כלכלהמבזקים

"מה זה הקרטל הזה?" – דיון סוער בוועדת הכלכלה בכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (שלישי) לדיון בקושי של חקלאים שתבעו את חברת הביטוח לרכוש פוליסות חדשות, וכן גם בקושי של צרכנים שתבעו את חברת הביטוח לרכוש פוליסות חדשות.

היו"ר ביטן פתח את הדיון ואמר כי חברות הביטוח מסרבות לבטח חקלאים ועסקים אחרי שנפגעו מגניבה או פשיעה, ולא מסתפקות אפילו בהעלאת תעריף. "זה גורם לדבר אחד פשוט, שהפשע המאורגן והסחיטה ממשיכים להתקיים כי אין ברירה לאנשים אז הם משלמים. אי אפשר לזרוק את הכל על האנשים שצריכים להילחם יום יום בפשע הזה לבד", אמר.

ח"כ רם בן ברק, שביקש לקיים את הדיון בנושא החקלאים, אמר: "אנחנו בתקופה בה הפרוטקשן מרים את הראש, ואין כמעט עסק בצפון או בדרום שלא משלם דמי חסות בצורה כזו או אחרת. "העניין הזה הוא פשלה של המדינה זה לא יכול להיות שבעלי עסקים ישלמו מיסים ודמי חסות. אותו בעל עסק עומד, זה לא משנה אם רפתן או מסעדן, ובא אליו ארגון פשע שאומר לו תשלם לו עשרת אלפים שקל בחודש נשמור לך על הדברים. אם הוא לא רוצה הם יורים לו צרור על החלונות, ואז חברת הביטוח הודיעה לו שהיא לא מבטחת את העסק שלו כי הוא תחת איום. אז עכשיו הוא צריך לחשוב מה לעשות, לשלם או שישרפו לו את העסק. מאחר שהמדינה לא מסוגלת למגר את התופעה יוצא שחלק משלמים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ בן ברק הוסיף כי "הממשלה הכריזה על מלחמה בתופעה, והיו"ר ביטן העיר כי אם זה המצב אז המלחמה היא רק בדיבורים. ח"כ בן ברק קרא לטפל בזה באמצעות חברות הביטוח או האוצר."

החקלאי דור נבו, תושב בעקת הירדן, סיפר לחברי הוועדה כי אחרי שקיבל איומים שרפו לו את בית האריזה והנזק הוערך ב-10 מיליון שקל, ורק חלק ממנו כוסה על ידי חברת הביטוח. "התחושה היא הפקרה מצד המדינה, שמשאירה אותנו לבד לשמור על רכושנו", אמר. הוא הוסיף כי אחרי שקרה האירוע חברות הביטוח סירבו לבטח אותו כי הוא בסיכון מוגבר. "הדרישות שלנו החקלאים מהמדינה זה שישמרו עלינו מעבריינים וטרוריסטים, שתיקחו אחריות ותפצו אותנו על נזק שנגרם לנו".

סוכן הביטוח של נבו, שמעון כהן, אמר כי כמו שפותחים את המדינה לייבוא חקלאי אולי צריך לייבא גם חברות ביטוח, כי בארץ יש רק 5 חברות ביטוח שמסרבות לבטח. "מה זה הקרטל הזה?, בגרמניה יש 350 חברות ביטוח על 80 מיליון, לנו על 10 מיליון יש 5 חברות רציניות ולא רוצים לבטח חקלאים שהיה להם נזק בזדון או מטרור, הם רוצים רק זקנות בקומה 8 שלא קרה להם כלום עשר שנים", אמר.

נציג רשות שוק ההון, שמואל זקן, אמר כי "ככל שתופעת הפשיעה מתרחבת הנזק הביטוחי הוא לא פתאומי, והבסיס של הביטוח הוא לבטח מפני מקרה לא צפוי. ככל שהתופעה מתרחבת הבעיה הביטוחית היא תוצר שלה, ואז נוצר מצב שחקלאי מתקשה לרכוש ביטוח. אני מכיר שחברות הביטוח באות לקראת המבוטחים במקרים האלה ולא משאירות אותם תלויים באוויר. מקרי טרור מבוטחים במס רכוש, ואז זה לא נספר בפוליסה. ב-2018 אישרנו 3 פוליסות נגד נזקי זדון, ובירור העלה שהיענות החקלאים הייתה קרובה לאפס. קיבלנו תגובות מהשטח שלקבל פיצוי בגין נזק חוזר זה לא המענה שהחקלאי רוצה". זקן הוסיף כי היה ניסיון למצוא פתרון בדיון מול החשב הכללי באוצר.

היו"ר ביטן אמר כי חברות הביטוח הן ציבוריות, ואם הן צריכות מענה מהמדינה הן יכולות לבקש. הוא הוסיף כי רשות שוק ההון לא יכולה להשאיר את המצב הקיים כפי שהוא, ואמר: "המדינה יכולה באופן זמני לתת את הכיסוי הזה אם רוצים להילחם בפשע, כולם פה ראש קטן וזאת התוצאה".

סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, בועז סטמבלר, אמר כי "זה לא קשור לביטוח, יש עלייה במאות אחוזים של גניבות וישראל פרוצה. לדבריו, המדינה חייבת להציג תכנית ייעודית וזה לא ראוי ונכון שחברות הביטוח יישאו בעלויות. עם זאת, הוא הוסיף כי החברות מוכנות להיכנס מתחת לאלונקה יחד עם המדינה."

ח"כ בן ברק הוסיף כי צריך אכיפה בשביל להילחם בפשיעה, אבל צריך גם לייבש את הביצה. "אם משפחות הפשע ידעו שהם לא מקבלים כסף הם לא יבואו". ח"כ אלון שוסטר הוסיף כי "דווקא בזמן הזה צריך את חברות הביטוח, והרגולטור לא יכול לתת להן להתחמק. לא צריך להיות בן גביר כדי להבין שצריך להתגייס ביחד עם כל האמצעים". ח"כ ששון גואטה אמר כי "המטרה היא לא לזרוק האשמות, אלא למצוא פתרונות שיוכלו להציל את המצב."

מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, הגר יהב, אמרה כי "מדובר בנזק של מיליארד שקלים וחצי לחקלאים, ויש כשל מערכתי ברמת אכיפה, הרתעה וענישה."

היו"ר ביטן ביקש מרשות שוק ההון להוציא הנחיה לפיה חברות הביטוח לא יוכלו לבטל פוליסה מעכשיו לעכשיו, בנוסף אמר כי הוועדה מצפה מהממשלה להקים קרן ייעודית לעניין. "חברות הביטוח צריכות לשים חלק, אבל המדינה צריכה לשים את החלק הכי גדול ולאפשר למשטרה להילחם בפשיעה. אם ממשיכים לשלם פרוטקשן אז לא נלחמים בפשע", אמר. עוד ציין היו"ר ביטן כי הוועדה תקיים דיון המשך בעניין, וקרא לרשות שוק ההון להיכנס לעובי הקורה. בנוסף הוא קרא למצוא פתרון ביניים, עד שהממשלה תיכנס לעניין.

פרה - שטח חקלאי - חווה
אילוסטרציה. צילום: השומר החדש

Back to top button