חדשות הארץמבזקים

80 ילדים נמסרים בכל שנה בממוצע לאימוץ, "החוק מיושן וחייב לעבור שינוי"

משנת 2013 עד 2021 נמסרו 7 ילדים לאימוץ אצל זוגות להט"ב - נציגת משרד המשפטים: "בכל הממשלות האחרונות נאמר לנו שאין היתכנות פוליטית לשנות את הגדרת החוק 'איש ואשתו'. ככל שזה יימשך נשקול לגבש פרשנות אחרת להגדרה".

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי דנה היום (שלישי) בנושא אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים – ממצאים שעלו מדו"ח המבקר שפורסם בחודש שעבר תחת הכותרת 'השמת ילדים בסיכון בפנימיות, באומנה ובאימוץ'.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי "המעבר מאומנה לאימוץ הוא תהליך ארוך מידי, ומי שמשלם את המחיר הם הלדים שהאימוץ ארך זמן רב מידי . רק כ- 10% חוזרים לבית הוריהם, ורק אחוז אחד נמצאים בבית אימוץ קבוע. להמתנה של מס' שנים יש השלכות רבות הן על הילד והן על המשפחות אומנה. אנו צריכים לדאוג שתהליך האימוץ יהיה מוגבל בזמן, זה הגיוני ומחייב המציאות. בנוגע למאבק הקהילה הגאה לשוויון, זוגות חד-מיניים שעדיין מופלים לרעה ע"י השירות למען הילד. בשנים 2013-2021 נמסרו 7 ילדים בלבד למשפחות חד-מיניים. לשם השוואה באנגליה שיעור האימוץ ע"י זוגות חד מיניים עומד על 15%. הוועדה פונה למשרד הרווחה והביטחון החברתי להקים צוות סיעור מוחות כדי לראות מה עושים כדי לטפל בבעיות העולות מדוח מבקר המדינה. על משרד המשפטים לדון בהחלטה הקודמת שהגמישה ואיפשרה אימוץ ע"י זוגות חד-מיניים. לא ארפה מהנושא ואקים עוד דיונים בהקדם כדי לבדוק מה נעשה"

בדו"ח שהוצג בדיון עולה כי 1,149 ילדים מתחת לגיל 8 (מהם 474 ילדים מתחת לגיל 5) הוצאו למסגרות פנימייתיות במקום למשפחות אומנה בשנים 2016 – 2021, שלא בהתאם להנחיות מנכ"ל משרד הרווחה. הנתונים מלמדים שבפנימיה פי 8 סיכוייו של בוגר לשהות במעצר או במאסר בבגרותו ביחס לסיכויים של בוגר באוכלוסייה הכללית; ופי 2.5 מאלו של בוגר אומנה. כמו כן הסיכוי של נערה בפנימייה ללדת לפני גיל 17 הוא פי 5 ביחס לנערה באוכלוסייה הכללית, ופי 1.5 מאלו של נערה באומנה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על אף כל היתרונות, המלצות אנשי מקצוע ומדיניות המשרד בהשמה של ילדים בסיכון באומנה ולא בפנימיות, מצביע הדו"ח כי מדיניות משרד הרווחה אינה מיושמת והשירותים האמונים על יישומה אינם עובדים בשיתוף פעולה. כמו"כ הצביע הדו"ח כי סוג המסגרת שבה יושם ילד המוצא מביתו מושפע פעמים רבות מעמדות אנשי המקצוע המלווים אותו יותר מאשר מהעמדה המקצועית שגיבש משרד הרווחה.

בעקבות הצבעת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ה- 23 כי המבקר יבדוק את נושא אימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים, בדק דו"ח זה גם את מצב האימוץ של זוגות להט"ב וקבע כי הסיכוי של זוגות כאלו הוא בחצי מזוגות אחרות. בדו"ח נכתב כי בסה"כ אומצו ע"י זוגות חד מיניים פחות מ1% מכלל הילדים המאומצים -7 ילדים מ2013 עד 2021. המבקר המליץ למשרד הרווחה להרחיב את השימוש בשירות הזה. לדברי נציג המבקר, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מדיניות משרד הרווחה היא לתת קדימות לזוגות הטרוסקסואלים באימוץ ילד, ולמסור ילד לאימוץ על ידי זוגות חד-מיניים במצבים מיוחדים.

ח"כ יוראי להב הרצנו "בעיניי זה לא פחות מעלבון – או שהחוק לא מאפשר לאמץ או שהשיקולים המקצועיים כמו שנאמר כאן מחייב לא לתת ילדים לאימוץ אצל להט"ב. אם האפשרות השניה נכונה כמו שנשמע זה אומר שזוגות להט"ב לא כשירים למשפחה וראויים להיות הורים".

ח"כ נעמה לזימי: "בסופו של דבר מי שפונה לאימוץ רוצה בלב שלם להקים משפחה ורוצה לקחת אחריות בשליחות שגדולה יותר מהורות ביולוגית. למנוע את זה ככה זה פשע"

ח"כ מירב בן ארי: "אני נכנסתי לזה מתוך רצון להיות הורות . ברור לי שאף ילד ממשפחה לה"טבית לא הלך לא לרווחה ולא לאימוץ. כל ילד כזה גדל בצורה מצוינת".

עו"ד קשת יונה פיינברג, הלשכה המשפטית במשרד הרווחה: "המוקד הוא הילדים ולא ההורים המאומצים והטובה להיות במשפחה שהכי מתאימה להם. לא מסתכלים מה המצב שלו היום – יש אימוצים פתוחים והמשפחה הביולוגית פוגשת ומכירה. כיום אנו פועלים על פי החוק והנחיית היועת המשפטי לממשלה".

יעל נמרוד, ממונה מחוזית השירות למען הילד – אימוץ אמרה בדיון כי אין דבר כזה שתי רשימות בכלל לגבי משפחות המאמצות והם פועלים עפ"י החוק. לדבריה, "כל אימוץ ילד כולל מבחן שיקולים רחב ובסופו של דבר הוא במרכז במה נכון וטוב לו". נמרוד מסרה בדיון כי ברשימות ההמתנה לאימוץ כיום יש 132 משפחות שכבר עברו את תהליך הבדיקה להיות כשירים לאמץ ועוד 195 שכעת בתהליכי אבחון. לדבריה, בממוצע שנתי נמסרים לאימוץ בישראל כ80 תינוקות וילדים.

עו"ד מצדה מצלאוי, משרד המשפטים "חוק האימוץ מיושן וחייב לעבור שינוי. ב- 40 שנים האחרונות עברו והשתנו כאן דברים והחוק הקיים שקובע כלל של 'איש ואשתו' מבטא את התפיסה שהייתה בעבר על להט"ב. האחריות שלנו נדרשת באופן הכרחי להתאים למציאות החיים שהשתנתה והתפיסה החברתית השתנתה. משרד הרווחה לא יכול לעשות משהו שהחוק לא מתיר לו. היה אפשרות ע"י החריג הקיים בחוק של 'בנסיבות מיוחדות' וזו פרשנות יצירתית, סוג של תעלול בחוק שהביא פתח מול הכלל הקשיח לחלוטין וכך ניתן למסור ילדים לאימוץ במקרים אלו. התיקון חוק לכך עמד בפני כל שרי המשפטים באחרונה ולא קודם מסיבות פוליטיות. כך נאמר לנו ע"י לשכות השרים בשנים האחרונות שאין היתכנות פוליטית לשנות חקיקה כזו. ככל שזה יימשך ולא תהיה היתכנות פוליטית בהחלט אולי נגבש עמדה לפרשנות 'איש ואשתו' כרגע זה דרך עקומה אבל אם לא תהיה ברירה – אולי זה תהיה הדרך".

טל פרייברג, האגודה למען הלהט"ב אמר בדיון: "גדלתי עם שני אימהות ולא היה חסר לי ולאחי כלום. מזמין אתכם הביתה לארוחת שישי ואולי משהו ישתנה בחשיבה שהיום לא יכולים לאמץ. אולי אותו ילד שמועמד לאימוץ ונדחה יוכל להגיע לאחת המשפחות הכי מדהימות. תוצאות מחקר שקראתי הן מאוד משמעותיות ומראות כי הילדים למשפחות חד מיניות אפילו נמצאים במדדים גבוהים יותר מאחרים. ולמי שמודאג, ניתן לראות שאין יותר תהליך יציאה בארון לילדים כאלו".

ד"ר שי גורלטר שעותר בבג"ץ נגד המצב בחוק שלא מאפשר לכתחילה לזוגות להט"ב לאמץ, אמר בדיון שלו ולבן זוגו יש ילד באמנה, "זו הדרך היחידה שמתיר לי החוק אבל הוא הבן שלי שעלול להילקח כי זה אמנה. דרך אימוץ אנחנו לא יכולים – שולחים להט"בים לדרך ב'".

משפחה - אימוץ

Back to top button