מבזקיםפוליטי / מדיני

הולך ומחריף: עלייה של 48% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים בעולם

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (שני) לדיון בנושא דיווח שר התפוצות עמיחי שיקלי, על פעילות משרדו ותקציבו – על פי סעיף 123 ז (1) לתקנון הכנסת.

לפי נתוני משרד התפוצות ברבעון הראשון של 2023 חלה עלייה של 22% בהיקף כלל האירועים האנטישמיים ברחבי העולם ביחס לרבעון המקביל בשנת 2022. בנוסף, חלה עלייה של 48% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים. 68% מהשיח האנטישמי ברשתות החברתיות סווג כ-"אנטישמיות חדשה"- דמוניזציה ודה-לגיטימציה של ישראל.

שר התפוצות עמיחי שיקלי: "הכלל שלנו במשרד הוא שאנחנו מגיבים על כל תקרית אנטישמית שמרחשת ברחבי העולם. רק לחץ אגריסיבי מצדנו מביא לתוצאות בשטח. האנטישמיות החדשה בעולם היא הדה לגיטמציה של מדינת ישראל. אנחנו פועלים יחד עם משרד החוץ שמדינות ברחבי העולם יאמצו את ההגדרות הרחבות של האנטישמיות סביב אמנת "IHRA". אנחנו מבצעים מחקרים ויוצאים לקמפיינים כדי לשלול את הדה-לגיטימציה של הארגונים האנטי ישראליים השונים ברחבי העולם. אנחנו רואים תופעה של קהילות שמותקפות בצורה אנטישמית הולכת ונעשות קטנות יותר. במבצע "מגן וחץ" פתחנו חמ"ל שמטרתו להנגיש את המידע לעיתונאים הזרים ברחבי העולם. קיימנו תדרוך של 50 עיתונאים ואנשי תקשורת אירופאים מובילים הפעלנו חדר מצב תודעתי של המשרד בשדרות, לשם תיעוד והפקת חומרים. בנוסף, הפעלנו חדר מצב בג'וליס לצרכי ניטור ויצירת חומרים בשפה הערבית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות התייחס לסיוע שמשרד התפוצות מעניק ליהודי אוקראינה בזמן המלחמה: "אנחנו מקצים תקציב של כרבע מיליון דולר שהולך לצרכים של מיגון פיזי של מבני הקהילה. מעבר לזה אנחנו מקצים תקציב של כ- 12 מיליון שקלים שמטרתו הוא לחזק את החוסן הקהילתי והנפשי של היהודים באוקראינה ומעניק תמיכה במחנות הקיץ לפליטים".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי): "אני מברך את משרד התפוצות שמקיים תוכנית סיוע חירום לאוקראינה. המפתח להצלחה של התוכנית הזאת היא מהירות. הצורך בסיוע לאוקראינה ולקהילות היהודיות שנמצאות שם רק הולך וגדל ככל שהמלחמה מתארכת. צריך שהכסף הישראלי יגיע ליעדים שלו בצורה מהירה ויעילה. חשוב שהקהילות היהודיות ירגישו את הסיוע ואת האכפתיות של ישראל במאמצים בזמן המלחמה".

ח"כ דן אילוז (הליכוד): "בעבר משרד התפוצות היה המשרד לגיוס כספים מהעולם לישראל, היום המצב הוא הפוך. המשרד מבין שפרמידת הצרכים השתנתה וכעת משרד התפוצות הוא זה שתומך בקהילות היהודיות ברחבי העולם".

ח"כ שלי טל מירון (יש עתיד): "הלימודים בחינוך היהודי ברחבי העולם הם יקרים מאוד. מהניסיון שלי בתקופה בתפוצות, יש אפשרות לחינוך של בתי ספר בימי ראשון בלבד, דווקא ביום החופשי של התלמידים הם נשלחים לבית ספר יהודי שתכליתו הוא לחזק את הערכים היהודיים והישראליים ביום החופשי הזה".

גידי מרק, מנכ"ל תגלית: "אנחנו אחרי שנתיים של קורונה שבעקבות כך אנחנו רואים ירידה של הגעת סטודנטים יהודיים בעולם לביקור בישראל. צריך לדעת לתת מאמצים לחיזוק והגברת מספר הסטודנטים שמגיעים לישראל. יש עלייה של 35% בעלויות השהייה של משלחות סטודנטים בישראל. אנחנו עומדים לקראת הסכם חתימה עם המדינה בהגדלת הסיוע הכספי".

ג'וש שוורץ, מזכ"ל הסוכנות היהודית: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד התפוצות. אנחנו מברכים על התהליך האסטרטגי למאבק באנטישמיות על כל הגוונים שלה ברחבי העולם. בשנת 2023 אנחנו נביא במסגרת תוכנית "מסע" כ- 13 אלף צעירים למשלחות בישראל. יש לנו גאווה גדולה על כל יהודי שעולה לישראל בעקבות אחת מהתוכניות שאנחנו מפעילים להגעת משלחות של יהודיים לישראל".

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר לסיכום: "תפקיד שר התפוצות הוא להיות הגשר בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות ברחבי העולם. קול המשרד צריך להישמע בכל נושא שקשור ומשפיע על יהדות התפוצות. יש היום עולים חדשים שהגיעו לישראל בשנה האחרונה אבל הם לא מקבלים דרכון ישראלי. יש תחושה של יהודים שמגיעים לישראל שהם מרגישים יהודים ועולים סוג ב'. החינוך בבתי הספר היהודיים בעולם צריך להיות גם חינוך ציוני, צריך להשקיע יותר כספים בחינוך היהודי בעולם כי הוא חלק מהמאבק העולמי באנטישמיות. מבקש ממשרד התפוצות לתת דגש על קהילות הישראלים בחו"ל. קהילת הישראלים בחו"ל לא תמיד מתחברת לקהילה היהודית המקומית וזה חשוב מאוד. ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות תשמח לשתף פעולה יחד עם משרד התפוצות לקדם את הציונות כערך מוגן בקמפוסים ברחבי העולם. משרד החינוך תומך בתנועות הנוער בישראל אבל לא בפעילות שלהם בעולם. יש לתנועות הנוער בעולם תפקיד חשוב מאוד בחינוך היהודי וחשוב לתמוך בהם מבחינה כלכלית ככל האפשר".

צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

Back to top button