חדשות הארץמבזקים

למה גדי וילצ'רסקי וקבוצת תושבים הגישו בקשה דחופה למשטרה הירוקה?

קבוצת תושבים ממודיעין, רמלה, לוד, מועצת גזר והאקטיביסט גדי וילצ'רסקי הגישו הבוקר (שני) בקשה דחופה למשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בדרישה לפתוח בבדיקה האם מפעל המלט נשר רמלה, ומנהליו, עומדים בתנאי היתר הפליטה שניתן להם. התושבים טוענים כי ככל הידוע להם ולכאורה, המפעל אינו מסוגל לעמוד בדרישות היתר הפליטה שניתנו לו בכל הנוגע לפליטות של אמוניה, כספית ותחמוצות חנקן.

בנוסף, התושבים מבקשים לפתוח בבדיקה האם מנהלי המפעל, ובכללם יאיר יצחק, מנהל מפעל רמלה, אלדד בן משה מי שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל נשר (וכיום, על פי פרסומים בתקשורת, מכהן כיו"ר דירקטוריון החברה), יובל לזרוב, המנכ"ל הנכנס של נשר עומדים וכן הבעלים לן בלווטניק, עומדים בתנאי הצווים האישיים כבעלי משרה במפעל.

בבקשה לפתוח בבדיקה דחופה נגד מפעל נשר רמלה מציינים התושבים כי על פי דו"ח שפרסם המשרד להגנת הסביבה באוגוסט האחרון, מפעל נשר רמלה הינו המפעל הפרטי המזהם ביותר בישראל. בנוסף, בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת, כחלק מהדיונים על היתר הפליטה החדש למפעל, דיווחה ד"ר רחל רענן ממשרד הבריאות כי בבדיקה אפידמיולוגית מעמיקה שקיים משרד הבריאות בערים רמלה לוד, הסמוכות למפעל המלט נשר, נמצא כי קיימת עליה בתחלואה בסרטן בקרב גברים בערים הללו. כמו כן, התושבים מזכירים כי לאחרונה מפעל נשר הודה בהפרות שונות של היתר הפליטה הקודם, הפרות בגינן הוטל עליו קנס של 6 מיליון ש"ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
גדי וילצ'רסקי
צילום: גדי וילצ'רסקי

עם תום הדיונים בכנסת, בחודש יוני, לפני כשנה, ניתן למפעל נשר היתר פליטה ואחריות כוללת של המנהלים לביצוע היתר הפליטה הקובע כי החל מיום 21 בדצמבר 2022, דהיינו לפני כחצי שנה, רמת הפליטה המקסימלית של תחמוצות החנקן (NOX) אותן פולט המפעל תעמוד על 500 מ"ג/מק"תי רמת הכספית על פי היתר הפליטה תעמוד על 0.05 מ"ג/מק"תי, בשני הכבשנים של המפעל, בממוצע חצי שעתי. יצוין כי כספית נחשבת למתכת רעילה ששאיפה ובליעה שלה עלולים לגרום לפגיעה במערכת העצבים.

"ככל הידוע לנו ולכאורה" מציינים התושבים בפניה למשטרה הירוקה, "מערכות מפעל נשר רמלה אינן בנויות לעמוד בערך פליטות תחמוצות החנקן המקסימליות שנקבעו בהיתר. הדרך האפשרית לעמידה בתנאי ההיתר היא באמצעות הגברת ההתזה של אמוניה במקומות מסוימים במערכות הכבשנים של המפעל. פעילות זו אמנם מורידה את פליטת תחמוצות החנקן, אבל גורמת לכאורה לפליטה מוגברת, מעבר להיתר, של אמוניה".

בכל הקשור לפליטת הכספית, התושבים כותבים כי "ככל הידוע לנו, בתמהיל הדלקים שמפעל נשר שורף כיום אין למפעל אפשרות לעמוד בסף הפליטה כפי שנקבע בהיתר. משכך, קיים חשש ממשי כי מתרחשות עשרות רבות של חריגות חצי שעתיות. זאת כפי שהתרחשו בעבר ובגינן נקנס המפעל".

"לאור ממצאי העבר ולפיהם מפעל נשר חרג מההיתרים והצווים הקודמים שניתנו לו, נבקש מהמשטרה הירוקה לבדוק, בהקדם האפשרי, האם המפעל פועל בהתאם לכל היתרי הפליטה שניתנו לו והאם מנהלי המפעל מקפידים על תפעול המפעל בהתאם לאותם היתרי פליטה" מסכמים התושבים.

המכתב נשלח במקביל גם לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן ולמנכ"ל משרדה גיא סמט וכן לראשי הערים והמועצות סביב מפעל נשר: חיים ביבס (מודיעין), יאיר רביבו (לוד), מיכאל וידאל (רמלה) ורותם ידלין (גזר).

מכתב למשטרה הירוקה בעניין מפעל נשר (1)

Back to top button