מבזקיםפוליטי / מדיני

הישג בוועדה לזכויות הילד: תיקון חוק עבודת הנוער

הוועדה לזכויות הילד, בראשות חבר הכנסת אלי דלל, אישרה היום (שלישי) להחיל דין רציפות על ההצעה לתקן את חוק עבודת הנוער (עבודה בהופעות פרסום) של חבר הכנסת רון כץ.

הצעת החוק אושרה בוועדה לקריאות השנייה והשלישית ב-29 ביוני 2022, הונחה על שולחן הכנסת, אך לא אושרה במליאת הכנסת בטרם פוזרה הכנסת ה-24.

סקירת הייעוץ המשפטי לוועדה, בראשות עו"ד תמי סלע, מפרטת כי, כיום, חוק עבודת הנוער, והתקנות מכוחו, כוללים הגבלות והסדרה מפורטת בעניין העסקת ילדים עד גיל 15 בהופעות ציבוריות, אומנותיות ובמיוחד בעולם הפרסום והדוגמנות. בין השאר, החוק מחייב קבלת אישור הורים, אישור רפואי, הסכמת המוסד החינוכי, היתר של משרד הכלכלה וכן נוכחות של ההורה או של קרוב משפחה אחר בזמן ההעסקה או התיווך. ואולם, מתברר שהחוק והתקנות לא כוללים הגבלות ותנאים לעניין העסקתם של קטינים בני 17-15 בתחומים אלה, על אף שהניסיון מלמד שגם בגילאים האלה מתרחשים לצערנו מקרים של ניצול ופגיעה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רפרנט ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים, עילם שניר אמר כי הצעת החוק אושרה על ידי הממשלה ובכפוף לכך שהחוק יתואם עם משרדי המשפטים והעבודה.

כעת, לאחר אישור הבקשה בוועדה, תימסר למליאת הכנסת הודעת הוועדה על כך, ויינתן לממשלה ולסיעות השונות בכנסת שבועיים לבחון האם להתנגד לה. במידה ולא, תהיה המליאה רשאית להצביע על ההצעה. באם היא תאושר, יחודש הליך החקיקה של הצעת החוק, וההצעה תשוב לוועדה לזכויות הילד להכנה לקריאות השנייה והשלישית.

בהצעת החוק, אשר נדונה בוועדה היום, מוצע לקבוע תנאים שיגבירו את מעורבות ההורים גם ביחס להעסקה או לתיווך בגילאים האלה כמפורט להלן:

א. לא ניתן יהיה להעסיק או לתווך להעסקת נער או נערה שגילם 15 עד 17 ,לצורך פרסום או דוגמנות, אלא אם ניתנה הסכמת ההורים.

ב. ההסכמה תינתן בהתאם לטופס מובנה שיכלול את פרטי המעסיק וכתובתו, פרטי ההופעה ותקופת ההעסקה. הטופס יהיה זמין ונגיש גם באופן מקוון באתר האינטרנט של משרד הכלכלה.

ג. כדי להפחית רגולציה ולהקל על כל הגורמים המעורבים, ובעיקר על ההורים, מוצע לאפשר מתן הסכמה של ההורים גם באמצעות הודעה במסרון, בדוא"ל או באמצעי דיגיטלי אחר, במקרים שבהם היה קשר עסקי קודם בין המעסיק/המתווך לבין הנער/ה, שהתקיים בהסכמת ההורים.

ד. בכל מקרה יהיה על המעסיק או המתווך לשמור ולתעד את הסכמת ההורה ואת המועד שבו ניתנה לתקופה של 5 שנים מתום תקופת ההעסקה.

ה. מוצעים גם תיקונים שיאפשרו אכיפה של ההוראות החדשות – ובין היתר לקבוע שהעסקה ללא קבלת הסכמת הורה היא עבירה שעונשה קנס של עד 29,000 ש"ח, ואם נעברה בידי תאגיד – כפל הקנס, לאפשר אכיפה מנהלית על ידי הטלת עיצומים כספיים בשל הפרת ההוראה, ואף להגיש לבית הדין האזורי לעבודה בקשה למתן צו לשם מניעת הפרה צפויה, במקרים מתאימים.

יוסי טייב - אלי דלל
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button