חדשות חוץמבזקים

בחירות בטוריקה: סוף עידן ארדואן?

הבחירות לנשיאות טורקיה נערכו היום (ראשון) וטרם הגיעו התוצאות הסופיות, אולם ייתכן מאוד שהלא יאומן יקרה והנשיא ששלט בטורקיה ביד רמה במשך כשני עשורים – רג'פ טאיפ ארדואן – יפסיד למועמד האופוזיציה.

מספר כלי חדשות בטורקיה סיפקו תוצאות חלקיות שונות מהבחירות, כאשר סוכנות הידיעות הממשלתית אנאדולו אמרה כי ארדואן מוביל עם 51% מהקולות, בעוד שכמאל קיליצ'דרוגלו, המתחרה העיקרי שלו, צבר 43% לאחר ש-75% מהקולות נספרו. סוכנות הידיעות ANKA אמרה שעם ספירת פתקי הצבעה מ-76% מהקלפיות, ארדואן זכה ב-48% לעומת 46% של קיליצ'דרוגלו.

אולם, יו"ר ועדת הבחירות של טורקיה אמר שרק 47.08% מהקולות הוזנו למערכת, כך שמוקדם עוד לקבוע את התוצאות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אם אף מועמד לא ישיג יותר מ-50% מהקולות, שני המועמדים המובילים יתמודדו בסיבוב שני ב-28 במאי.

האופוזיציה האשימה את אנאדולו, שתחת שליטתו של ממשל ארדואן, במניפולציה של התוצאות, ועמדה על כך שקיליצ'דרוגלו מוביל במעט עם 47.42% מעל 46.80% עבור ארדואן.

ראש עיריית איסטנבול, אקרם אימאמוגלו, שניהל קמפיין מטעם קיליצ'דרוגלו, טען כי פקחי מפלגת השלטון "מתנגדים באופן קבוע" לתוצאות מקלפיות שהציבו את קיליצ'דרוגלו בראש.

ארדואן שלט בטורקיה כראש ממשלה או כנשיא במשך כשני עשורים. עד לפני כשנה הרעיון שיפסיד בבחירות נראה קלוש, כאשר שליטתו במדינה, בבתי המשפט ובכלי התקשורת רק הולכת וגוברת. אולם, הניהול הכלכלי הכושל שלו שהביא לאינפלציה מרקיעת שחקים ורעידת האדמה הקטלנית בפברואר שהרגה יותר מ-50,000 בני אדם, שהבליטה את כשלי השלטון שלו, הציבו את האתגר הגדול ביותר לארדואן ככל הנראה ב-20 השנים האחרונות.

קיליצ'דרוגלו, ניהל קמפיין בהבטחה להחזיר את טורקיה למסלול דמוקרטי יותר ולתקן את הכלכלה מוכת האינפלציה הגבוהה והפיחות במטבע.

הבוחרים גם בחרו מחוקקים שימלאו את הפרלמנט הטורקי בן 600 המושבים, שאיבד חלק ניכר מכוחו המחוקק תחת הנשיאות של ארדואן. האופוזיציה הבטיחה להחזיר את שיטת הממשל של טורקיה לדמוקרטיה פרלמנטרית אם תזכה הן בקלפי הנשיאות והן בפרלמנט.

יותר מ-64 מיליון איש, כולל 3.4 מיליון מצביעים מעבר לים, היו כשירים להצביע.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. ארכיון. צילום: הקרמלין

Back to top button