מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד תוקף: "התקציב הזה הוא מופקר, הוא אסון"

ראש האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד דיבר הערב (שלישי) בכנסת לפני העברת התקציב.

הוא אמר: "ראש הממשלה עלה לשידור ואמר שהם הפתיעו עם התקציב. אכן הפתיעו לרעה, לא היה תקציב מופקר כזה בתולדות המדינה. הדברים שנתניהו אמר הם פשוט לא נכונים וזה לא חידוש גדול. אמר שהתקציב הזה מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג, הוא לא מקבל שבחים מאף סוכנות דירוג. מודיס כבר הורידו את תחזית הדירוג שלנו, ה-OECD הודיעו שהתקציב הזה רע. הממשלה הזאת גרועה לכלכלה. הוא אמר שזה יוריד את יוקר המחיה ואין שום דבר שקשור ליוקר המחיה בתקציב הזה. אין אף רפורמה שתוריד את יוקר המחיה. הדבר היחידי שיש שם זה 14 מיליארד שקלים שנועדו לחלוקה לכל האנשים שלנו, הם לא הפתיעו הוא נכנע לכל מי שנכנס אליו לחדר".

לפיד הציג גרף של התקציב המדובר: "רק בשביל שתוכלו לראות את המספרים. אנחנו עשינו את הדבר הזה לפני כמה שעות ובינתיים זה השתנה, אז זה היה 13.6 מיליארד שקל, זה 14 מיליארד שקל תקציבים קואליציוניים. כל תקציב ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל הוא 12.6 מיליארד, כל תקציב בתי החולים הציבוריים במדינת ישראל הוא 12.4 מיליארד. תחשבו מה אפשר היה לעשות עם הכסף הזה במקום לדון דור שלם לעוני. הרי מה שהם עושים אומר שלא רק הילדים של החרדים נידונו לחיי עוני, אלא גם הילדים שלנו יהיו הדור הראשון בתולדות מדינת ישראל שיהיה עני יותר מההורים שלו, כי עוד ועוד אנשים לא יעבדו ולא יקבלו כלים לשוק העבודה, לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית ומחשבים ולא יוכלו לפרנס את עצמם אז מישהו יצטרך לפרנס אותם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הגרף שהציג לפיד

לפיד המשיך בדבריו: "אכן צדק נתניהו וזו הפתעה רעה. הוא הזכיר את התקופה שהוא היה שר אוצר. אני רוצה לצטט לכם את מה שהוא אמר כשהוא היה שר האוצר: 'הסיבה לפגיעה הקשה ביותר וההכנסה למעגל העוני המתמשך זה מדיניות הקצבאות המפליגות שהוציאה דורות שלמים, כבר לא דור אחד ממעגל העבודה. אתה מפסיק לעבוד, אתה מפסיק להאמין ביכולתו להתפרנס והופך להיות תלוי בהטבות המדינה'. אני לא יודע אם אני הייתי מתבטא באופן כל כך קיצוני, אבל זה הציטוט של מה שהוא אמר. 'יש פה תמריץ פשוט של מה שהוביל אותנו להתמוטטות', הוא אמר אז, על העלאת קצבאות הרבה יותר קטנה ממה שאנחנו מדברים עליה היום".

הוא המשיך לצטט את נתניהו: "'התמוטטות כזאת תהיה גם כלכלית וגם חברתית ומה שצריך לעשות זה או להביא משפחה לעולם עם כמה ילדים שהוא רוצה, אבל הוא צריך להבין שיש לו אחריות ראשונית לפרנס אותם, לחנך אותם, לכלכל אותם, לדאוג לעתידם, הוא לא יכול להתנער מאחריות הזאת ולהעביר את רובה או את כולה למדינה'. עד כאן הציטוט של נתניהו. ואז הוא נכנס לחדר וסוחטים אותו אנשים כי הוא חלש יותר מאי פעם, אז הוא נתן להם 14 מיליארד שקל שיהרסו את כלכלת המדינה".

לפיד הכריז: "התקציב הזה הוא מופקר, הוא אסון לכלכלה הישראלית ולחברה הישראלית. הוא הפרת חוזה עם מדינת ישראל שכולנו וילדינו וילדי ילדינו עוד ישלמו עליו".

ח"כ יאיר לפיד
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button