מבזקיםצבא וביטחון

מערכת 'קלע דוד' ביצעה יירוט ראשון מוצלח, וזו שבפיתוח תשנה את כללי המשחק

היום (רביעי) במהלך מטח הרקטות שנורו לעבר גוש דן בשעות הצהריים, ביצע צה"ל יירוט מוצלח באמצעות מערכת "קלע דוד".

המערכת הוכרזה כמבצעית באפריל 2015, לאחר סדרת ניסויים מוצלחת שביצעו מנהלת חומה, הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA), רפאל, ריית'און האמריקנית, אלביט מערכות אלישרא ואלת"א. כשנתיים לאחר מכן הושלמה קליטת המערכת במערך ההגנה האווירי של חיל האוויר.

השימוש המבצעי הראשון של המערכת היה בשנת 2018 כאשר נכנסה התרעה על שיגור של שני טילי קרקע-קרקע מסוריה. שוגרו לעבר הטילים שני מיירטים, לאחר שהיה חשש שהטילים יפלו בשטח ישראל אך הם בסוף נחתו בשטח סוריה. מיירט אחד הושמד והשני ככל הנראה נפל בשטח סוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המערכת משמשת ליירוט רקטות לטווח בינוני וארוך והיא משלימה את מערכת "כיפת ברזל" שעיקר השימוש המבצעי שלה הוא ליירט רקטות קצרות טווח. למערכת ההגנה האווירית הכוללת של ישראל יש גם את מערכת "חץ 2" ליירוט טילים בליסטיים ומערכת משוכללת אף יותר – מערכת "חץ 3" ליירוט טילים בליסטיים בזמן מעופם בחלל.

מערכת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל

לכל מטריית ההגנה הזו תתווסף בשנים הקרובות מערכת "מגן אור" – מערכת ייחודית וראשונה מסוגה בעולם שמבוססת קרן לייזר עוצמתי מאוד להשמדת רקטות, טילים ופצצות מרגמה בטווחים קצרים וגם כלי טיס בלתי מאויישים ורחפנים. מי שעומד מאחורי הפיתוח זו חברת רפאל – מערכות לחימה מתקדמות ביחד עם אלביט מערכות.

עד כה לא דובר רבות על המערכת "מגן אור", אך בחודש אפריל האחרון פורסמה באתר "כלכליסט" כתבה רחבה על היכולות של המערכת, הצפי לכניסתה לשימוש מבצעי ועל השינוי המהותי שיושג לאחר שתושלם המשימה. בכתבה צוין כי על המערכת עובדים למעלה מ-100 מהנדסים מחטיבת המחקר, הפיתוח וההנדסה (מפ"ה) של רפאל, פיתוח שנמשך כ-17 שנים ומי שעומד בראשה הוא ד"ר יוחאי.

בהמשך הכתבה אמר ד"ר יוחאי "אנחנו נמצאים כרגע בשלב שיא בפיתוח המלא של המערכת" והוא הוסיף כי "באחד העימותים הבאים נוריד את המערכת לשטח, ניירט איתה בתרחישי אמת, נחזור עם הנתונים הביתה, ננתח את המספרים ונראה מה מצבנו." האם סבב הלחימה הזה הוא הזדמנות לכייל את המערכת? אין לדעת. כך או אחרת מדובר במערכת שתעניק הגנה מלאה, "ייתכן שלא נצטרך להפעיל אזעקות בעורף" אמר ד"ר יוחאי.

בינתיים סבב הלחימה הנוכחי כבר בשלבי דעיכה ובשעות האחרונות מתרבים הדיווחים על הפסקת אש בתיווך מצרי. לפי שעה אין עדיין החלטה של הדרג המדיני והרמטכ"ל הבהיר כי עד שלא תהיה החלטה רשמית – צה"ל תוקף!

Back to top button