כלכלהמבזקים

פיצוי אוטומטי "בלחיצת כפתור" לעצמאים? "או שהממשלה תעשה את זה או שאנחנו נעשה"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום ישיבה שעסקה ב"נוהל לחיצת כפתור", לסיוע ופיצוי לעצמאים במצבי חירום. הישיבה התקיימה על רקע מבצע מגן וחץ ובפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי צריך שיהיה נוהל ברור שמטפל בעצמאים במקרים כמו רעידות אדמה, מבצעים צבאיים ומלחמות ומגיפות. הוא הוסיף כי זה לא דורש תקציב מיוחד ויאפשר לעצמאים ודאות והמשך קיום העסקים שלהם.

ח"כ שלום דנינו אמר כי צריך חוק ערבות הדדית, שבמצבים משבר מי שלא נפגע יפריש משכרו לטובת מי שנפגע. ח"כ אברהם בצלאל הוסיף כי הגיע הזמן שהדבר הזה יהיה מסודר אחת ולתמיד. ח"כ ולדימיר בליאק ציין כי המנגנון קיים ויושם בצוק איתן ובעלות השחר, וצריך לקבוע אותו בחוק. ח"כ סימון מושיאשוילי אמר כי העסקים הקטנים והבינוניים הם הגב של המדינה וצריך לדאוג להם. ח"כ שלי טל מירון הביעה גם היא תמיכה בעניין. ח"כ אלון שוסטר אמר כי לא הצליח להבין מה הסיבה שבגללה יש הבדל בין שכירים לעצמאים.

נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, אמר כי צריכה להיות אמנה בסיסית שבמסגרתה המדינה נותנת רשת ביטחון סוציאלית גם לעצמאים. לדבריו, "בקרונה המדינה נתפסה עם המכנסיים למטה בכל מה שקשור לעצמאים. נאלצנו לצאת לרחובות כדי שאחרי 4 חודשים יבואו עם מנגנון סיוע שהציל את המשק. עשינו עבודה והוכחנו שבמנגנון פשוט וישים של הביטוח הלאומי, שיודע את כל הנתונים, אפשר בלחיצת כפתור אחת לאפשר רשת ביטחון סוציאלית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, אמר כי הפורום קם לפני שנתיים בדיוק בשביל המטרה הזו, כדי שיהיה שוויון זכויות לכל אזרח במדינה. "העצמאים חיים בחרדת פרנסה כל השנה ובדם יעז ודמעות מתפרנסים ומזיעים הרבה יותר בשביל להביא הרבה פחות. אפשר לעשות שקט נפשי במצבי חירום, כך שכל עצמאי ידע שבשעת חירום הוא לא בחוסר אונים".

סמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, יגאל ברזני, הציג את תכנית המוסד ואמר כי העקרונות הן שהתשלומים יהיו לפי הנתונים הקיימים בביטוח לאומי, ללא צורך בהגשת בקשה או חתימה על הצהרה. לדבריו, גובה המענק יהיה כגובה המענק לשכיר והוא ישולם מקופת תקציב המדינה ולא מכספי הביטוח הלאומי. הוא העריך כי כך ניתן יהיה לפצות כ-400 אלף עצמאים וכ-73 אלף שכירים בעלי שליטה, ואמר כי העלות נאמדת בכ-3 מיליארד שקל בחודש.

היו"ר ביטן אמר כי השאלה היא מה יהיה הנוהל, באיזה מצבים הוא יופעל וכיצד יתוקצב. נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי יש נוהל שקיים כבר בחוק קרן מס רכוש, ולכן לא ברור למה ביטוח לאומי מנסה להתחרות ברשות המסים. בז'ה התפרץ ואמר כי זה מוכיח את קהות החושים של האוצר לעצמאים.

ברנס הוסיף כי מתווה של עמוד אחד הוא לא רציני, והצעת ביטוח לאומי לא מובנת. עוד אמר, כי 3 מיליארד שקל בחודש זה לא כסף קטן וכי המדינה יודעת לתת פתרון גם במיליארדים רבים, אבל צריך ללמוד את הבעיה ולתת לה את הפתרון המתאים. נציג רשות המסים, אלישיב ממן, הוסיף כי קרן מס רכוש וקרן הפיצויים יודעות לתת מענה לרוב הבעיות שהועלו בדיון.

היו"ר ביטן אמר כי מדובר בישיבה ראשונה, וכי יקיים דיונים נוספים בעניין. הוא הוסיף כי הוועדה רוצה למסד נוהל כזה, אך השאלה היא האם צריך חוק נפרד או שאפשר להסתפק במשהו קיים. הוא ביקש מאוצר תשובות לגבי נכונותם לנוהל קבוע, כתוב ואחיד. עוד אמר היו"ר ביטן כי לא צריך סעיף תקציבי, שכן לא ידוע אם יהיה צורך בכסף.

"או שאתם תעשו את זה או שאנחנו נעשה את זה. אנחנו חושבים שזו תפקידה של הממשלה ולא של חקיקה פרטית", סיכם היו"ר ביטן. הוא ביקש מח"כ בליאק שיכנס לעובי הקורה ויבחן את האפשרויות השונות, ואמר כי הוועדה תתכנס לישיבה נוספות בעוד כחודש.

ועדת הכלכלה של הכנסת - דוד ביטן
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button