כלכלהמבזקים

אושר לקריאה שנייה ושלישית הפרק שאמור להקל על ייבוא פירות וירקות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את פרק החקלאות מתוך חוק ההסדרים, הקובע עקרונות וכללים לתהליך אישור הייבוא ממדינות שונות ומתן רישיונות ליבואנים. עוד במהלך הישיבות הקודמות הבהיר היו"ר ביטן, כי הוועדה ותוודא שתכלית החוק תמומש, כך שהמחירים לצרכן ירשו והחקלאים לא יפגעו ויקבלו את הפיצוי המגיע להם.

לפי ההצעה, יהיה הליך חדש שעיקרו שמשרד החקלאות יבחן פירות וירקות בעולם ומה התנאים לייבוא שלהם, כך שאם מישהו רוצה לייבא ענבים מאפריקה עליו לפנות למשרד החקלאות לעשות הסדר. משרד החקלאות יקבע מה התנאים לייבוא נכון ובטוח, ויבואן שיוכל לעמוד בתנאים הללו יוכל לייבא באופן תדיר את הפירות, עיקרי ההסדר זה שיעשה מיפוי במשרד החקלאות, בתחילה לייבוא פירות וירקות יותר משמעותיים מבחינה משקית. בנוסף יוחרגו פירות וירקות מסוכנים במיוחד, כאלה שבייבוא שלהם יש סיכון משמעותי לפגיעה בצומח. פירות וירקות אלו יישארו בהסדר.

בדיון היום ביקש היו"ר ביטן לדעת האם משרד החקלאות ידאג ליבוא במשך כל השנה, או שהוא עלול לשקול שיקולים שהם לא רק של הגנת הצומח, וכמה זמן ייקח למשרד להתייעץ עם המומחים איתם הוא מבקש להתייעץ. מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, שלומית ציוני, השיבה: "לא יהיו שיקולים זרים ואף פעם לא היו שיקולים זרים בנושאים שאנחנו מתעסקים בהם". סמנכ"ל המשרד, צביקה כהן, הוסיף כי האינטרס של המשרד הוא לסיים כמה שיותר מהר את העבודה, כדי למנוע כניסת מזיקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתום הדיון היום עברו חברי הוועדה להצביע על הסתייגויות שהגישו חברי סיעות האופוזיציה. ההסתייגויות נדחו, ולאחר מכן אושרה פה אחד ההצעה לתקן את החוק, בתמיכתם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת אריאל קלנר, צבי סוכות, אליהו ברוכי, ששון גואטה, משה פסל, מטי צרפתי הרכבי, אלון שוסטר ורם בן ברק.

בדיון הקודם, שהתקיים בשבוע שעבר, הסבירה ציוני כי המשרד הגדיר תהליך חדש שנקרא הערכת סיכונים. לדבריה, "בנינו תהליך שנקרא מיפוי עולמי. בניגוד לתהליך הקלאסי שבו אנו עונים בצורה לא אקטיבית לבקשות יבואנים, בתהליך הזה אנו עושים בחינה פרו אקטיבית על בסיס מאגרי מידע. התחלנו לפני כשנה בפיילוט וראינו שיש לשיטה עקרונות ותוצאות משמעותיות מהירות".

רכז כלכלה, תעשייה ותיירות באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, הציג בדיון הקודם את ההצעה בפני הוועדה, ואמר כי ההסדר עוסק בהורדת יוקר המחייה. לדבריו, "מדובר בשוק של 21 מיליארד שקלים, 3% מהוצאה של משק בית בישראל זה על פירות וירקות. מחירי הפירות עלו ב21% ומטרת ההסדר היא לשפר רגולציה בתחום היבוא על מנת לייבא יותר פירות וירקות לארץ, ישנם מוצרים שלא נמצאים היום על המדף, לדוגמה אפרסקים, אז המטרה שיהיו פירות וירקות כל השנה, בעונה ולא בעונה".

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, אמר מנגד כי הוא מסכים להצעה, אבל משרד האוצר שכח את התמיכה הישירה בעוד שהמכסים כבר יורדים. ברנס הוסיף וציין כי נעשה שיח משמעותי מול משרד החקלאות וההצעה מובאת בהסכמה, וכוללת מתווה שנועד למנוע כניסה של מזיקים שיפגעו בפירות, בירקות ובצומח בכלל. היו"ר ביטן התייחס לפיצוי ואמר כי הוועדה לא תוותר על התמיכה הישירה ואם העניין לא יסתדר הוא יביא את ההסכם כהצעת חוק. "הסכום של הפיצוי מופיע בתקציב, ואם יעבדו עליכם בעיניים אנחנו יודעים מה לעשות", אמר.

בנוסף ביקש היו"ר ביטן לדעת האם תהייה לזה השפעה על המחירים וסגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטאט, העריך בדיון הקודם כי תהייה לזה השפעה על המחיר בהרבה מוצרים.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button