כלכלהמבזקים

העדפה לעוטף עזה ולמיעוטים: אושרו תקנות לחלוקת מכסות חלב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שלישי) את תקנות תכנון משק החלב, העוסקות בקביעת מכסות חלב שהגיש משרד החקלאות. התקנות קובעות אמות מידה להקצאת מכסות ליצרנים חדשים, מתוך היקף הייצור לשנת 2023 שעדיין לא חולקו, ונותנות העדפה בזכאות למכסה לשלוש קבוצות: מבקשים מיישובי עוטף עזה, מבקשים מיישובי עדיפות לאומית ומבקשים מהאוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, הציג את התקנות ואמר כי הבקשה היא לחלק מחדש את יתרת המכסה הארצית שחולה בעבר, בשנים 2017-2018, ולא מומשה מסיבות שונות. הוא הוסיף, כי בשל כניסת הייבוא היקף המכסה הארצית לא השתנה ב-2023 והמכסה הכללית עומדת על 1.580 מיליארד ליטר, בעוד שהתוספת היא מזערית ועומדת על 9 מיליון ליטר. "הלוואי שבשנה הבאה נחלק יותר", אמר לוי.

עוד אמר לוי, כי המשרד מבקש לתעדף בתקנות את היצרנים בעוטף עזה, באזורי עדיפות לאומית והעדפה מתקנת לאוכלוסיית המיעוטים, במידה והביקוש למכסות יהיה גדול מההיצע. מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי התקנות הן הזדמנות להכניס שחקנים חדשים, ולחזק את עוטף עזה בטח אחרי המבצע האחרון וכן את המשק המשפחתי והקיבוצי ואת הפריפריה בנגב וברמת הגולן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ביטן שאל למה יש תכנון של משק החלב והביצים אבל אין תכנון בפטם, לוי השיב כי המדינה החליטה לבטל את התכנון כדי לקדם תחרות ולדעתו לתכנון יש תועלות נוספות של דאגה למגדלים ולהבטיח תוצרת מקומית לציבור. "אפשר לשקול את זה, אבל קטונתי. בעל המאה הוא בעל הדעה", אמר לוי והזכיר כי חוק ההסדרים האחרון עשה בפטם את ההפך מהתכנון. היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר: "נשמע לי הכי הגיוני שבענף כזה יש תכנון, כדי לשמור על החקלאות הישראלית, אבל זה לא נושא הדיון".

מנכ"לית האינטרס שלנו, דריה שלייפר, אמרה כי יש ציבור שלם שבעיניו התכנון במשק החלב לא לגיטימי. שניידר האשים כי האינטרס שלנו ממומן על ידי פורום קהלת ובין השניים התפתחו חילופי דברים. שלייפר דחתה את ההאשמה ואמרה כי את הארגון מממנים 400 תורמים מהציבור.

סמנכ"ל משרד החקלאות לוי התייחס לסוגיית התכנון, ואמר כי ענף החלב ברוב המדינות מתוכנן, השאלה רק מי מבצע את התכנון. לדבריו, בחלק מהמדינות התכנון נעשה על ידי מחלבות או קואופרטיבים, ובחלק מהמדינות, כמו בישראל, המדינה היא שמבצעת תכנון בשל התועלות המשקיות שבכך. היו"ר ביטן הוסיף כי בישראל רוצים לשמר את החקלאות ואין ברירה אלא לתכנן, אחרת לא יהיה חלב במדינה.

ח"כ אלון שוסטר הזכיר כי החלוקה היא מזערית ביחס למכסה הארצית ואמר כי צריך לברך על כך. ח"כ דן אילוז הוסיף כי במסגרת הקיים זו הצעה טובה, אבל צריך רפורמה כוללת בענף. בתום הדיון אושר התקנות, כאמור, פה אחד בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ שוסטר, ח"כ שלי טל מירון, ח"כ דן אילוז, ח"כ זאב אלקין וח"כ אוהד טל.

אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button