צרכנות

רטוב ועבש: הסיבות לרטיבות, תוצאות העובש ודרכי התמודדות

 

 

 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
קרדיט: Shutterstock.

רטיבות ועובש הן צרות צרורות בכל בית. תוצאות הזנחתם עלולות להיות הרת אסון, איתור מקורותיהם וטיפול בהם עלול להיות יקר. מה עושים?

שלומית דרור

במשך שנים רבות ניהלתי את נושאי ועד הבית בבניין שבו אני גרה ועוד קודם לכן הייתי בעלת בית באחת הדירות שבו. הבניין כבן שלושים ועתות הזמן כבר ניכרו בו אך לא כל היתקלותי עם לחות ועובש שהופיע בו היו תוצר של שחיקה הדרגתית, ולעתים גם שחיקה מתבטאת בסופו של דבר – בפיצוץ. הפעם הראשונה שבה הנושא עלה, נכנסתי לחדר האמבט וריח של לחות וטחב עלה באפי. נטלתי ידיים בכיור ופתאום הרגשתי טיפה גדולה ועבה צונחת על ראשי. מבט למעלה גילה לי תקרה רטובה וזולגת, ובבירור גם מהיכן הריח. הרמתי טלפון לשכנה מעלי וסיפרתי לה על התקרה. היא אמרה שאכן – לאחרונה היא עשתה שיפוץ בדירתה וייתכן כי מדובר בצינור שהתפוצץ. היא תקרא לאנשי מקצוע ונמשיך משם. איתור הפיצוץ נמשך כחודשיים. בהתחלה, התעקשו שלא מדובר בפיצוץ. אחר כך דיברו על איתור תרמי, איתור באמצעות גז, ובסוף, כאשר חתיכות טיח התחילו ליפול לי על הראש וסבלנותי פקעה – הרימו שם את המרצפות, החדשות והפיצוץ שהיה בצינור מעל לכל ספק – התגלה. למזלה של אותה השכנה ביטוח דירה שהיה ברשותה כלל גם ביטוח מבנה עם הרחבה לשרברב פרטי. השיפוץ הנוסף, זה שלא היה בתכנון והיה ממש לא זול – כוסה על ידיו. גם טיוח ותביעה של התקרה אצלי כוסתה על ידי אותו הביטוח. דרך אגב, במקרה הזה היה מדובר במקרה ביש כי רטיבות בתקרה הייתה יכולה גם להיגרם מסיבה שכיחה וקלה לטיפול בהרבה – איטום לקוי הדורש חידוש הרובה בין האריחים.

יתר המקרים שבהם נתקלתי היו לעתים מסובכים יותר ופחות – מרפסות דולפות, צינורות מרכזיים בבניין שהתפוצצו או צנרת ביוב פגומה. בחלק מהמקרים, ביטוח מתאים כיסה את הנזקים אז לפני שנמשיך לרטיבות והעובשים בואו ונבין איזה ביטוח מכסה מה.

מה כולל ביטוח דירה?

ביטוח דירה הוא שם שכולל, באופן מסורתי, שני סוגי ביטוחים – ביטוח מבנה וביטוח תכולה, אבל מעבר לשני אלו ישנם ביטוחים נוספים שכדאי להכיר אשר עשויים להיות קשורים. בבסיס, ביטוח מבנה מכסה נזק למבנה הדירה עצמה וכל דבר המחובר דרך קבע למבנה – צנרת, דלתות, מרפסות, מחסנים, סורגים, ארונות מטבח, שיש או כלים סניטרים כמו אמבט, אסלה או כיור. נזקים הנגרמים לרכיבים אלו מכוסים על ידי ביטוח מבנה. ביטוח תכולה מכסה את הדברים שישנם בדירה ואינם מכוסים על ידי ביטוח מבנה – בגדים, תכשיטים, חפצי אמנות, כלים חשמליים, מחשבים וכדומה. כל דבר שעלול לפגוע בקירות, עלול לפגוע גם בתכולה וזו גם עלולה ליפול קורבן לשוד וגניבה.

במסגרת הביטוחים הללו יכולים להיות כלולים גם ביטוחים שמכסים נזקים גופניים לעובדי משק בית, או לספקים ואורחים, וכן לנזקים שנגרמו לצד שלישי בעקבות בעיה אצלכם בדירה – בדיוק כפי שקרה לי עם השכנה למעלה.

מלבד ביטוחים אלו, כדאי לוודא כי לבניין כולו יש ביטוח משלו שמכסה נזקים שעלולים להגרם ברכוש המשותף, כולל כיסוי לצד שלישי. כשהייתי בוועד הבית, אחד מצינורות המים בבניין התפוצץ וגרם לקריסת תקרה באחת הדירות. אנחנו היינו מכוסים כך שכל התיקונים שולמו על ידי חברת הביטוח. בניגוד למקרה שלי, גם אם לכל השכנים היה ביטוח מבנה לא היה כיסוי ביטוחי למקרה הזה כיוון שפיצוץ הצינור היה בחלק מהצנרת המשותפת, רק כיסוי של ביטוח מבנה לבית משותף נתן פתרון עבור מצב זה.

מה יכול לגרום לרטיבות בדירה?

רטיבות, כמו מים, היא נושא חמקמק ויכולה להגרם משלל סיבות שונות – פיצוץ בצינור מים או ביוב, חדירת מי גשמים דרך הקירות החיצוניים, איטום לא מושלם של חלונות וחדירת מי גשמים משם, בעיות או סתימה בצנרת הניקוז, לחץ מים לא תקין (גבוה מדי – כן, יש דבר כזה), איטום לא תקין של הקומה מעל ועוד. מרבית הבתים מישראל בנויים מתשתית בטון מזוין שהוא חומר נקבובי שיכול לספוח אליו מים. הבעיה היא שאם הנושא לא מטופל, יכולות להיות מספר השלכות קשות:

  •  המים יכולים להגיע לברזלי הזיון בבטון ולגרום להם להחליד, כלומר להחליש אותם ולפגוע  ביציבות המבנית (=תקרה "מטפטפת" טיח ובסופו של דבר – קורסת)
  •  המים יכולים לגרום לבטון והברזלים להתנפח – וזה בתורו יכול לגרום לבעיות בסגירת ופתיחת דלתות עקב התנפחות המשקופים ואפילו לגרום לפיצוץ זכוכיות בחלונות או מעקים של מרפסות (מניסיון)
  •  המים מעודדים התפתחות עובש שבתורו נראה לא טוב, מסריח ועלול גם להיות מסוכן לבריאות.

מה עושים?– מאתרים את מקור הרטיבות

גם אם הבעיה שמטרידה אותכם היא דווקא העובש, אי אפשר לטפל בעובש לפני שמטפלים במקור הבעיה – הלחות שאפשרה את קיומו. לכן, השלב הראשון יהיה תמיד איתור מקור בעיה הרטיבות. כיום ישנם אמצעים שונים המאפשרים, לפעמים, לאתר מקורות רטיבות גם ללא שבירת הקירות כמו צילום תרמי או איתור באמצעות החדרת גז לצינורות. אחרי שהבעיה אותרה – מטפלים בבעיית הרטיבות. אם מדובר באיטום לקוי מזמינים אנשי איטום מוסמכים, אם מדובר בצינור שהתפוצץ – מטפלים בצינור ואם מדובר בלחות שמתהווה בחדרים רטובים כמו אמבטיות – דואגים ליצור אוורור מתאים.

טיפול בעובש

עובש הוא יצור חי, סוג של פטריה המשחררת את נבגיה ברחבי הבית וחודרת למערכות הנשימה של דיירי הבית. היא עלולה לגרום לכאבי ראש, עייפות, סימפטומים של אלרגיה, גירוי בעיניים, שיעול, קשיי נשימה – דבר מאד לא בריא לחיות לצידו בבית. ישנן מספר דרכים לטיפול בעובש: אם העובש מופיע על קרמיקה ניתן לנסות ולהסירו באמצעים ביתיים כמו אקונומיקה אבל אם הוא מופיע על הקיר, כמו ברב המקרים, אז הבעיה קשה יותר ואקונומיקה לא תספיק. צריך להשתמש בחומרים אשר מסוגלים לחדור לעומק הנקבוביות בקיר ולטפל בעובש גם שם, כלומר חומרים מיוחדים לניקוי עובש שאותם אפשר להשיג בחנויות לחומרי בניין. אחרי חיסול עמוק של העובש, עדיין יישארו הכתמים החיצונים שהדרך להתמודד איתם היא על ידי קילוף זהיר של הטיח הנגוע, שימוש בחומר מקשר וצביעה בצבעים דוחי עובש ואם מקור הלחות היא עיבוי – צבעים שמונעים עיבוי. למרות שאפשר לטפל בעובש לבד, לכאורה, בגלל הסכנה ההמלצה היא לפנות לאנשי איטום מקצועיים שידעו באיזה חומרים להשתמש ואיך.

אצלנו במחסנים הופיע עובש בסמוך לתחתית המסדרון. שם הבעיה הייתה אף קשה יותר – קפילריות. המים עלו בנימים זעירים אל תחתית הקירות מקרקע הגינה. גם כאן הטיפול בבעיית הרטיבות קודם, במידה והוא אפשרי, ואם לא צריך לקחת בחשבון טיפול תקופתי מונע על ידי טיפול בעובש הקיים וצביעה בחומרים רלוונטיים דוחי עובש אחת לתקופה.

עובש ורטיבות הן בעיות קשות בבתים שקשה להתמודד איתן בגלל שיש כל כך הרבה סיבות בגללן הן מופיעות. אפילו נזילה בדירה אחת לא חייבת לבוא לידי ביטוי בדיוק בנקודה מתחת לנזילה. טיפול מקצועי ברטיבות תמיד יהיה קודם לטיפול בעובש שנוצר, וגם אז רצוי להיעזר באנשי מקצוע כדי לוודא שהטיפול בטיחותי, יעיל ומחזיק לאורך זמן

Back to top button