התמרים בעכו. שם, במהלך הפגישה, הציע הנאשם לאולשביצקי להגיש הצעה במכרז, שנאמד בסך של 50,000,000 ₪. הנאשם מסר לאולשביצקי כי יוכל להבטיח את זכייתו אם ישלם לו שוחד בשיעור של 4% מההצעה, וכן 9% מכל תמורה נוספת שתתקבל. כעבור מספר ימים הודיע הקבלן אולשביצקי כי הוא מסרב להצעה. בשל מעשיו אלו הורשע הנאשם בעבירה של לקיחת שוחד.

יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק. צילום: חדשות מבזק לייב
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק. צילום: חדשות מבזק לייב

כאמור, במסגרת עסקת הטיעון סוכם כי פדידה יודה בעבירות של לקיחת שוחד, איסור הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט ויקבל עונש של מאסר בפועל שלא יעלה על 18 חודשים וכן יוטל עליו קנס כספי בסך של 80,000 ש"ח שיועברו לקרן החילוט. הפרקליטות מסרה בטיעונים לעונש כי הביאה בחשבון את חלוף הזמן ממועד ביצוע העבירות ועד היום (מעל 10 שנים), מצבו הרפואי של הנאשם, גילו והעונשים שהוטלו על נותני השוחד.

הובהר כי על דב נוי הוטל עונש מאסר בפועל של 9 חודשים לריצוי בעבודות שירות, על שאדי דולה הוטל עונש מאסר בפועל של 6 חודשים לריצוי בעבודות שירות ועל יוסף עמרה הוטלו 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות.

יובל זמר, עורך דינו של יגאל פדידה ביקש מבית המשפט כי עונש המאסר בפועל לא יעלה על 12 חודשים. בטיעוניו הדגיש כי גן החיות הוא פרי יזמה של הנאשם עצמו. הוא ציין כי דובר בנאשם בן 65 ללא עבר פלילי אשר הקדיש את חייו למען הציבור. לטענתו, הנאשם הפך את גן החיות ל"פנינה" תיירותית שמושכת מבקרים מכל רחבי הארץ. עוד סיפר כי הנאשם פעל רבות בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ואף אימץ בעצמו שני ילדים שהפכו לחלק ממשפחתו. עו"ד זמר אף צירף מכתבים של גורמים שונים המשבחים את פועלו של הנאשם לטובת הציבור. לבסוף גם טען כי מצבו הרפואי של הנאשם מצדיק הקלה.

השופט רון סוקול, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, כתב בהחלטתו: "חטא הנאשם בקבלת שוחד במספר הזדמנויות שנפרשו על פני תקופה ארוכה. הוא ניצל את תפקידו ואת האמון שניתן בו על ידי מעסיקיו, כדי לקדם התקשרויות עם ספקים ששילמו לו שוחד. אף כי לכאורה את כספי השוחד קיבל הנאשם מהספקים, הרי שיש להניח כי להתקשרויות אלו הייתה גם השפעה על הקופה הציבורית ועל המחיר ששולם עבור המזון והציוד לגן החיות."

עוד הוסיף כב' השופט סוקול כי "הנאשם לא הסתפק בקבלת שוחד מהספקים בגן החיות, אלא תכנן ויזם עסקת שוחד נוספת, כאשר פנה מיזמתו לקבלן אולשביצקי והציע לו להשתתף ולזכות במכרז תמורת קבלת שוחד. לא מדובר בהצעה שהציע הקבלן, אלא להיפך; ביזמה של הנאשם שחיפש ואיתר קבלן עם סיווג מתאים להשתתף במכרז, מצא חבר משותף שיצור קשר ויזום את המפגש עם ראש העיר כדי להציג בפני הקבלן מצג על קשריו ועל יכולותיו להצליח במזימה. הנאשם אף פנה לקבלן והציע לו הצעה כספית מפורטת ומפורשת. רק בשל סירובו של הקבלן לא יצאה העסקה המושחתת לפועל."

השופט ציין כי "התנהגות זאת מבטאת השחתה חמורה של השירות הציבורי. לא מדובר בעובד ציבור שנכנע ליצר הרע והתפתה לקבל הצעה של נותן השוחד, אלא בעובד ציבור שתכנן, יזם והחל לפעול לביצוע עסקה לקבלת שוחד."

לדבריו, "הנאשם לא הסתפק בביצוע עבירות בעצמו. כדי להסוות את מעשיו, חבר ליוסף עמרה, לאברהם חביב, ולמפעילי הצ'יינג'ים על מנת להרחיק עצמו ולהסתיר את מעורבותו בניכיון ההמחאות. בכך גרם הנאשם, בהיותו עובד ציבור, להחטאתם של אחרים וגרר גם אותם לביצוע מעשים פליליים. בשל מעשיו אלו הורשע הנאשם גם בעבירה על חוק איסור הלבנת הון, בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד ובעבירה של שיבוש מהלכי משפט. גם עבירות אלו, שנלוו לעבירת השוחד, ונועדו להסוות את מעשיו של הנאשם, הן עבירות חמורות המחייבות ענישה מחמירה."

כאמור, פדידה נשלח ל-16 חודשי מאסר בפועל, אותם יחל לרצות באמצע חודש יולי הקרוב, 9 חודשי מאסר על תנאי וכן הוטל עליו קנס כספי בסך 80,000 ש"ח.

Back to top button