מאמריםמבזקים

המבצע "מגן וחץ" הצליח והיעדים הושגו, אבל איפה טעינו?

בשעה האחרונה (מוצ"ש) מתרבים ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הדיווחים על הפסקת אש בין ישראל לארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה שתביא לסיומו של מבצע "מגן וחץ".

אין ספק או חולק על כך שמבצע "מגן וחץ" היה הישג מרשים מאוד הן מודיעינית והן ביצועית, עם חיסול מדויק ומתוחכם של צמרת ארגון הטרור. אבל יש כמה היבטים שחוזרים על עצמם כמעט בכל סבב לחימה ושווה להתייחס אליהם לעומק.

לדעתי יש כמה כשלים במדיניות הישראלית ובסבב הנוכחי הבולט בהם הוא היחס של ישראל לארגון הטרור, בדגש על ארגון טרור "חמאס". מתחילתו של המבצע "מגן וחץ" ישראל הבהירה כי איננה מעוניינת בלחימה מול חמאס ושעדיף לה להישאר מחוץ לתמונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יש לציין כי האמירה הזו מחלישה את ישראל ומציגה אותה כמי שחוששת עם עימות מול ארגון טרור. הרי ברור שמי ששולט בעזה והוא הריבון על הנעשה שם, הוא ארגון הטרור חמאס. לכן, אם מופנית לעבר ישראל פעילות טרור כלשהי מרצועת עזה, הראשונים שאמורים לשלם את המחיר ולתת את הדין אלה מחבלי החמאס. מה שקרה פה במבצע הזה, עם הבידול בין החמאס לג'יהאד האסלאמי רק חיזק את המעמד של ארגון הטרור חמאס ואף העצים אותו.

הערכת מצב ביטחונית - ישיבת קבינט
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

נניח שישראל רצתה לגבות מחיר רק מהג'יהאד האסלאמי וזהו יעד המבצע, היה נכון לבצע את מה שצריך ולא להצהיר כל מיני הצהרות בנוגע לחמאס. נדגיש כי השיח היה יותר באולפני הטלוויזיה על ידי כל מיני פרשנים ובכירים לשעבר במערכת הביטחון ש"התריעו" ו"הזהירו" מפני כניסה של חמאס לסבב הלחימה, ופחות מצד הממשלה. אך בכל זאת, היה מי שכן התייחס לחמאס וזה שר האנרגיה והתשתיות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני ישראל כ"ץ ששיגר מסר מאיים לראשי חמאס בראיון בערוץ "כאן".

"יש כאן מסר מאוד ברור גם שסוכלו המפקדים הבכירים של הג'יהאד וגם לגבי היכולות של מדינת ישראל, וזה גם מסר לחמאס. אם אתם תצטרפו לאלימות ולירי אז יחיא סינוואר ומוחמד דף הם יהיו המטרות הראשונות שאנחנו נפעל כדי לסכל אותם. חד משמעית זו המדיניות. אנחנו לא נאפשר פגיעה בתושבי שדרות ולא בתושבי תל אביב. דין שדרות כדין תל אביב, אמרנו ואנחנו מיישמים גם אם ההערכות לקחה מספר ימים, המדיניות שלנו היא מאוד ברורה, אנחנו לא נשלים עם זה ונעשה את כל מה שאנחנו אמורים לעשות כאן ולחיות את החיים. ולא ניתן לאיים, ואם יפגעו? אנחנו נפגע יותר קשה." הדגיש השר כ"ץ בראיון מחוץ לישיבת הקבינט בקריה.

אחר כך אמר השר כ"ץ דברים דומים גם בראיון שהעניק לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, בערוץ 12 וגם באולפן ynet: "מוחמד דף וסינוואר יהיו המטרה העיקרית של סיכולים ממוקדים – אם תהיה אלימות של חמאס. גם נסראללה צריך לדעת את זה. מה שקרה הלילה, נותן יותר מרמז ליכולות שלנו. אם יחצו קווים אדומים, נפעל בכל הרמות, וגם ברמה הזו".

לאחר ההתבטאות של השר כ"ץ דווח כי נתניהו נזף בו במהלך ישיבת הקבינט על הדברים שאמר.

בראיון ברדיו 103FM הסביר השר כ"ץ כשנשאל מדוע יצא מישיבת הקבינט כשהוא מתבטא בצורה כזו: "האמת היא פשוטה: אני התבקשתי באופן חריג מתוך ישיבת הקבינט להופיע בכל ערוצי הטלוויזיה ולהבהיר את מדיניות הממשלה, ואני הבהרתי אותה בצורה ברורה. הבהרתי שדין שדרות כדין תל אביב, ושכל ארגון טרור כולל החמאס שפוגע בישראל – כל ראשיו יהיו יעד לסיכולים ממוקדים. זו המדיניות הישראלית והיא שונה ממה שהיה בעבר. מאחר והחמאס כרגע לא פועל בירי, ואלו הנתונים שיש כיום בידי מערכת הביטחון, האזהרה היא פחות רלוונטית".

ההיבט הנוסף שלדעתי ישראל די נכשלת בו וזה קורה בכל סבב, זהו עניין "הפסקת האש". אני חושב שבמדובר במדיניות שגויה וקבועה שישראל אימצה שמחליש אותנו ובמיוחד כשמדובר במלחמה מול ארגון טרור. רק לשם הדוגמא, זה כמו שהמשטרה תעשה "הפסקת אש" עם משפחת פשע. הרי זה לא נשמע הגיוני ובטח שמבחינה אסטרטגית גם אינו נכון. אני יכול להסכים על "הפסקת אש" במלחמה מול מדינה אבל מול ארגון טרור? לדעתי ההתנהלות אמורה להיות אחרת וזו מדיניות שישראל צריכה להשריש ולדבוק בה.

הערכת מצב ביטחונית - ישיבת קבינט
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

כשמדינת ישראל מחליטה לצאת למבצע צבאי היא מציבה לעצמה יעדים. ברגע שהמבצע השיג את יעדיו על ראש הממשלה לשאת הצהרה ולומר שהמבצע הסתיים לאחר שהיעדים הושגו. ראש הממשלה צריך להבהיר לאותו ארגון טרור שמולו פעלה כי מרגע זה שהמבצע הסתיים כל פעילות טרור כנגד ישראל תטופל באופן מידי ונקודתי, תגובה קשה. בלי הסכמים ובלי מתווכים מול ארגון טרור. בדיוק כמו שישראל מגיבה בין הסבבים, ללא שום הצהרות ומתווכים. כשהמדיניות הזו תתקבע ידינו באמת תהיה על העליונה בכל מבצע.

אפשר לראות ממש עכשיו, עם הדיווחים על הפסקת אש שצפויה להיכנס לתוקפה איך ארגון הטרור מנצל את ההזדמנות ויורה מטחים כבדים ללא שום הבחנה כדי לנסות ולקצור איזשהו הישג. אם המדיניות של "הפסקות האש" תיפסק זה כבר לא יקרה!

Back to top button