בריאותמבזקים

מחר מציינים יום ללא עישון: 12 עובדות על סרטן הריאות

מאת: ד"ר אליזבטה דודניק, אחראית תחום גידולי בית חזה, אסותא מרכזים רפואיים

גילוי מוקדם וטיפולים חדשניים מעלים את הסיכוי להירפא מסרטן ריאה. האם ניתן למנוע את המחלה? כיצד ניתן לגלות את המחלה בשלב מוקדם? מהם התסמינים שצריכים להדליק נורות אזהרה? מי נמצא בסיכון מוגבר לחלות ואיך לחשב את רמת הסיכון האישית? איך הטיפולים החדשים עשויים להביא לריפוי? כל מה שצריך לדעת על הסרטן הקטלני ביותר בישראל.

31.5.23 הוא יום ללא עישון - 12 עובדות על סרטן הריאות
31.5.23 הוא יום ללא עישון – 12 עובדות על סרטן הריאות

עליה בתחלואה וירידה בתמותה

על פי הנתונים של משרד הבריאות, בשנת 2019 אובחנו בישראל 2778 חולי סרטן ריאה חדשים, מהם 1694 גברים (1402 יהודים ו-292 ערבים) ו-1084 נשים (1025 נשים יהודיות ו-59 ערביות). מדובר בעליה חדה במספר מקרי סרטן ריאה חדשים בהשוואה לעשור הקודם (2562 מקרים). יחד עם זאת, יש סיבות לאופטימיות. בשנים האחרונות חלה ירידה בתמותה ממחלה זו, בעיקר בקרב גברים ונשים יהודיים – וזאת הודות לפריצות דרך משמעותיות באופן הטיפול ושימוש בבדיקות הסקר שמאפשרות איתור סרטן ריאה בשלבים המוקדמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אפשר למנוע סרטן ריאה

כ-85% מכלל המקרים של סרטן ריאה נגרמים בעקבות עישון של סיגריות. לאחר הפסקת עישון, הסיכון לחלות בסרטן ריאה יורד עם השנים. כך, הסיכון למות מסרטן ריאה 10 שנים לאחר גמילה יורד בחצי. גורמי סיכון נוספים הם זיהום אוויר, חשיפה למתכות, אסבסט, כימיקלים שונים, והיסטוריה משפחתית של סרטן ריאה. אנשים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות נמצאים אף הם בסיכון מוגבר. גורם סיכון נוסף הוא חשיפה לקרינה טיפולית בעקבות מחלות ממאירות כדוגמת לימפומה מסוג הודג'קין וסרטן שד.

רוב מקרי סרטן הריאות נגרמים כתוצאה מעישון סיגריות
רוב מקרי סרטן הריאות נגרמים כתוצאה מעישון סיגריות

הסרטן השקט

בשני שליש מהמקרים, סרטן ריאה מתגלה בשלבים מתקדמים בהם הגידול פלש לרקמות הסמוכות או שלח גרורות. תסמיני המחלה הם: שיעול (יבש, ליחתי או דמי), קוצר נשימה, כאבי בית חזה, ירידה במשקל, עייפות וחולשה. במידה וקיימים אצלך תסמינים אלו מומלץ לפנות לבירור אצל רופא משפחה או רופא ריאות.

גילוי מוקדם מציל חיים

היכולת לרפא את המחלה קיימת בעיקר כשהסרטן מתגלה בשלביו הראשוניים, עוד לפני הופעת התסמינים. בדיקת סי-טי בית חזה בקרינה נמוכה, הבדיקה היחידה היעילה לגילוי מוקדם של סרטן ריאה, הוכחה במחקרים כמעלה פי 3 את הסיכוי לגלות את המחלה בשלבים המוקדמים וכתוצאה מכך מפחיתה את הסיכון למות מהמחלה ב-15-20%.

הבדיקה מיועדת לאוכלוסייה בסיכון ומומלצת לאנשים מגיל 50 ומעלה, שעישנו במהלך חייהם 20 שנות/חפיסה ויותר (כדוגמה, עישון של חפיסת סיגריות אחת ביום במשך 20 שנה) ומיועדת למעשנים פעילים או כאלו שנגמלו מעישון ב-15 השנים האחרונות. אומנם בדיקת הסקר המדוברת עדיין אינה כלולה בסל שרותי הבריאות, אך כיום היא זמינה לביצוע במסגרת פרוייקט פיילוט ארצי (פרויקט תיג"ר) עבור מטופלים של כלל קופות החולים העונים לקריטריונים.

האם אתם בסיכון?

לבדיקת רמת הסיכון האישית לחלות בסרטן ריאה, פותח כלי דיגיטלי ייחודי בשם My LC Check המתבסס על מודלים מדעיים ומאפשר לשער את מידת סיכון בצורה אנונימית ופשוטה. המשתמשים במודל מקבלים גם המלצות לגבי אופן הפחתת הסיכון, גמילה מהעישון, וביצוע בדיקת הסקר לאבחון מוקדם.

בצעו בדיקת סקר לאבחון מוקדם
בצעו בדיקת סקר לאבחון מוקדם

מסלול הבירור המהיר

הוכח מדעית שלזמן החולף ממועד האבחון עד לטיפול יש משמעות פרוגנוסטית, וזאת במיוחד בסרטן אגרסיבי כמו סרטן ריאה. לכן, אנו פועלים על מנת לקצר תהליכים ממועד האבחון ועד תחילת הטיפול. מרפאות לבירור מהיר של ממצאים ריאתיים חשודים מאפשרות הליך בירור מזורז הכולל ביצוע בדיקות הדמיה, ביופסיה ואיפיון מולקולרי של הגידול. הפעלת צוות רב מקצועי במסגרת מרפאות אלו תורמת רבות למהירות ואופן ביצוע הטיפול הרפואי.

טיפול אונקולוגי ללא כימותרפיה

עד לפני כעשור ההתייחסות לסרטן ריאה הייתה כאל מחלה אחת. ואילו כיום קיימת הבנה שמדובר בהמון תתי מחלות כשבכל אחת יש לטפל באופן שונה. היום הגישה מתבססת על התאמת טיפולים ספציפיים, ביולוגיים ואימונותרפיים, למאפיינים השונים של הגידול – הדבר שמאפשר לחסוך מתן כימותרפיה במקרים רבים.

התאמת טיפולים ספציפיים, ביולוגיים ואימונותרפיים
התאמת טיפולים ספציפיים, ביולוגיים ואימונותרפיים

התרופות שמפעילות את מערכת החיסון להילחם בגידול

תרופות אימונותרפיות מפעילות את מערכת החיסון להילחם בתאי הסרטן, בדיוק כפי שהיא נלחמת בווירוסים ובחיידקים. לפני עידן האימונותרפיה, זמנם של החולים עם סרטן ריאה גרורתי היה קצוב, ורק 5% מתוכם היו שורדים 5 שנים ויותר. ואילו היום, בזכות האימונותרפיה, 15-30% מחולים אלו חיים לצד מחלתם למעלה מ- 5 שנים.

הישרדות חסרת תקדים

חולים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) שטופלו בשילוב של שתי תרופות אימונותרפיות הכפילו את שיעורי ההישרדות בתום 5 שנים ממועד תחילת הטיפול – וזאת בהשוואה לחולים שטופלו בכימותרפיה בלבד. בזכות הטיפול במשלב האימונותרפי, 1 מתוך 4 חולים עם ביטוי חיובי של ביומרקר PD-L1, ו-1 מתוך 5 חולים עם ביטוי שלילי של ביומרקר PD-L1, שרדו 5 שנים ויותר ממועד תחילת הטיפול. מדובר במחקר שנעשה ב-288 מרכזים בעולם (ביניהם 5 בישראל), בהשתתפות 1189 מטופלים.

הישרדות חסרת תקדים
הישרדות חסרת תקדים

היעלמות הגידול ברבע מהחולים

אם תחילה, טיפולים אימונותרפיים שימשו אך ורק מטופלי סרטן ריאה גרורתי, היום הם נכנסים לשימוש עוד לפני הניתוח להסרת הגידול – וזאת, במטרה לחסל את התאים הסרטניים ולמנוע חזרת המחלה לאחר הניתוח. מחקר שפורסם במגזין הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine הראה שמתן משלב של אימונותרפיה וכימותרפיה לפני הניתוח להסרת הגידול הריאתי, מעלים את הגידול ב-24% מהחולים – וזאת בהשוואה ל- 2% מהחולים עם כימותרפיה בלבד. נתון נוסף עולה ממחקר זה: מתן המשלב מקטין בכ-40% את הסיכון לחזרת מחלה לאחר הניתוח. משלב טיפולי זה רשום בישראל וזמין במסגרת סל שירותי הבריאות.

מפסיקים טיפול אבל ההשפעה נמשכת

התרופות האימונותרפיות "מחנכות" את מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים. לכן גם אחרי הפסקת הטיפול, השפעתן עשויה להימשך. כך, במרבית המחקרים שבדקו את המשלבים האימונותרפיים במחלה גרורתית, הטיפול הופסק כעבור שנתיים. תוצאות מעקב ארוך טווח של המחקר שבדק את השילוב של שתי תרופות אימונותרפיות, מעידים על כך שבמרבית המטופלים הטיפול נותר יעיל גם כעבור 3 שנים לאחר הפסקת הטיפול.

מחקר חדש בודק סרטן ריאה מסוג נדיר

תרופות אימונותרפיות יעילות לא רק בסוגים השכיחים של סרטן ריאה אלא גם בסוגים הנדירים, כגון Large cell neuroendocrine carcinoma of lung – כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי גדול שפורסם במגזין הרפואי היוקרתי Journal for ImmunoTherapy of Cancer.
מתוצאות המחקר עולה כי מתן אימונותרפיה עשוי להוריד בכ-40% את הסיכון למות מהמחלה. בימים אלה מתנהל במרכז אסותא רמת החייל מחקר פרוספקטיבי שיבחן לעומק את השפעתה של אימונותרפיה בחולים עם סרטן ריאה נדיר זה.

ד"ר אליזבטה דודניק
ד"ר אליזבטה דודניק. צילום: ויקטוריה מנשירוב

Back to top button