מבזקיםפוליטי / מדיני

"מדובר בחורבן החינוך הממלכתי בישראל"

בשעה זו (שני) נמשכת במליאת הכנסת הנמקת ההסתייגויות במסגרת הדיון המשולב בחוקי התקציב. מחר בשעה 20:30, יתקיים סיכום הדיון בנאומים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויושב ראש ועדת הכספים משה גפני. לאחר נאומי הסיכום יחלו ההצבעות.

במהלך נימוק ההסתייגויות אמר ח"כ ולדימיר בליאק: "שר החינוך טען בוועדת הכספים כי התוספות המפלצתיות וחסרות הבושה לחינוך החרדי הפרטי מתקנות עוול היסטורי. ואולם כל הנתונים מראים כי כבר היום, לפני הביזה הקואליציונית הגדולה, שהתלמידים החרדים בחינוך המוכר שאינו רשמי מקבלים תקציב שהוא גבוה יותר מהחילונים. אתם מנסים לומר לנו כי התלמיד החרדי אינו חצי תלמיד, זה נכון. לפי התקציב הזה, התלמיד החרדי לעומת התלמיד בחינוך הממלכתי הוא תלמיד וחצי. התקציב הזה מחזיר את מדינת ישראל לשנות החמישים. התקציב הזה מייצר דור חדש שלראשונה בתולדות מדינת ישראל יהיה עני יותר מההורים שלו. מדובר בחורבן החינוך הממלכתי בישראל שמובילה, באופן אירוני למדי, מפלגה לאומית ליברלית – הליכוד".

ח"כ חמד עמאר: "השתתפתי כמעט בכל הדיונים על התקציב, גם בימים גם בלילות, חיברנו ימים עם לילות ולילות עם ימים ולא הלכנו לישון כי חשוב לנו שיהיה תקציב למדינת ישראל. אבל חשוב יותר תקציב שיביא בשורה למדינת ישראל ולעם ישראל והתקציב הזה לא מביא בשורה לאף אחד. הוא תקציב גרוע ביותר. כשר שישב במשרד האוצר, קיבלנו מדינה עם גירעון של מעל 144 מיליארד שקל, אבטלה מעל 10%, תוך שנה וחצי השארנו יותר מ-10 מיליארד שקלים בקופה ואבטלה קרוב ל-4% ומה אנחנו מקבלים עכשיו?"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "דיוני תקציב ואישור תקציב במדינה מתוקנת, זה היה אמור להיות אירוע משמח ובראש וראשונה, אירוע מכבד את האזרחים, את כלל האזרחים ולא משנה מה השייכות שלהם. אבל כאן, במדינה שמתארת את עצמה כנאורה ודמוקרטית – ושימו דגש חזק חזק על "מתארת את עצמה" – במדינה הזאת התקציב מובנה בצורה כזאת שישרת חלקים ולהדיר חלקים אחרים שהם מיעוט ילידי במקרה שלנו. מדינה מתוקנת היו דואגים לסגור פערים בתחומי חינוך, בריאות, תכנון, בנייה ועוד ועוד. יתרה מזאת, היו עושים צדק חלוקתי אבל על אמת ולא קרן ארנונה שמלכתחילה מדירה ציבור שלם ומערימה עוד חסמים בפניו בצורה מובנית."

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "לאחר למידה מדוקדקת של התקציב של המדינה אפשר להבין גם כן מהי המדיניות שעומדת בראש מעייניה של הממשלה, כאשר היא מחוקקת את חוקי התקציב, כי, בסופו של דבר, תקציב זה הכלי שדרכו מיישמים מדיניות ודרכו אפשר ליישם את סדרי העדיפויות שהממשלה, כל ממשלה, כל קואליציה, תרצה ליישם בתקופת כהונתה. אי אפשר להבין באמת את המדיניות של ממשלה מסוימת בלי להבין מה עומד כעיקרון בתוך התקציב ועל מה הכספים הגדולים מוצאים ויוצאים ואיך משתמשים בקופת הציבור כדי ליישם את המטרות האלה. אני מבקשת, אל תסתמכו על ההבטחות שהיו להם בתקופת הבחירות כדי לחשוב שזו המדיניות של הממשלה, כי בתקופת הבחירות שמענו על מאבק ביוקר המחיה, שמענו על מיגור תופעת העוני, שמענו כל מיני הבטחות. האם זה תורגם לתוך תקציב המדינה? ברור שלא".

ח"כ חילי טרופר: "כולם מדברים על חינוך. תמיד כולם מדברים שאין יותר חשוב מחינוך והעתיד של ילדינו, עם הרבה מילים גדולות, אבל לפעמים זה מרגיש קצת יותר כמו מס שפתיים. אני מסתכל על התקציב שאתם מבקשים להעביר השבוע ואני מחפש את הבשורות. אני מוצא בשורות בתחומים רבים, אבל הבשורות דילגו על התקציב בכל הנוגע לחינוך. אין שום בשורה לדור העתיד שלנו בתקציב הקיים, בוודאי לא בהיקפים בתחומים אחרים שזכו בבשורות גדולות, בוודאי לא עבור חינוך ככלי לצמצום פערים. יאנוש קורצ'אק, המחנך היהודי הגדול תמיד אמר שמי שרוצה לתקן את העולם צריך לתקן את החינוך. כלומר מי שרוצה שבאמת תהיה פה חברה מתוקנת, צודקת, הוגנת, עם ערבות הדדית, שישקיע בחינוך. תקציב הוא במידה רבה אמירה על סדר עדיפויות של מדינה. התקציב הזה, שאמור לעבור פה השבוע, אומר משהו מאוד עצוב על המדינה. בעיקר משהו עצוב על דור העתיד שלה".

ח"כ ולדימיר בליאק
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button