חדשות חוץמבזקים

מלחמה נוספת בבלקן? 25 חיילי נאט"ו נפצעו בעימותים בקוסובו

כ-25 אנשי כוח שמירת השלום של נאט"ו נפצעו היום (שני) בעימותים בקוסובו.

שומרי השלום של נאט"ו מאיטליה והונגריה היו בין הנפגעים באלימות בין מפגינים סרביים לכוחות משטרה ונאט"ו, שלושה מהפצועים נותרו במצב קשה. נאט"ו גינתה את האירועים וקראה להם: "בלתי מתקבלים לחלוטין".

המשטרה וכוחות נאט"ו התעמתו עם מפגינים סרבים בצפון קוסובו על רקע מהומות סביב בחירת ראשי ערים אלבניים אתניים. לאחר שמפגינים ניסו לפלוש לבניין ממשלתי, המשטרה השתמשה נגדם בגז מדמיע וברימוני הלם. חיילי נאט"ו יצרו גדר אבטחה סביב שני בתי עירייה. מספר מפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר החיילים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המשבר החל באפריל כאשר הסרבים בקוסובו החרימו את הבחירות המקומיות, ובכך איפשרו לאלבנים אתניים להיבחר במועצות המקומיות עם אחוז הצבעה של פחות מארבעה אחוזים.

קוסובו הכריזה באופן חד צדדי על עצמאות מסרביה בפברואר 2008, לאחר שנים של יחסים מתוחים בין תושביה הסרבים והאלבנים. המדינה הוכרה על ידי ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי הגדולות, כמו גם על ידי ישראל ב-2020. אולם סרביה, בתמיכת בעלת בריתה החזקה רוסיה, מסרבת לעשות זאת, כמו רוב הסרבים האתניים בקוסובו. בלגרד שלא מכירה בריבונות קוסובו סירבה להכיר גם בהליכי הבחירות שלה, על כן הסרבים האתניים בקוסובו החרימו אותם וכעת זועמים על בחירת האלבנים האתניים לתפקידים בעלי השפעה בהליך שהם רואים כלא לגיטמי.

לאחר אירועי היממה האחרונה, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הכניס את הצבא לרמה הגבוהה ביותר של כוננות לחימה. הוא העביר את יחידות הצבא קרוב לגבול קוסובו ביום שישי, בעקבות עימותים דומים.

למרות תמיכתה, ארה"ב מתחה ביקורת על קוסובו על התנהלותה בחודשים האחרונים, ואמרה כי היא "הסלימה בצורה חדה ומיותר את המתיחות באזור".

דגל קוסובו
אילוסטרציה. צילום: Image by jorono from Pixabay

Back to top button