חדשות חוץמבזקים

סיבה לדאגה? מצרים צפויה לנרמל יחסים עם איראן

בעיתון האמירותי "The National" פורסם היום (רביעי) כי מצרים ואיראן מנרמלות יחסים וצפויות להחליף שגרירים בתוך מספר חודשים. זאת על פי דיווח של גורמים רשמיים ממצרים.

פגישה עקרונית סוכמה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי לבין מקבילו האיראני אברהים ראיסי. הפגישה צפויה להתקיים עד סוף השנה.

נרמול היחסים נעשה בתיווך עומאן. שליט עומאן, הסולטן האית'ם בן טאריק, ביקר במצרים לפני מספר ימים, ושוחח עם הנשיא על יחסי קהיר עם טהראן. עומאן נהנית מיחסים הדוקים עם איראן ולעתים קרובות נטלה על עצמה תפקידי מתווך בסכסוכים אזוריים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

איראן מסרה שהיא רוצה יחסים טובים יותר עם מצרים, האומה הערבית המאוכלסת ביותר עם למעלה מ-110 מיליון בני אדם. ממשלת מצרים, לעומת זאת, שתקה בנוגע ליחסים עם איראן, אך כלי תקשורת אזוריים דיווחו בשבועות האחרונים על הפשרה צפויה ביחסים.

מצרים צפויה לנסות לשכנע את איראן להפסיק או לכל הפחות לצמצם את תמיכתה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי.

מלבד היחסים הבילטרליים, השיחות נגעו להפחתת המתיחות במקומות שבהם לאיראן יש השפעה משמעותית, כמו תימן, לבנון וסוריה, על ידי תמיכה בממשלות שיעיות בעלות ברית או בקבוצות חמושות.

נרמול היחסים בין קהיר לטהראן מתווסף למהלך אזורי רחב שמתרחש בעיקר בשנה האחרונה. רק לפני מספר חודשים, ערב הסעודית הסכימה לשקם את היחסים הדיפלומטיים עם איראן שנותקו ב-2016, ובכך להסיר מקור מרכזי למתיחות במזרח התיכון. גם מצרים וטורקיה, במחלוקת מזה עשור, פועלות לנרמל את היחסים.

בנוסף, המלחמה בת שמונה השנים בתימן, שבה איראן תמכה בחות'ים נגד הממשלה המוכרת בינלאומית, הנתמכת על ידי קואליציה צבאית בראשות סעודיה, נרגעה באופן משמעותי על רקע מהלכים דיפלומטיים לסיום הסכסוך.

זאת ועוד, סוריה, שבה יש השפעה משמעותית לאיראן, התקבלה מחדש לליגה הערבית החודש. נשיאה, בשאר אל אסד, השתתף בפסגה הערבית בשבוע שעבר בג'דה, ערב הסעודית, לראשונה מזה 12 שנים. חברותה של סוריה בליגה הערבית שבסיסה בקהיר הושעתה לפני יותר מעשור לאחר מניעת ההפגנות נגד השלטון. הקבלה מחדש של סוריה לחיק הערבים התקבלה בחום על ידי איראן.

יחסיה של טהראן עם קהיר, בעלת ברית קרובה של ארה"ב, ערב הסעודית ומדינות מפרץ אחרות, היו מתוחים מאז הדחתו של השהא מוחמד רזא פהלווי האיראני במהפכה האסלאמית ב-1979. פהלווי מת במצרים ב-1980, שם הוא קבור עם בני משפחתו נוספים, מה שיצר מתיחות בין קהיר לטהראן.

היחסים הידרדרו עוד יותר כאשר ממשלת איראן קראה לרחוב בטהרן על שם חאלד אל איסלמבולי, קצין צבא מצרי שהוביל צוות של מתנקשים שהרג את הנשיא אנואר סאדאת במהלך מצעד צבאי בקהיר ב-1981. בקשות חוזרות ונשנות של קהיר להסיר את שמו נדחו.

לאחרונה, היחסים היו מתוחים בגלל מה שקהיר רואה כהתערבותה של איראן בענייני הפנים של מדינות ערב כמו עיראק, סוריה, לבנון ותימן.

אולם בניגוד לסעודיה, שסגרה את שגרירותה בטהרן ב-2016, מצרים שמרה על ייצוג דיפלומטי באיראן מאז המהפכה האסלאמית. עם זאת, יש לה רק נציג "ממונה על היחסים" בטהרן. לאיראן, לעומת זאת, יש שגרירות מתפקדת בקהיר.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי
ארכיון. צילום: קובי גדעון, לע"מ

Back to top button