כלכלהמבזקים

אושר פה אחד: המרכז לגביית קנסות יגבה למעלה מ-700 סוגי אגרות וחובות

ועדת החוקה אישרה היום (שני) לקריאות שניה ושלישית את פרק ג' (גבייה ממשלתית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023.

הצעת החוק נועדה להרחיב את סוגי החובות שייגבו ע"י המרכז לגביית קנסות ולשנות את הכללים הנוגעים להמצאת דרישת התשלום לחייב על-ידי המרכז. כדי לשפר את מערך גביית האגרות הממשלתיות, מוצע להסמיך את המרכז לגביית קנסות לגבות חובות בשל אגרות ממשלתיות, הכוללות אגרות רישוי לעיסוק במקצועות, רישום והנפקות רישיונות, וכן חובות בשל קנסות והוצאות המוטלים על ידי ועדות משמעת או בתי דין, לטובת המדינה, למספר מקצועות מוסדרים. זאת, מכוח רשימה של למעלה מ-40 חוקים המפורטים בתוספות הרביעית והחמישית המוצעות. לפי דברי ההסבר להצעת החוק מדובר על למעלה מ- 720 סוגי אגרות.

ועדת החוקה - יצחק פינדרוס
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בנוגע לכללי ההמצאה – מוצע להעניק למנהל המרכז לגביית קנסות או סגנו סמכות להורות על תחליף המצאה במקום הסמכות הקיימת כיום לרשם המרכז, רק במקרה מאוד ספציפי של קנס פלילי שהוטל על נאשם שנכח בעת מתן גזר הדין, שכן במקרה כזה ברור כי החייב מודע לקיומו של החוב. נוכח העובדה שמדובר בהעברת הסמכות מגורם מעין שיפוטי כמו רשם המרכז לגורם מינהלי, מוצע לקבוע כי סמכות זו לא תהיה ניתנת לאצילה לעובדי המרכז. בנוסף, מוצע לקבוע כי החובה לשלוח דרישה לתשלום חוב בדואר רגיל תיעשה בו זמנית לשליחת הדרישה לתשלום החוב בהמצאה לפי תקנות סדר הדין האזרחי. הדרישה לתשלום החוב בהמצאה לפי תקנות סדר הדין האזרחי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד אלעזר שטרן, סגן יועמ"ש הוועדה הבהיר את התיקונים העיקריים שערכה הוועדה בהצ"ח: הובהר שברגע שהחוק עובר למרכז לגביית קנסות הוא לא ייגבה באמצעות פקודת המיסים גביה. עוד ניתן מענה לכך שלא מבטלים את דרישת התשלום הראשונה בדואר רגיל אלא מאחדים את ההודעה הנשלחת בדואר רגיל עם ההודעה הנשלחת בדואר רשום עם אישור מסירה ושולחים אותם בו זמנית,וע"י כך מקצרים את משך הזמן. עוד ניתן מענה לחוסר הנחת שהביע יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן לענין של תחליף המצאה ע"י מנהל המרכז ולא ע"י הרשם והוחלט שהאפשרות להשאיר תחליף המצאה ע"י מנהל המרכז תהיה רק כשהחייב מודע לקיום החוב, תסריט מאוד ספציפי במצב בו החייב נכח במתן גזר דין נגדו.

הדיון החל בהצהרות פתיחה של חברי הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "אי אפשר לפתוח ישיבה של הוועדה מבלי לדבר על הדם ששוטף את רחובות ישראל. למרות שטוב להותיר נושא כזה מחוץ למחלוקת קואליציה אופוזיציה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשר לבט"ל מתנהג כאילו הנושא לא מעניין אותו. מדובר באיש גזען לאומן ובשר כושל שלא מתאים לתפקידו. כרגע אנחנו במדרון תלול שבסוף יגיע לפתח הבתים של כולנו. אני קורא לרה"מ לא לעסוק בחנפנות כלפיו אלא לפטר אותו".

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד): "זו דוגמה לפוליטיקה במלוא כיעורה. קריב מנצל את הבמה לדברי רפש על שר מכהן. הדרך היחידה להתמודד עם פשיעה כשאין שת"פ מצד האוכלוסיה הערבית זה פריסת מצלמות. בנוסף, פלוגות מג"ב ושיטור בערים כהרתעה. לכן בתקציב יש עליה דרמטית בתקציב המשטרה לחיזוק ההון האנושי".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "73 נרצחים עד הבוקר הזה לעומת 27 בתקופה המקבילה, כשהנתון היחיד שהשתנה הוא ממשלה חדשה. אתמול הייתה ישיבת ממשלה כשהנושא לא עלה לסדר היום, רה"מ לא החליט, כמו בממשלה הקודמת, שזו אחריות הממשלה. בממשלה הקודמת רה"מ עמד בראש צוות שרים ובממשלה הזו מינו את האדם הכי פחות מתאים לנושא, עבריין מורשע כשרה"מ לא בתמונה. אני פונה גם אליך חברי ח"כ פינדרוס, מעבר לימין ושמאל, אנשים נרצחים והממשלה לא עושה דבר, הממשלה שותקת והדבר צריך להדיר שינה מעיניכם ולא רק מעיניי. גם כשהייתי בתפקיד אמרתי שאי אפשר לשנות דברים ביום אבל לראשונה הייתה ירידה של 16% בנרצחים ו-30% בתקריות ירי. זה סיפור חברתי שצריך לטפל בו ואני פונה אליך להעלות את הנושא לישיבות הקואליציה, להפקיע את הטיפול מסוכן הכאוס ולמנות מישהו אחר במקומו".

ועדת החוקה - יצחק פינדרוס
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר מכן דנה הוועדה בתיקונים לחוק, ח"כ גוטליב אמר: "בדוח מבקר המדינה עולה התנהגות מאוד חמורה ודרקונית של המרכז לגביית קנסות ביחס לאזרחים. למרות זאת אצביע תחת משמעת קואליציונית. באשר לגזר דין שמטיל קנס חסר לי שיהיה חלף קנס. ברגע שמרכז הקנסות לא שוקל את זה, יש לראות איך פונים אל בעל החוב כשהוא עדיין במאסר ומאפשרים זאת בצורה מסודרת. בחוק זה לא רשום ואין גזר דין בו ניתן קנס שאין חלף מאסר בצדו".

עו"ד מורן כרמון, ראשת התחום הכלכלי בסנגוריה הציבורית: "התיקון ביחס לדיון הקודם הוריד את כל התאגידים ובעלי המקצועות הזקוקים לרישיון, את כול הגופים היותר מתוחכמים מחזקת הידיעה לצורך תחליף המצאה, והשאיר רק את הנאשמים בקנסות הפליליים, דווקא את הגורמים המוחלשים הללו שבמעמד גזר הדין הם שומעים שיש קנס, ורק הם אמורים להבין ולעבד את הדבר הזה, כשלמעלה משנה אנחנו לא נמצאים במציאות הקודמת בה אפשר היה לגשת למזכירות בימ"ש ולקבל שובר תשלום, דבר שנפסק לפני שנה. כלומר יש ידיעה עמומה ללא שובר לתשלום שמגיע או לא מתישהו בהמשך ואז נסתפק בתחליף המצאה, וכל הדבר הזה יכול להוות בסיס להפעלה של מאסר חלף קנס, שזו סנקציה שלא קיימת בשום חוב אחר למעט בקנסות פליליים, ודווקא לגבי אוכלוסייה מוחלשת, הסובלת מכ"כ הרבה בעיות שלא בהכרח מבינה במעמד גזר הדין שום דבר ביחס לקנס, וחשופה למאסר חלף קנס, דווקא היא נשארת חשופה בצריח, לתחליף המצאה שהוא לא המצאה אמיתית, זו בעיה מאוד גדולה".

דורון תשתית מנהל המרכז לגביית קנסות השיב לטענות: "אנחנו מאוד רגישים לנושא של חלף מאסר ומפעילים אותו במשורה. בגזר הדין כתוב עניין השוברים, השופט אומר זאת ויש גם הודעת מזכירות- שהמרכז אחראי לגבות. לגבי השוברים – היום הכל מקוון ואפשר לשלם בהרבה אמצעים. לגבי המאסר חלה הלכת גוסקוב- מתחייבת מסירה מלאה לפני שעוצרים בן אדם. במקרה של תאגידים לא צריך את חלף ההמצאה, כך שמצבם דווקא פחות מהאחרים".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "העליתי את הדברים הרבה לפני דוח המדינה, בדיון על נתינת סמכויות למרכז לגביית קנסות. יש לקיים על כך דיון בנפרד".

ועדת החוקה - יצחק פינדרוס
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ ארז מלול (ש"ס): "יש הסכמה קואליציונית וגם אופוזיציונית, אף אחד לא רוצה לעזור למתחמקי חוק ויש לדאוג שישלמו את חובם. אני מקריא לכם את דברי השופט גדען גינת שאמר שלאחר פסיקת בג"ץ יש לדאוג להגיע לחייב, כדי שלא יעמוד בפני שוקת שבורה שעד שמגיעים אליו יש ריביות ופיגורים. לפקיד יש שיקול דעת ועליו להפעילו במשורה. לא צריכים להטביע יותר אלא לעזור לצאת מהמים. ההתמחות שלי כעו"ד הייתה במשרד העוסק בהוצל"פ וראיתי מה שעוברים ואלו הליכים נוראיים שיש להכניס בהם קצת נשמה".

ח"כ קריב: "אנחנו מברכים על הסיכומים שהושגו לצמצום תחולת החוק".

הצעת החוק אושרה פה אחד בקולותיהם של מ"מ היו"ר ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) והח"כים טלי גוטליב (הליכוד), ארז מלול (ש"ס) וגלעד קריב (העבודה).

ועדת החוקה - טלי גוטליב
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button