מומלצים

"היא לא תלך יותר, גם לא תוכל לדבר"

תמר יהודה כהן נמצאה בשיא הקרירה שלה, כאשר התגלתה מפרצת ענקית ופעילה במוחה. היא סבלה מאירוע מוחי שגרם לאובדן הדיבור, וגם עברה ניתוח להסרת גידול ששיתק מחצית מגופה. בשלב מסוים, הרופאים הודיעו לה שהיא תשב כל חייה בכיסא גלגלים ושאין סיכוי שתדבר. המדענית הלוחמת יצאה לקרב על חייה ובו התרחש הנס הפרטי שלה. אחרי שנים רבות של סבל תהומי וכשהיא חיה לצד מפרצת וגידול חוזר בראשה, היא השתקמה ומקדישה את חייה לשיקום פגועי ראש ועמוד שדרה.

תמר יהודה כהן
צילום: רעות חבר

תמר יהודה כהן נחשבת לנס רפואי. האישה שאיבדה את יכולת הדיבור בשל אירוע מוחי, מדברת היום ממקום אחר במוח. זו אישה שמיטב הרופאים ניבו לה חיים של שבר כלי כשהיא ישובה בכיסא גלגלים, משותקת בכל צד שמאל של גופה ואינה מסוגלת ללמוד דברים חדשים. תמר נלחמה שנים ארוכות לפי שיטה שבנתה לבדה.

כיום, אחרי שהשתקמה, היא מסייעת לפגועי ראש ועמוד שדרה להחזיר לעצמם את שמחת החיים מבלי לוותר על החלומות והשאיפות שלהם. היא עושה זאת ע"י שיטה שפיתחה לצורך ליווי מקצועי של משתקמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תמר חיה ומתפקדת מצוין עם מפרצת פעילה במוח ותחת גידול חוזר. היא מצליחה ליזום ולפעול תחת מודעות לערך העצום של הזמן שיש לה בעולם, מנצלת כל רגע ופועלת באנרגיה גבוהה ותעוזה עצומה. תמר היא אישה אופטימית, דוחפת, מייצרת ופועלת לטובת הכלל. לצד כל זה היא עסוקה בתכנון מהלכים ארוכי טווח. הסיפור של תמר עובר מקריירה עשירה, מצליחה ויוצאת דופן אל תהומות הייאוש.

תמר יהודה כהן
צילום: רעות חבר

בשיאה, הקימה חברות ביו טכנולוגיות והייתה שותפה לפרויקטים מדעיים מורכבים ביבשות שונות. ואז קרתה הקריסה, אירוע מוחי שבעקבותיו איבדה את יכולת הדיבור, לפני 11 שנה. לצד זה סבלה מאפילפסיה קשה. כל אלו קרו בעקבות שלושה ניתוחי מוח שעברה לאחר שהתגלתה מפרצת ענקית במוחה והיה צריך לחסום את העורק הימני הראשי כדי להצילה. תמר לימדה את מוחה למצוא נתיבי פעילות חדשים שיספקו לה אפשרות לחשוב ולתפקד פיזית ומנטלית.

"ספגתי פגיעה תפקודית קשה מאוד. זה קרה בעיצומה של קריירה בינ"ל אדירה בה ייצרתי 22 פטנטים בינ"ל בשדה האבחון המוקדם של מחלות, תוך התמקדות בווירוסים של מגיפות עולמיות. כד"ר לאימונולוגיה וביולוגיה, עמדתי על במות גדולות וחשובות בעולם ושימשתי כמרצה לביולוגיה, ולפילוסופיה ואתיקה של הביו רפואה".

מערכות שהמציאה ופיתחה נמצאו בשימוש ארגונים בינ"ל ואוניברסיטאות בעשרות מדינות. היא שיתפה פעולה עם רופאים וחוקרים בכל העולם. כל זה נפסק כאשר יכולת הדיבור שלה נפגעה. באחת, קטעה את לוח הפגישות הבינ"ל שלה והייתה צריכה להשתקם תחת אי וודאות מוחלטת.

המצב היה עד כדי כך גרוע שלא קבלו אותה למחלקת השיקום בביה"ח בטענה כי "את לא תדברי לעולם". אבל תמר לא נכנעה, בעוד מאושפזת היא החלה לחקור ולפתח דרך חיים חדשה ומספרת: "אפשר ללמד את החלקים הלא מנוצלים במוח לעבוד לטובתנו. עברתי תהליך ארוך, סיזיפי וקשה אבל אחרי שנתיים כבר העברתי כמרצה שיעור בקולי, לאחר שבתקופת האילמות רק כתבתי ומישהי אחרת הקריאה".

לקח לה שלוש שנים כדי לחזור ולדבר בחופשיות. על הקריירה בתחום המדעי היא נאלצה לוותר. תמר פנתה לכתיבה וקואוצ'ינג והחלה לאמן כשהיא מתמחה במקרים מורכבים ואף מייעצת למאמנות אחרות. ב-2018 הגידול במוחה הכפיל עצמו, החל לצאת משליטה והיו חייבים להוציאו. תמר התעוררה מהניתוח משותקת בפלג גופה השמאלי.

היא ספגה פגיעות קוגניטיביות קשות, אבדן זיכרון ואוצר מילים. לצד זה גם איבדה את היכולות המתמטיות שהיו חלק חזק שלה. כאן הגיע משבר נפשי קשה כשאבדה את יכולתה לעשות פעולות בסיסיות. תמר שמעה מהרופאים שהיא צפויה להישאר בכיסא גלגלים כל חייה ושלא תוכל ללמוד שום דבר חדש. ואז נולדה גישת שיקום חדשנית שהיא פיתחה ושהצילה את חייה.

שיטת הליווי השיקומי של תמר היא תוצאה של לימוד פיתוח והתנסות בעצמה ובשנים האחרונות גם בעבודה מול עשרות מטופלים שסובלים מפגיעות ראש ועמוד שדרה חמורות.

תמר מספרת: "השלב הראשון בתהליך הוא להביא את הנפגע להכיר בפגיעה שלו ולדייק בפניו את הנזקים והמצב הנוכחי. ההתקדמות תתחיל רק לאחר שהפצוע או החולה ייתן מקום לכאב, לאובדן, לתסכול, לפחד, לחוסר, לעומק הבור. בשלב השני אברר מול המשתקם מהי המטרה שלו? מהו החלום, והרצון הגדול של המשתקם? בשלב הזה אני משתמשת בכלים מיוחדים המסייעים לרומם, להרחיב, להגדיל ולהגביה את האופק. אני עורכת בדיקה לגבי היכולות הקיימות במשתקם עצמו ומבררת מהו מערך התמיכה והליווי שיש סביבו."

בסבלנות, חריצות והתמסרות אין קץ תמר ממפה מה עושה המשתקם כדי להשתקם. היא לומדת את ההתנהגות של הפגוע ומספקת לו ולבני משפחתו ניתוח מדויק ומפורט כיצד למנף ולהעצים את היעילות של הפעולות שהוא עושה היום, זאת בצמוד להגדרת מטרות בדרך אל החלום הגדול.

תמר עורכת עם המשתקם תיעדוף של המטרות וסידורן על פני ציר הזמן לפי המצב הקיים, הכוחות, ורצון המשתקם.

בשלב הבא תיערך התאמת התהליך להתנהגות הכוללת. תיבנה תוכנית עבודה המשלבת תזונה, פעילות, מנוחה וחיי חברה. כל אלה לא רק ישפרו את מצב הרוח והמורל של הפגוע, אלא הם הכרחיים על מנת לחזק את מערכת החיסון ומערכות השיקום הפיזיולוגי בגוף.

מכאן תמר ממשיכה ובונה עבור המשתקם ומלוויו תוכנית עבודה שכוללת פעילות יומית ושבועית, תוך הגדרת יעדים של צעדים קטנים. ביחד הם מנתחים כל התקדמות. תמר מסבירה בכל מהלך את המשמעות הפיזיולוגית העתידית האפשרית והדרך בה היא מקדמת את המשתקם למטרתו הגדולה. היא אף מציעה דרכי שיקום נוספות, שונות או ייחודיות, המתאימות למשתקם בשלבים השונים.

בסדנאות שהיא משיקה ביוני 2023 כבר הבטיחו את השתתפותם מטפלים, פיזיותרפיסטים, מלווים ובני משפחות המשתקמים. תמר תדריך את מלווי הפגועים כיצד יש להשתלב בשיטת השיקום לצורך ליווי ותמיכה משופרים. היא תייעץ להם כיצד לשמור על העולם שלהם מעבר לפעילות מול המשתקם וצרכיו.

"סביבה בריאה ושמחה היא חלק משיקום טוב".

תמר מגישה את השיטה לטובת עמותות המטפלות בנפגעי טרור, עובדים סוציאליים, גורמים ואנשים שמלווים נכי צה"ל, ילדים שנפצעו ובני משפחותיהם, מלווים ובני משפחה של פגועי ראש ועמוד שדרה. זו הכשרה מקצועית מתקדמת לכל מי שמלווה משתקם מפגיעת ראש ועמוד שדרה.

תמר יהודה כהן
צילום: רעות חבר

חלק מהסדנאות יכללו גם את פגועי הראש ועמוד השדרה בעצמם, כאלה שפצועים כתוצאה מתאונות דרכים וירי, מי שעבר אירוע מוחי, משתקמים שעברו ניתוח, מי שהוסר מראשו גידול ומי שסבל מדימום או חסימה.

תמר יהודה כהן: "מי שנפגע באופן קשה בראשו או בעמוד השדרה מרגיש תכופות שהחיים שלו לא שווים. הוא לא מסוגל לבצע פעולות פשוטות וברור שהוא רחוק מאוד מהתפקוד שהיה רוצה להשיג. אנשים אלו הם פצועים, פגועים ומרגישים מסכנים וללא תקווה באופק. רובם מיואשים וסובלים מדיכאון, חרדה ולחץ. הם מתקשים למצוא את האור מעל הבור ולעיתים חושבים שמדובר באור כל כך קטן שלא שווה להתאמץ עבורו. אבל האמת היא שניתן לחיות חיים טובים ומלאים למרות המגבלות הפיזיות. זו הסיבה שאני שואלת את המשתקם, בתחילת הדרך, מהן המטרות שלו ולאן הוא רוצה להגיע? השיטה מוכחת ויש לי רזומה עשיר של הצלחות."

מעבר להכול, תמר מהווה דוגמה אישית אדירה בשל רוח הקרב שלה והדבקות במטרה. בשנת 2020 טיפסה בהרי האלפים בעזרת מקל הליכה. מאז היא חזרה ללכת והצליחה לבנות לעצמה יכולת ללמוד מחדש.

בעת שהותה במחלקת השיקום, החלה תמר לבנות תוכניות שיקום פרטניות למשתקמים במחלקות. היא הפכה למלווה של המשתקמים ומלוויהם מבחינה מעשית, טכנית, נפשית ורגשית.

המסר שלה למשתקמים: "אתם נמצאים בשיקום רק כשאתם תכל'ס עובדים על השיקום שלכם. שיקום זה לא 40 דקות פיזיותרפיה או חצי של שעה ריפוי בעיסוק. המשתקם צריך לפעול בתוכנית שלמה למען חזרה למסלול חיים מלא. לעיתים, לאחר עבודה אינטנסיבית ומדורגת, מגיע השלב בו חייבים לוותר על שלמות פיזית של מאה אחוז ויש להתרכז במה שחשוב לנו לעשות בחיים".

תמר היא סבתא לעשרות נכדים משבעת ילדיה ויש לה גם ילד מאומץ אחד.

היא גרה במושב גמזו וכתבה 4 ספרים על המקרה הרפואי שלה ועל שיקומים שהדריכה.

בספרה האישי "השלמות הסדוקה" היא מתארת את המסע שלה באופן מרתק וכותבת שהשיקום האמיתי קורה כשהמשתקם חוזר לחיים רגילים.

"מה שהכי חשוב זה לעשות הכול לבד ולא להיות תלוי באיש."

הספר "השלמות הסדוקה" מקובל מאוד בקרב מטפלים שנעזרים בו ויוצא לאור במהדורה שניה בעוד שבועיים. הספר מעניק תקווה, כוחות וכלים להתמודדות ולבנית חיים טובים.

בין האנשים שתמר מלווה בהדרכות נכללים גם אנשי עסקים ותרבות ידועים ונפגעי תאונות דרכים וטרור שמתקשים להזיז איברים ולתפקד. רובם מצויים במצב שבו החיים שלהם הרוסים והרופאים מדווחים להם על נכות 100 אחוז וצורך בליווי תמידי לצורך עשיית פעילויות פשוטות. לעיתים מתבשרים הפצועים על ניתוק עמוד השדרה לצמיתות ומצב של חוסר תנועה טוטאלי.

תמר מנחה כיצד יש לראות את התמונה המלאה, תוך שימת לב לפרטים קטנים שחשובים בתהליך היציאה מהמשבר. תמר חושבת מחוץ לקופסה. היא לא מאמינה למשפטים השליליים כדוגמת: "אי אפשר, אין סיכוי."

מהמקום הכי נמוך, כשהכול נראה שחור – שם היא מתחילה לעבוד בעוצמה ובהתמדה. אין הנחות או ויתורים. היא עצמה שוחה שעה שלמה בבקרים, בכל העונות, למרות מצב מוחה. היא מאמינה גדולה בכוחות של בני האדם ויודעת שניתן להעצים אותם.

"אדם צריך מטרה גדולה וברורה מעבר לשיקום הפיזי שלו", אומרת תמר.

"אני מסייעת למשתקם להרים את הנפש ולמשוך את הגוף מעלה, במקום שהגוף יוביל את הנפש מטה. לא מדובר על הישרדות, אלא על חיים ששווה לחיות אותם".

תמר מעניקה סדרת סרטונים במתנה בה היא חושפת את 10 העקרונות מתוך השיטה שפיתחה – https://tamarjc.ravpage.co.il/free-gift?ref=BR

Back to top button