כ- 30 מיליארד ש"ח יושקעו בתשתיות תחבורה בירושלים – "חשיבות עליונה וקריטית"
לרגל יום ירושלים, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב, מציגה את הפרויקטים התשתיתיים התחבורתיים המקודמים בימים אלה על ידי משרד התחבורה, בהשקעה של כ- 30 מיליארד שקלים.
2028: בדרך לרשת הרכבת הקלה: 3 קווים, 8 מסלולים תפעוליים. בימים אלה נערכות נסיעות מבחן להארכת הקו האדום, שצפוי להיפתח בעוד מספר חודשים. הקו האדום, הפועל מזה 12 שנים ייסע עם פתיחת ההארכות, מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום ועד לשכונת נווה יעקב בצפון.
בשנת 2025 יצטרף הקו הירוק ויהפוך את הקו האדום לרשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל, הקרויה רשת ה- JNET. שני הקווים, שיכללו 5 מסלולים תפעוליים, יסיעו כ- 400 אלף איש מידי יום.
הקו הכחול יצטרף בשנת 2028, עם עוד 3 מסלולים תפעוליים, ויחד יאפשרו לכ- 780 אלף איש לבחור מידי יום בתחבורה ציבורית אמינה, מהירה ונוחה. ההשקעה בהקמת הקו הירוק והכחול נאמדת בכ- 27 מיליארד שקלים.
מוקדם יותר השבוע חשף משרד התחבורה את שתי התחנות התת קרקעיות החדשות של הרכבת החשמלית, המתוכננות להיבנות במרכז הבירה ובסמוך לתיאטרון החאן. שתי תחנות אלה מהוות חלק מתוואי הרכבת שאמור להגיע למלחה והעבודות עליהן צפויות להתחיל בקרוב לאחר השלמת תהליכי התכנון והאישור הנמצאים בעיצומם. השרה רגב ביקשה לבחון הקמת תחנה נוספת בסמוך לכותל. רשת הרכבות הקלות, מהווה את עמוד השדרה של מערך התחבורה בירושלים וכל אמצעי התחבורה האחרים מתחברים אליה ומזינים אותה.
השקעה של 900 מיליון שקלים ביצירת העדפה לתחבורה ציבורית. לצד ההשקעה ברשת הרכבות הקלות בעיר, משרד התחבורה משקיע כ- 900 מיליון שקלים במגוון פרויקטים שמטרתם יצירת העדפה לתחבורה ציבורית באמצעות שיפור השירות, התדירות והאמינות שלה, קיצור טווחי וזמני נסיעה ויצירת נגישות וקישוריות בין הרכבת הקלה, האוטובוסים, שבילי האופניים וחניוני "חנה וסע" בעיר.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בין הפרויקטים ניתן למנות את הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילים לרוכבי אופניים בכביש בגין ובכביש 22, והקמת פרויקטים משלימים המגשרים על פערים טופוגרפיים ומגבירים את הנגישות לתחבורה ציבורית ועוד.
לצד השקעה זו, בימים אלה מתוכננים ומוקמים 7 חניוני חנה וסע שיחוברו לרשת הרכבות הקלות ויציעו כ- 9 אלף מקומות חניה לבאים לעיר ב- 9 חניונים, ושבילי אופניים באורך כולל של כ- 200 קילומטרים ברחבי העיר, שיחברו בין השכונות בעיר, מוקדי הפנאי ותחנות הרכבת הקלה.
כל אמצעי התחבורה הציבורית, לרבות רכבת ישראל, רשת הרכבות הקלות, התחנה המרכזית ושבילי האופניים ינוקזו להאב התחבורתי הגדול ביותר בישראל, הנמצא בימים אלה בשלבי הקמה מתקדמים בפרויקט "שער העיר" בכניסה לבירה.
מזרח ירושלים: תוכנית חומש נוספת בהיקף של 350 מיליון שקלים, הקמת מחלף עיסאוויה והקמת כביש הטבעת המזרחי. משרד התחבורה מייעד יותר מחצי מיליארד שקלים לשדרוג ופיתוח תשתיות התחבורה במזרח ירושלים. "אני רואה חשיבות יתרה בחיבור בין מזרח העיר ומערבה וביישור הקו בכל הנוגע לתשתיות התחבורה בכל רחבי העיר. ההשקעה במזרח העיר נועדה להעניק לתושבים חזון עירוני חדש, בטוח ונגיש, להקל על התנועה בכל חלקיה, ולתרום להמשך הפיתוח של מזרח העיר", מוסיפה רגב.
בין הפרויקטים התחבורתיים הכלולים בהשקעה זו ניתן למנות, השקעה של 350 מיליון שקלים בתוכנית חומש נוספת למזרח העיר, הכוללת שדרוג , חידוש והקמת תשתיות תחבורה במזרח העיר, ובכללן תכנון והקמת כבישי גישה המותאמים לתחבורה ציבורית המובילים למוסדות החינוך במזרח העיר, איחוד מפעילי האוטובוסים באזור, שיפור השירות והתדירות לנוסע, הקמת שני מסופי אוטובוסים חדשים, שדרוג והקמת תחנות אוטובוס והשקעה בטכנולוגיות מידע, נסיעה ושדרוג לרווחת הנוסעים בתחבורה ציבורית.
השקעה של כ- 156 מיליון שקלים בהקמת מחלף עיסאוויה, שיוביל ממחלף אדומים לשכונת עיסאוויה, לגבעה הצרפתית ושכונות באזור, ויקל על העומסים האדירים בעורקי התחבורה המובילים לאזור.
השרה רגב: "משחר ההיסטוריה, ירושלים – בירת ישראל הנצחית, מהווה מוקד עולמי של ידע, מדע, ועסקים. פיתוח תשתיות ועורקי התחבורה בעיר ומסביב לה הם משימה לאומית בעלת חשיבות עליונה וקריטית להמשך התפתחותה. לכן המשרד בראשותי מקדיש תקציבי עתק ומשאבים ניכרים, כדי להוביל את החזון התחבורתי של בירת ישראל, להעניק לכל תושביה ולמבקרים בה מערכת תחבורה ציבורית חכמה ואמינה, ולחזק את החיבור והקישוריות בין כל חלקי העיר ובינה ובין הישובים שמסביבה".