מבזקיםמזג האוויר

אזהרה חמורה! מזג אוויר קיצוני באזור הדרום, "מערכת גשם חריגה ביותר"

משטרת ישראל מתריעה מפני סכנה בעקבות מזג האוויר הגשום הצפוי בימים הקרובים באזור הדרום וממליצים לציבור המטיילים שלא להגיע לאזורי הנחלים, בהם זרימת מים העלולה לגרום לסחף וסכנה ממשית.

על פי תחזית המרכז הלאומי לחיזוי שיטפונות, החל מהיום (שבת) בשעות הבוקר ועד לשיא המערכת בימים ראשון ושני, צפויה מערכת חורפית הכוללת אירועי גשם משמעותיים וקיים סיכוי גבוהה לשיטפונות בנחלי הנגב, העלולים לגרום להצפות בצירי התנועה במוקדים שונים בדרום.

במשטרה קוראים לכלל הציבור לנהוג בזהירות רבה ולא להתקרב לאזורי שיטפון ומאגרי מים שאינם מוסדרים, בשל הסכנות הקיימות לנפילה, היסחפות וטביעה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, חל איסור לחצות נחלים זורמים ויש לנהוג במשנה זהירות, ולהישמע להוראות השוטרים שיוצבו בעמדות החסימה וההנחיות שיופצו בהתאם לתנאי מזג האוויר.

רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיו"ב, וכן להתעופפות של חפצים שונים ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח – יש לדווח על כל מפגע לרשויות בהקדם.

בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית – יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100. כמו כן, ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110.

הצפות - שיטפונות - מזג אוויר
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

התרעה חמורה מפני מזג האוויר פורסמה הבוקר גם בקבוצת הפייסבוק "התחזית ישראל – מנהלת מזג האוויר". טל ברנע, מנהל הקבוצה מזהיר כי "החל משעות הלילה הקרוב ועד הלילה שבין ראשון לשני, קיימת הסתברות גבוהה להיווצרות זרימות שיטפוניות בערוצי נחלים בדרום הארץ עקב הגעת מערכת גשם דרומית חריגה ביותר לתקופה של סוף מאי ועשרות מ"מ שצפויים לרדת בחלקים מהדרום.

האזורים בהם נחלים יזרמו בצורה נרחבת הם בעיקר הערבה הדרומית-מרכזית והנגב הדרומי כולל הרי אילת, כאשר גם באילת עצמה קיימת הסתברות גבוהה להצפות כתוצאה מגשם רב. במוקד נמצאים אגנים כמו צין, פארן ונקרות.

בנוסף, נחלי דרום ומרכז ים המלח נמצאים גם כן תחת סיכויי שיטפונות בינוניים עד גבוהים.

שימו לב שעיקר פעילות המשקעים בדרום הארץ צפויה בין שעות הבוקר לשעות הלילה של מחר (ראשון), עם אפשרות לגשמים חזקים שירדו בפרק הזמן הזה, כולל מפגן של סופות רעמים ומטחי ברד. למעשה, כבר במהלך הלילה הקרוב, יחלו לרדת גשמים ברחבי הדרום, אשר ילכו ויתחזקו לקראת מחר. "

טל מוסיף כי "בעקבות הצפי, אני מדגיש בצורה הכי ברורה: מומלץ שלא להתקרב לאזורי הדרום הרחוק, ממוצ"ש ולפחות עד יום שני בצהריים! מי שיכול, שיקדים יציאתו מאילת כבר להיום או שיאחר אותה ליום שני בחצי השני של היום, כנ"ל גם למי שמתכנן להגיע בכיוון ההפוך. מדובר בסכנת חיים, תאמינו לי שאתם לא רוצים להיות אלה שנסחפים עם רכבם לנחל זורם ולקפח את חייכם. תמיד תיזכרו באירוע הקטלני בחודש אפריל אשר גבה את חייהם של שני בני אדם כתוצאה מהיקלעות לשיטפון כבד. תחסכו את זה גם לעצמכם, גם למשפחות וגם לכוחות החילוץ. גם אם בסוף האירוע בפועל יהיה פחות משמעותי מהצפי, לפחות לא לקחתם את הסיכון. better safe than sorry."

טל מציין כי "מבדיקה היסטורית, נראה שלא התרחש אירוע בסדר גודל דומה מתחילת המדידות בסוף חודש מאי. במידה והאירוע הזה יתממש כפי שנראה כרגע, הוא כנראה לא יהיה רק חריג אלא חסר תקדים, אבל את זה נוכל לאשש רשמית רק ביום שני."

ומה צפוי ביתר אזורי הארץ ביומיים הקרובים?

טל מרגיע ואומר כי "ברוב המקומות לא צפויה מערכת גשם משמעותית, ולמעט מספר מילימטרים בודדים באופן מרחבי, התופעות העיקריות שרובנו נרגיש יהיה רוחות חזקות, חום, אובך ובוץ שילכלך את המכוניות והחלונות. האירוע צפוי להיות משמעותי מבחינת משקעים רק מקו הנגב הדרומי והערבה המרכזית ודרומה."

היום (שבת) צפוי לשרור שרב כבד ברוב האזורים, עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. ינשבו רוחות מזרחיות עד דרום-מזרחיות חזקות בעיקר בהרים ובאזור הכרמל-חיפה וישרור אובך רום. לאורך היום עננות רבה תכסה את השמיים בכמויות משתנות בעיקר בגובה רב ובינוני ומידי פעם יתכנו טפטופים עד גשם קל בכל נקודה בארץ.

משעות הצהריים-אחה"צ יתחזקו הרוחות בצורה משמעותית בכל הארץ, אף בעיקר בדרום הארץ ובמזרחה והן עשויות להגיע למשבים של 80-100 קמ"ש לפרקים. בשל רוחות חזקות אלו יתחוללו סופות חול וישרור אובך רב ביתר חלקי הארץ.

מחר, יום ראשון, הטמפ' ירדו במידה ניכרת ביחס להיום אך עדיין יהיה חם ויבש. ינשבו רוחות חזקות, יהיה עדיין אביך ולאורך היום גשמים ירדו ברוב חלקי הארץ, כשהמוקד כאמור יהיה בדרום הארץ, כולל סופות רעמים וברד. גשם נקודתי חזק ייתכן גם באזורי המרכז והצפון, כולל ברקים ורעמים, כבר משעות הבוקר.

ביום שני רוב העסק כבר יחלוף אותנו, ולמעט אפשרות נקודתית להתפתחויות של עננות מפותחת במזרח הארץ ובשדרת ההר, שעשויה להמטיר אולי אפילו עם כמה ברקים ורעמים, נראה שכבר לא צפוי גשם ברוב אזורי הארץ.

לקבוצת הפייסבוק "התחזית ישראל – מנהלת מזג האוויר"

כביש 90 - שיטפון
צילום: דוברות משטרת ישראל
כביש 90 - שיטפון
צילום: דוברות משטרת ישראל
דיווח התקבל אודות מטיילים שנכנסו לאזור נחל...
ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button