צרכנות

סופר בן צור – החשיבות של תמ"א 38 והתחדשות עירונית בישראל

חברת סופר בן צור, חברה מובילה בתחום ההתחדשות העירונית באיזור המרכז בניהולם של אוהד בן צור ושל חזי סופר (יחזקאל סופר) מציגה את תפיסת ההתחדשות העירונית בישראל, ובמיוחד את פרויקט תמ"א 38, הריסה ובניה שמטרתה להרוס מבנים ישנים ולהקים מבנים חדשים בסטנדרטים גבוהים

הופעתה של התחדשות עירונית בישראל

על פי אוהד בן צור וחזי סופר (סופר בן צור) בשנים האחרונות, התחדשות עירונית הופיעה כנושא מרכזי במאמציה של ישראל להחיות את מלאי הבניינים המזדקן שלה. רבים מהמבנים הללו, נבנו לפני שנחקק תקן עמידות ברעידות אדמה, הפכו לא תקינים מבחינה מבנית ומהווים סכנה בטיחותית.  פרויקטים של התחדשות עירונית מאפשרים טיפול בבעיה זו על הריסת אותם מבנים מסוכנים והקמה במקומם של מבנים חדשים העומדים בתקנים ההנדסיים והתכנונים.
ממשלת ישראל נטלה תפקיד יזום בקידום התחדשות עירונית, מתוך הכרה ביתרונות הפוטנציאליים הן לתושבים והן לכלכלה כולה. בשנת 2005 העבירה הממשלה את תכנית המתאר הלאומית להתחדשות עירונית, תמ"א 38, אשר קבעה מסגרת לקידום והסדרת פרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ.

מאז, מסביר אוהד בן צור (בעלים סופר בן צור) כי תמ"א 38 עברה עברה מספר התאמות ומתכנית שנועדה במקור לחזק בניינים קיימים הפכה לתכנית שמעודדת בעיקר את הריסתם והקמה של מבנים חדשים העומדים בסטנדרטים מודרנים. 

"למה תמ"א 38?": הבנת היתרונות של פרויקט זה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חזי סופר (יחזקאל סופר) בעליה של חברת סופר בן צור מציין כי תמ"א 38, או תכנית המתאר הלאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, היא תכנית ממשלתית המעניקה תמריצים כספיים לבעלי נכסים המסכימים לשדרג או להרוס את המבנים שלהם כדי לעמוד בתקני הבטיחות המודרניים ברעידות אדמה. התוכנית אמנם נוצרה בתחילה בתגובה לאיום של רעידות אדמה אך נותנת מענה גם מבחינה ביטחונית באמצעות בניית הממ"ד שהוכח שקיומו מציל חיים.
השדרוג של הבעלים לדירות חדשות בסטנדרט גבוה מהווה שדרוג כלכלי גדול מאוד של מאות אלפי ש"ח ומהווה תמריץ חשוב לקיום ההתחדשות.

 

אתגרים והזדמנויות: הדרך קדימה להתחדשות עירונית בישראל

על פי אוהד בן צור בעליה של סופר בן צור תמ"א 38 אמנם הצליחה לעודד בעלי מבנים לשדרג את נכסיהם אך ספגה ביקורת רבה עקב ההסתכלות הנקודתית מדי של התכנית. הריסה ובניה של בניין יחיד לעיתים אינה נכונה כי היא עלולוה לא לאפשר התחדשות בבנינים שכנים או כי שטחי הציבור שבאזור לא מספיקים או לא מתוכננים לקליטה של דירות נוספות. עקב כך,  הכיוון שאליו ההתחדשות פונה היום הוא ליצירת מתחמים להתחדשות עירונית . במסגרת תכנון המתחמים נבחנים צרכי הציבור ומייצרים בינוי שיתן מענה לצפי לגידול באוכלוסיה וליצירת תכנון נכון יותר לסביבה וכן לאיכות הדירות. 

ההתחדשות העירונית בארץ עומדת בפני קשיים רבים- הגעה להסכמות מול בעלי דירות היא לעיתים מורכבת מאוד, סכסוכי עבר בין שכנים הם לא תמיד רציונלים ואנו נדרשים לשמש כגורם מתווך שלא מתעדף אף אחד מהצדדים עד להגעה לפתרון מוסכם. 

בנוסף , מסלול של התחדשות עירונית הוא מסלול ארוך , מייגע וללא ודאות תכנונית.  רשויות מקומיות לעיתים מעדכנות את מספר יחידות הדיור או את שיטת חישוב השטחים שעל פיהם יש לתכנן מה שמייצר אתגר גדול עקב חוסר הודאות התכנוני.

למרות האתגרים הללו, קיימות גם הזדמנויות רבות להתחדשות עירונית בישראל. מספר המבנים הדורשים התחדשות הוא עצום וקצב גידול האוכלוסיה בארץ מחייב הגדלה של מספר יחידות הדיור הנבנות . מרבית הציבור רוצה לגור במרכז הארץ וכיוון שאין הרבה קרקעות חדשות הדרך לייצר דירות חדשות באיזורי ביקוש היא רק התחדשות עירונית.

 

מסקנה: ההשפעה המתמשכת של התחדשות עירונית על הנוף העירוני של ישראל

לסיכום, לפרויקט תמ"א 38 הייתה השפעה משמעותית על הנוף העירוני של ישראל, קידום פיתוח בר קיימא ושיפור הבטיחות ואיכות החיים של הדיירים. על ידי מתן תמריצים כספיים לבעלי בניינים, מרבית בעלי נכסים פונים למסלול של הריסה ובניה, מה שמוביל לסביבה בנויה מודרנית וידידותית יותר לסביבה.

במבט קדימה, יש עוד הרבה עבודה לקידום התחדשות עירונית בישראל. הממשלה תצטרך להמשיך ולהשקיע בתוכניות חדשות שיאפשרו לעיריות לקבוע תוכניות שיבחנו את החזון והתכנון העירוני ויקנו ודאות תיכנונית שהיא דבר בסיסי שחסר כיום.  שיתוף הפעולה בין הממשלה לבין העיריות חייב להתחזק כדי להקנות את הכלים לעיריות לתכנן ולהוביל את התכנון לכדי ביצוע. 

בחברת סופר בן צור מסבירים כי התחדשות עירונית בישראל חיונית להבטחת הבטיחות והשיפור האסתטי של המרחב הציבורי, תוך שיפור איכות החיים של התושבים. זוהי השקעה המציעה הטבות ארוכות טווח עבור יחידים, קהילות והמדינה כולה.

Back to top button