מבזקיםפוליטי / מדיני

עוד צעד בדרך לפטור מויזה? 'חוק הדרכונים' אושר לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שלישי) לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הדרכונים (תיקון מס' 10). הצעת החוק קובעת כי שר הפנים יכול לסרב להעניק דרכון ישראלי לעולה עם עלייתו ובטרם הוכחה השתקעותו בארץ. עם זאת תוענק תעודת מעבר לעולה אשר טרם השתקע בישראל. יום תחילת החוק נקבע ל-10 ביולי 2023.

עו"ד גיל ברינגר, המשנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, הסביר כי "בשנת 2017 התקבל תיקון מס' 9 לחוק הדרכונים שאפשר לעולים חדשים לקבל דרכונים במקביל לקבלת האזרחות. השלכות התיקון נבחנו לאחר חקיקתו והממצאים העלו כי ישנה תופעה רחבה של ניצול האפשרות לקבלת אזרחות ישראלית מידית מכוח חוק השבות רק לצורך קבלת דרכון ישראלי וזאת על מנת להיכנס למדינות המאפשרות לבעלי דרכון ישראלי כניסה לתחומן בלא אשרה נוספת."

"התיקון הנוכחי מסתנכרן עם דרישה עקרונית של האמריקאים על פיה מדינת ישראל מתבקשת לתקן "פרצות בדרכונים", כדבריו, על מנת להתקדם עם הפטור מויזה לארה"ב עבור ישראלים. "ישראל הציגה סל של פתרונות ובמסגרתו קיים גם התיקון הנוכחי לחוק שנותן מענה מסוים לדאגות האמריקאיות", אמר עו"ד ברינגר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא ציין כי על פי נתונים ניתן לראות אחוזי השתקעות בארץ בשיעור של למעלה מ90% ככל שהדרכון מוצא מאוחר יותר, "החוזק של הדרכון הישראלי הולך ונשחק ככל שהקשר בין הדרכון הישראלי למדינת ישראל נשחק".

משטרת ישראל מסרה במהלך הדיונים כי הם תומכים בהצעת החוק וכי הדרכון הישראלי יכול להוות יתרון לגורמים עבריינים. עם זאת הדגישו כי הם לא נשענים על מידע קונקרטי בנוגע לפשיעה של בעלי דרכון ישראלי במדינות אחרות.

ח"כ זאב אלקין שהצביע נגד הצעת החוק, אמר כי אין שום נתונים המעידים על פשיעה של מי שעלו ארצה וקיבלו דרכון ישראלי, וח"כ יוליה מלינובסקי הוסיפה כי הצעת החוק תייצר אפליה בין מי שמקושר לשר הפנים ויוכל לקבל המלצה על קבלת דרכון לבין מי שלא יוכל להשתמש בקשריו.

"אין נתונים ממשיים והכל נובע מהערכות לא נכונות ומשנאת עולים חדשים. אנחנו נחזור למדיניות של מקורבים ואוליגרכים ומאעכרים שמסדרים עניינים. אנשים שעולים ארצה עוברים בדיקה מדוקדקת של נתיב, הם זכאי עלייה ומגיע להם לקבל דרכון. כדי לקבל דרכון זמני הם צריכים תעודת זהות. אנחנו יודעים שכיום אין תורים פנויים דבר שיעכב את קבלת הדרכון הזמני".

בנוסף אמרה מלינובסקי כי לא השתכנעה מדבריו של ברינגר שמדובר בצורך הכרחי מבחינת פטור מויזה לארה"ב. היא הודיעה שתפנה ל"גורמים אמריקאים", כדבריה, ותפנה את תשומת ליבם לכך שמדינת ישראל חוזרת. "למתכון הקודם והמושחת של קומבינות שמאפשר לשני שרים להמליץ על אוליגרך לקבל דרכון. החוק הזה הגיע מתוך שנאה ונקמנות של גורמים פוליטיים", אמרה ח"כ מלינובסקי.

דרכונים - דרכון ישראלי - דרכון זר - דרכון אירופאי
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button