צפו | האם אנו לקראת משבר ברשויות המקומית? "ערוכים לצאת למאבק חסר פשרות"
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, השתתפה היום (ראשון) בדיון המתקיים בוועדת הכספים של הכנסת, בנושא קרן הארנונה המוצעת, שתפגע קודם כל, לטענת ראשי הערים והרשויות, ברשויות החזקות.
"קרן הארנונה היא חוצפה ממדרגה ראשונה ומהווה הפרת הסכם חמורה שהמדינה חתמה עימנו – ונסרב לה בתוקף", פתחה שוחט בתקיפות את דבריה והוסיפה, "במהלך השבועות האחרונים עלה במלוא העוצמה על ידי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הרעיון ההזוי להקים קרן ארנונה שכל תכליתה היא להוציא כספים מרשויות חזקות כלכלית, כמו אור יהודה, ולהעביר לרשויות שונות. לא אתן לזה יד ולא אסכים לכך בשום אופן."
"אני מזכירה לכולכם שבשנת 2017 כאשר חתמנו על הסכם הגג, התנינו את החתימה בכך שהעירייה מצידה נכנסת מתחת לאלונקה בצל משבר הדיור (שרק התעצם מאז) ותקדם את הקמתן של שתי שכונות מגורים בהיקף של כ-5,000 יחידות דיור, ובתמורה תקבל הזדמנות לפתח אזור תעסוקה ענק בהיקף של מיליון מ"ר שיאפשר לספק סל שירותים רחב לכם התושבים. זה היה התנאי ועל זה חתמנו." הוסיפה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
לסיום אמרה: "אלא שכעת סמוטריץ' החליט לשנות את כללי המשחק. הרעיון של קרן הארנונה היא להעביר את הכספים שייכנסו מאזור התעסוקה שלנו וחלק ממנו ינותב לרשויות אחרות. המשמעות היא פגיעה ישירה בכם התושבים – ולכך לא אתן יד. בימים האחרונים עליתי לכנסת מספר פעמים כדי להשמיע את דעתי הנחרצת, ובגיבוי של מרכז השלטון המקומי אנו ערוכים לצאת למאבק חסר פשרות ואף להשבית את עבודת העירייה. נמשיך לעדכן."
ח"כ ולדימיר בליאק: "ההצגה היחידה כאן זה הממשלה שמבצעת שוד של הקופה הציבורית, מחסלת את השלטון המקומי. הנוסח המעודכן הגיע בשעה 1 בלילה ביום שישי, אין שום מצב שאנחנו מצביעים עכשיו בלי שאנחנו ממצים את הדיון".
ח"כ נעמה לזימי: "זו ממשלה שמייצרת תושבים סוג ב', אתם מדברים על צדק חלוקתי ומקדמים גזענות, שכחו שיש גם פריפריה חברתית, אריאל תקבל יותר מירוחם, ואיך שכחתם את השכונות הוותיקות?"
ח"כ עאידה תומא סלימאן: "כל המטרה של החוק זה להתעלם מהאחריות למשבר הדיור, בתואנה של צדק חלקותי. פעם ראשונה מאז שאני בכנסת שאני שומעת את המושג הזה מצד הממשלה. אפילו היו מוכנים ללכת לחוק הבינ"ל כדי לומר שההתנחלויות לא יצטרכו לשלם, הדין הבינלאומי כן מאפשר לפוצץ ילדים במיטות שלהם אבל לא לקחת כסף מההתנחלויות".
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "איפה החברה הערבית בסיפור הזה? אתם לא נותנים לנו לבנות ואז אומרים שיהיו לנו הכנסות מבנייה. אתם לא רוצים לתת לנו, אני שמחה שהרשויות מדברות על זה. אבל צריך גם לעשות".
ח"כ יוראי להב-הרצנו: "יש פה ביזה של קופת הארנונה, יושבים פה ראשי וראשות ערים ואומרים אתם עושים פה טעות. אני אומר לראשי הערים אל תיכנעו לצעדים האלה, אם צריך תסגרו את הערים שלכם, תשביתו".
ח"כ אליהו רביבו: "אתה אומר את זה מכל הדיונים שישבת פה? אתה לא מכיר את החוק ולא את הנוסחה, וכך רבים מהח"כים פה שמתנגדים".
חיים ביבס: "אני שמח שאזרחי ישראל התעוררו לנושא הזה, והם מוחים על כך".
ח"כ יצחק פינדרוס: "היועצת המשפטית שלך אמרה כאן שאתם מסכימים, אמרת לי בחוץ שאתה מסכים".
יו"ר הוועדה: "הייתה הסכמה, אני הייתי נוכח אבל בסדר".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "ועדת הכנסת תתכנס ברגע שיתאפשר, לאחר מכן האוצר יתבקש להציג את הנתונים בהרחבה לעניין הפערים בין הנתונים שלו לנתוני השלטון המקומי. היו פה טענות לגבי דיוק הנתונים, ואני מבקש שנדע בדיוק על מה מבוססות ההצבעות שלנו, שהנתונים יהיו ברורים".
בעקבות שאלות מצד חברי כנסת על ההליך הדרוש ושעת הגשת הנוסח המעודכן, השיבה יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפיק: "הנוסח המתוקן שהביא משרד האוצר לא הגיע ב-1 בבוקר, אלא ב-7 בערב, הנוסח הופץ לחברי הוועדה ולייעוץ בשעה 7 בערב, יחד עם זאת ציינתי במהלך הדיון שמדובר בתיקונים שכפי שהציג אותם משרד האוצר, נבעו מהסכמות כך נאמר ע"י משרד האוצר הם נעשו ע"י השלטון המקומי. תיקנו בעיקר את נוסחת החישוב של ההקצאות וההפרשות, התיקונים נבעו בין היתר גם מדיונים שקיימה הוועדה הזו, ולכן על אף שהועבר נוסח מתוקן בשער ערב, והדבר נערך בלילה בין חמישי ושישי, זה לא היה נוסח שמעולם לא נדון בוועדה, הוא בין היתר נבע מדיונים שהתקיימו כאן, גם אם הוא לא נראה לחלק מחברי הכנסת כפותר את הבעיות. במהלך הדיון נעשו תיקונים נוספים בנוסח, ולבקשתי הייעוץ המשפטי של משרד האוצר עשו את התיקונים תוך כדי הדיון והם הוקראו, וזה הנוסח שלכאורה הופץ ב-1 בבוקר, התיקונים נבעו בשל הדיונים שהתקיימו כאן. מובן שלא מדובר בהליך אידיאלי, אבל כן מדובר בתיקונים כתוצאה מהדיון שהתקיים באותו לילה".
לעניין איחוד הסעיפים ציינה אפיק כי נציגי האוצר ביקשו לקיים דיון גם לעניין סעיפים אלה שעוסקים בהקמת הקרן עצמה, ופוצלו קודם לכן בוועדת הכנסת מחוק ההסדרים, כאשר הם ציינו כי ישנן הסכמות לעניינם. כך ציינה אפיק כי במסגרת אפשרויות שהציגה בפני האוצר, היא ציינה כי אחת האופציות כדי לדון גם בסעיפים אלה, היא למזגם חזרה לחוק ההסדרים, וכי המשמעות היא המשך דיונים בנוסח ממוזג. מצב זה ציינה, דורש החלטת ועדת הכנסת על מיזוג, וכי הצעד משפיע גם על לוח הזמנים של החקיקה.
באשר לשאלת הנתונים הסותרים שמעמידים משרד האוצר והשלטון המקומי ציינה אפיק כי "השאלה הזו חצתה את כל הדיונים כאן, הנתונים כאן הם קריטיים להבנת נושא החקיקה וההסדרים, לאורך כל הדרך עלו טענות לפערים בין נתוני האוצר לנתוני השלטון המקומי, הטענות נדונו במהלך הדיונים, יחד עם זאת הנתונים השתנו מעת לעת ובין הדיונים, מכיוון שגם הנוסחה השתנתה, עמדנו על זה שמשרד האוצר יצטרך לתת את כלל ההסברים לעניין כך. על החלטת המיזוג יכול היו"ר להצביע, שתתכנסו לדיונים בנוסח הממוזג, מחובת משרד האוצר לספק הסברים על הנתונים והשוני בנתונים".
לאור הדברים, ציין יו"ר הוועדה כי הבקשה היא למזג את הסעיפים, וכאמור הוועדה אישרה את מיזוגם בכפוף לרביזיה.