בידוריהדותמבזקים

בזכות הקורונה: הספר החדש שחושף את כל מה שלא ידענו על המלך

בספרו האחרון מתעמק דב פרידמן בסיפורי חייהם המרתקים של אגריפס הראשון ובנו אגריפס השני, אשר שלטו ביהודה לאחר מות הורדוס. הספר מתאר במדויק את התקופה הסוערת הזו, ושופך אור לא רק על סודות החצר הקיסרית הרומית אלא גם על האירועים ביהודה והתככים בבתי המלוכה של אותה תקופה.

פרידמן, מורה דרך במקצועו, בילה שנתיים בתקופת מגפת הקורונה בחקר מקורות התקופה והספרות הגדולה שנכתבה על תקופה זו. באמצעות היכרות אישית עם האתרים המופיעים בספר, הוא הצליח לשזור סיפור מרתק על אירועי שני המלכים הללו, הקיסרים הרומים, האווירה ברומא וביהודה.

במרכזו של הספר הדילמה הגדולה שעמדה לפתחם של בני משפחת הורדוס – היכן הם עומדים במאבק בין התרבות הרומית חובקת העולם, לבין העולם היהודי הארץ ישראלי, ממוקד האמונה, והאם אפשר לגשר בין שני העולמות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מספר על הרקע לכתיבת הספר: "עם נחיתת הקורונה, פסקו נחיתות התיירים, ולאחר כמה חודשי בטלה, החלטתי כהיסטוריון חובב. לבצע הסבת מקצוע, ולהוציא לאור רומן היסטורי. שותפי להרפתקה הספרותית הוא המלך אגריפס הראשון, נכדו רב העלילות של המלך הורדוס הגדול, ושל אשתו מרים החשמונאית."

פרידמן גילה, הודות למחקריו של הארכיאולוג גבריאל ברקאי, ש"יד אבשלום" בעמק קדרון היא ככל הנראה מצבתו של אגריפס. הוא יצא להחזיר לאגריפס ולמשפחתו את כבודם האבוד.

הספר חושף כי אגריפס, שאביו נרצח על ידי סבו הורדוס כשהיה בן שלוש, הוברח על ידי אמו לרומא, שם גדל כחברם של הקיסרים לעתיד, קלאודיוס, וקליגולה המטורף. הוא חזר לישראל כמלך בחסות רומא, מינה את הכוהנים את הזקנים בבית המקדש, פעל נגד שליחי ישו הנוצרי ומת מוות מסתורי בגיל 53 בתיאטרון קיסריה.

בניו של אגריפס, אגריפס השני וברניס, המשיכו בעבודותיו, אך הם החמירו את המצב עם רומא, והובילו למלחמת ההרס והגלות. ברניקי היפה והתככנית, הייתה לאהובתו של טיטוס, מחריבה של ירושלים, וכמעט הפכה לקיסרית רומא.

דב פרידמן, מחבר הספר, הוא מורה דרך בארץ ב-35 השנים האחרונות. בעקבות הספר הוא מוביל מטיילים בירושלים כמו למשל בקדרון והרובע היהודי, הרודיון, תצפית יריחו מוואדי קלט, בית גוברין, קיסריה שבה נולד אגריפס, ובה מצא את מותו וכן אתרי מלחמת החורבן בגליל ובגולן: יודפת, ציפורי, טבריה, מגדלא, גינוסר וגמלא.

הספר הוא ספר חובה לכל מי שמתעניין בהיסטוריה של האימפריה הרומית ובאירועים שהתרחשו ביהודה בתקופה סוערת זו.

Back to top button